Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trøbbel med 88mod Mercedes 230E. fjusker når det regner/fuktig


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er en uheldig eier av en 230E som fjusker ekstremt mye på tomgang og bilen kubber ut osv (veldig deilig når slike problemer oppstår med biler med Automatgir)

 

Bilen funket helt fint fram til midten av januar då det en dag regnet endel her i Bergen. Bilen begynte og rakka og nappe, fjusket noe voldsomt. med engang jeg kom til en flate eller en slakk nedovebakke og oppoverbakker så kubbet bilen ut, gikk fram noen få cm så dauet den..

 

Er ett helvete og få start på enkelte ganger når det regner eller har nettop regnet, er sjenerelt tungstartet i regnvær etter denne episoden

 

Etter noen dager prøvde jeg og kjøre bilen igjen (var opplett då) då fikk jeg fint start på den men den fjusket og hostet på tomgang og når jeg tok den i drive kubbet den. men etter noen forsøk fikk jeg til og kjøre den med og ikke gi gass i drive før bilen hadde trillt av seg selv noen meter og kom opp i fart. då kunne jeg akslerere osv og gjorde dette i ca 30min og bilen ble bedre og bedre for vær gang! Bilen funket helt fint etter det helt det neste dag det begynte og regne igjen :(..... Då var det det samme om igjen og om igjen

 

Den pleier og gå fint så lenge jeg er i fart med hender av og til at den napper når det regner i fart, og at den kubber ut i hastigheter under 40km't...

 

Først skjedde dette bare når den var kald, fjusket ikke og kubbet heller ikke når den var varm selv om det regnet.. men etter vært ble det bare værre og værre når det regnet... Og no fjusker bilen endel selv om det er helt tørt ute, men går an og kjøre den utenom i Rushe. Men når det regner er den helt umulig, kubber nesten hele tiden..

 

Er møkka lei av dette no, har hørt rundt med flere personer og ingen kan gi meg ett svar på hva som er galt her.. :(

 

Fordeler lokk, rotor osv er nytt.

 

Mvh E23dude som er lei mercedes som ikke vill fungere..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Lenge siden du byttet alle pluggledninger? Den viktigste er den fra coil til fordeler. Er det rent&pent rundt coil og ev. forspenningsmotstand, og ellers i motorrommet? Er du sikker på at dette har med tenningssystemet, og ikke bensintilførsel/innsprøytning å gjøre? Overslag ved fukt rundt en sensor for eksempel?

Lenke til kommentar

En del startproblemer hos 124-karosseriet henger sammen med bensinpumpereleet.

 

Neste gang du starter opp gjør det med døra åpen og hør om du hører en "pssht"-lyd.

Bare skru tenningen på fullt uten å koble inn starteren.

 

Hører du ingen slik lyd tar du ut releet, plukker ut innmaten og sprayer med WD-40 e.l som du evt har liggende. Er releet problemet vil dette kunne fungere.

 

Er et svart plastdeksel bak batteriet der du finner en del elektroniske duppeditter, som hjerne osv.

 

Ser ca slik ut:

post-91220-0-20207600-1300533463_thumb.jpg

Endret av Ingeniør
Lenke til kommentar

Er det forgasser på denne eller er det bensinmengdefordeler? Jeg regner med at det er sistnevnte siden det er en 88-modell.

 

Spray startgass rundt bensinmengdefordeleren (den som ligger under luftfilterboksen) og hør om det påvirker motorgangen. Sjekk også alle slanger og se om de er på plass.

 

Disse bilene er plaget med sprekk i membranene under bensinmengdefordeleren eller at slangen til/fra tomgangsregulator faller av.

 

Jeg vet at bensinpumpereleet og overspennignsreleet er en svaket, men med problemer på disse vil ikke bilen starte i det hele tatt.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

 

 

Jeg vet at bensinpumpereleet og overspennignsreleet er en svaket, men med problemer på disse vil ikke bilen starte i det hele tatt.

 

 

Og da er problemet at det er kortslutning der.

Noen av disse sprayene har en egenskap at de bl.a fjerner fuktighet og ellers øker motstand på plasser der det skal være motstand.

 

Om dette funker vet man at det er problemet, og da kan man enten fortsette med spray, eller kjøpe ny del.

 

Edit: Og heter den 230 er det innsprøytning.

Endret av Ingeniør
Lenke til kommentar

Heter den 230E er det innsprøytning.

 

Forøvrig ville jeg også sjekket tennplugghettene, disse er også en gjenganger.

Etter x-antall pluggskift så kan isolasjonen ha gitt seg litt og du får overslag til gods i vått vær.

Har vært borte i tilsvarende på en 190E jeg hadde en gang i tiden.

Lenke til kommentar

Og da er problemet at det er kortslutning der.

Noen av disse sprayene har en egenskap at de bl.a fjerner fuktighet og ellers øker motstand på plasser der det skal være motstand.

 

Om dette funker vet man at det er problemet, og da kan man enten fortsette med spray, eller kjøpe ny del.

 

Så hvis bensinpumpereleet ikke funker pga kortslutning, så vil bilen gå dårlig på tomgang...? Javel, så beninspumpen får ikke strøm, men bilen starter og går dårlig.

 

Mulig jeg er litt treg her, men denne ble litt ulogisk for min del.

 

Likevel, så er jeg enig i at tennklabler også bør sjekkes.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Disse symptomene hørtes veldig kjente ut fra den tiden jeg kjørte rundt i Bergen i min '86 190E. Regnvær eller kalde morgener var ensbetydende med startproblemer, fusking og flaue øyeblikk i byens lyskryss.

 

Før du løper ned til MB-deleforhandleren på Danmarksplass (eller, gud forby, en merkeforhandler) og blåser størstedelen av en tusenlapp på nye tennkabler så bruk prøv å børste vekk evt. korrosjon på kontaktorene i fordelerlokket (eller spander en hundrings på et nytt fra Biltema). Det trenger ikke være merkbart fuktig der inne for å skape problemer. Min 190E gikk ihvertfall som en klokke igjen så fort jeg fikk byttet det ut.

Lenke til kommentar

Har skrudd på en del forskjellige Mercedes biler, og det problemet her er ofte det folk kommer opp med ..

 

Første eg gjør er og ta laus fordelerlokket sjekker det for kondens.

Etterpå tar eg av Pluggene sjekker dem for kondens og skifter dem for dem viss dem er gamle.

SÅ er det bensinpumpe reelet, opn bilen, skru på tenning og hør etter psssht lyd, viss det ikkje er lyd ta dette ut sprøy det med Contact cleaner eller Elektro clean, ser det helt for jævli ut så kan du bytte det.

 

Fraråder deg og se på pluggkablene før du har sjekket ditta, gå gjerne igjenom bensinmengdefordeleren og sånt, pluggkabler koster en del hos BOS.

 

Skift tennplugger 1 gang i året.

 

OG når du tar ut pluggene ikkje slit i kabelen, dra i HETTA, ellers fucker du dem heilt.

 

Om ikkje det her fungerer så kan du PM'e meg så kan vi gå videre der i fra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...