Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politianmeldt - Ordne opp i krav utenom?

Nidaroo

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har havnet i den situasjon at jeg i fylla klarte å gjøre ugjerninger mot en "venn" på et sted som han eier. Han har ikke anmeldt meg for å være grei med meg. Men politiet har anmeldt meg for sakens skyld. Han har satt et krav til meg for at vi oss imellom kan ordne opp i krav, som ødelagte låser, utstyr ol..

Han har skrevet et skriv på ting som må erstattes, med stempel og underskrift på han. Det jeg lurer på er hvordan blir dette oppimot en sak. Kan jeg dokumentere i en evt. rettsak at jeg har ordnet opp i hans erstatningskrav? Eller er egne skriv/krav oss imellom ikke gydlige i offentlige saker? Har snakket med politiet, men de ønsker jo selvfølgelig å ha noe på meg, for å få noe sak ut av dette.

Han ønsker ikke å bringe politiet mer inn i saken, av en eller annen grunn. Gudene vet. Men jeg har fått som en venn et ok krav på ødelagte ting, og vil gjerne betale det, framfor flerdoblede pengesummer i en evt. rettsak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politiet har vel anmeldt saken av allmennpreventive hensyn vi jeg tro. Med andre ord kommer nok denne saken til å havne i retten.

Det vanlige i saker med skadeverk, biltyverier (med skader etc) er at erstatningssaken blir behandlet samtidig som straffesaken. Det eneste som kan komme i tillegg er en idømmelse til betaling av saksomkostninger, som kan dreie seg om noen tusenlapper (inntekt og betalingsevne vil bli vurdert i den sammenheng).

Lenke til kommentar

Ok, så om vi oss imellom ordner opp når det gjelder erstatninger på ting som er blitt ubrukelige/ødelagte, og vi ordner opp har det ikke noe betydning på saken? Ville jo egentlig tro og håpe på det om vi ordner opp, så vil ikke saken gå så langt som til en rettsak. Siden jeg allerede har lagt alle kort på bordet.

Har hørt at jeg kan få strafferabatt, og saken kan gå opp for noen folk, istedenfor rettsak. Ble jeg fortalt forleden.

Lenke til kommentar

Allmennpreventive hensyn betyr at Politiet anmelder saken fordi samfunnet ikke er tjent med slik atferd og derfor må slås ned på for å "skremme" andre fra å gjøre det samme OG å vise at enkelte typer atferd vil bli slått ned på og straffet.

Erstatningssaker i den forbindelse kommer opp når fornærmede krever ertatning for ødelagte verdier. Om dere gjør opp dette på forhånd anser jeg det som urimelig at den fornærmede i denne saken skulle forsøke å kreve dette på nytt.

Om du har fått et brev fra politiet om anmeldelsen, eller en innkalling til avhør vil det stå på dette hvem som er saksbehandler. Fornærmede kan ta kontakt med denne. Om saken har kommet så langt at du har fått advokat må du snakke med denne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Erstatningssaker i den forbindelse kommer opp når fornærmede krever ertatning for ødelagte verdier. Om dere gjør opp dette på forhånd anser jeg det som urimelig at den fornærmede i denne saken skulle forsøke å kreve dette på nytt.

Ikke bare urimelig, men også lovstridig. For å kreve erstatning må man ha et udekket økonomisk tap. Det vil man ikke ha når kravet er gjort opp i sin helhet allerede.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...