Gå til innhold

3000m på 14 min, tips?

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle søke på befalskolen til høsten, og ser at styrkekravene er latterlig lave, spessielt i forhold til utholdenheten? :O 3000m på 14 minutter virker ganske tungt.

Så pr i dag så spiller jeg innebandy 2 dager i uken, og løfter de 3 andre uke dagene.

Så, hvordan trener jeg opp kondisen raskest mulig? Helst på 3-4 uker, har lite lyst til å drive med kondisjon fra idag (Opptaket er i uke 26 elns)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har holdt min kondisjon ved like ved å springe gerilja kardio, men det er over lengre tid. Kan sikkert fungere greit for en periode på 3-4 uker. Samtidig er det bare å løpe 3000m på tredemølle. Sett deg mål for hver gang. Om du løper på 20 minutt til vanlig er det bare å fortelle seg selv at du skal under 19 minutter akkurat denne treningen.

Du trenger egentlig ikke noe program. Løp 3000m stadig vekk, og ha delmål. Tredemøllen er grei sånn sett. Løper du ikke, så faller du. Push på med farten, og du vil gradvis få bedre kondis.

For 3-4 uker med rask endring i kondisjon er det vel nok av programmer å ta av, men det lønner seg vel neppe å legge ut på langturer. Korte, hyppige intervaller gir nok rask fremgang på kondisjonen.

Kommer sikkert noen med et mer direkte svar, men det er i alle fall noe.

Lenke til kommentar

Skal du søke befalsskolen så ikke bare safe deg under 14 minutter. Det er tross alt ei feltuke du skal igjennom også, som er mye mer krevende enn å løpe 3000m. Dessuten er 14 min på 3000m relativt tregt.

Men for å svare på det du spør om så er jeg enig med Vamos; kjør intervaller. 4x4 fungerer bra for å bygge formtopp. Men igjen vil jeg anbefale deg å ikke safe deg inn på under 14 minutter. Varier mellom langkjøring og intervaller.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ah, enda en som søker befalsskole! Jeg var på ca: 15:30 for noen uker siden, og et par turer på 3000-meteren har fått tiden ned til 13:50. Går raskt det. Men vil anbefale 4x4 intervalltrening som visstnok er den mest effektive treningen for kondisjon. I tillegg er det jo god trening å gå opp et fjell, både for muskler/ledd, hjerte og lunger. Dette er jo veldig relevant mtp opptak også. Lykke til :)

Selv kjører jeg lite intervalltrening, rett og slett fordi jeg ikke liker det. Går en del turer på fjellet. Det er 11 uker til opptak, og jeg tenker å gå 2 turer på fjellet og ha én intervalløkt hver uke frem til det. Håper å komme ned på i alle fall 12 min. Som HOK sier, ikke lurt å bare såvidt klare 14 min.

Lenke til kommentar

Feltuke tar jeg som kos < pensjonert speider freak.

Ja 4x4 må jeg begynne på iløpet av denne uken tror jeg. Tror kondisen min kan sammenlignes med en gjennomsnittelig amerikaner elns :S Fjellturer, meh høres ensomt ut, får kanskje ta meg ett par korte. Men det er da faen meg så kaldt her i Tromsø enda..

Jeg hater intervaltrening mer enn pesten, men om det funker, så skal jeg klare å lide litt.

Lenke til kommentar

Nei, men jeg var på FOS i 2009. Fant ut før feltuka at jeg heller ville søke TMBN. Men følte jeg måtte fullføre greia, når jeg først var der. Så jeg beviste for befalet at det går an å fullføre feltuka uten motivasjon. De påstod at hvis man ikke hadde motivasjon, så kunne man bare glemme å fullføre.

Lenke til kommentar

Jeg var nok ikke i så god form da nei. Over gjennomsnittet tenker jeg, men ikke noen Northug akkurat.

Man kan søke TMBN etter fgtj, for så å bli grenader, og det var dette som var planen. Nei, det er det værste. Når jeg dro på opptak dit hadde jeg fått lungebetennelse, så man kan vel trygt si at opptaket gikk til helvete. De eneste testene jeg bestod var styrketestene, løping og svømming gikk strake vægen åt helv****. Så da trakk jeg meg og satte meg på flyet nordover igjen med lungebetennelse og ørebetennelse i begge øra. Da gikk jeg egentlig på en liten smell sånn motivasjonsmessig, og driver nå og trener meg opp igjen for å dra tilbake i militæret når jeg er ferdig med studier.

Lenke til kommentar

Vel, du har ikke lagt deg på latsiden i alle fall. Hardt å jobbe videre når man har mistet motivasjonen sin. Og du tok jo befalopptaket helt umotivert ^^,

Du hadde altså allerede tatt førstegangstjeneste da du søkte befal(og så TMBN). Det har ikke jeg. Så det blir nok befalsskole før TMBN. Forresten, jeg har hørt at det er mange som stryker på svømmingen på befalopptak. Jeg trodde man bare skulle svømme 200m (bruke så lang tid man vil) og 25m under vann?

Lenke til kommentar

Tro meg, jeg har ligget på latsiden et års tid etter jeg var ferdig i militæret. Og det merkes nå. Både på vekt og kondisjon.

Jeg hadde vært et halvt år inne da jeg var på FOS'09.

For meg virket det ikke som så mange strøyk på dette på FOS. Vi svømte ikke engang 200m. Det var kanskje 70m. Var i havet, så det var et eller annet om at det var vanskeligere enn å svømme i basseng. Er så vidt meg bekjent ikke noe krav om å kunne svømme 25m under vann på FOS. I alle fall gjorde ikke jeg det da jeg var der.

Lenke til kommentar

Feltuke tar jeg som kos < pensjonert speider freak.

Ja 4x4 må jeg begynne på iløpet av denne uken tror jeg. Tror kondisen min kan sammenlignes med en gjennomsnittelig amerikaner elns :S Fjellturer, meh høres ensomt ut, får kanskje ta meg ett par korte. Men det er da faen meg så kaldt her i Tromsø enda..

Jeg hater intervaltrening mer enn pesten, men om det funker, så skal jeg klare å lide litt.

Jammen da blir det intervalltreninger annenhver dag hele påska! Bare å snøre på seg joggeskoa når du sitter på flyet, for når du kommer hjem til Oslo blir det blodslit =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...