avona Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 (endret) Hei! Idag mens jeg var ute, har strømmen vert vekke et lite sekund, og når jeg kom hjem var PC'en avslått(naturligvis), men når jeg startet den igjen fikk jeg en hvit "_"oppe i venstre som bare blinker og blinker. Etter lang ventetid, ender det til slutt opp med en av to errorer jeg har fått i løpet av kvelden. Den ene er "disk boot error please insert system disk and press enter", mens den andre er "A disk read error Occurred Press Ctrl+Alt+Delete to restart" Jeg tenker HDD, den er noe billig jeg fikk som erstatning av komplett etter jeg sendte inn min gamle. Som når jeg tenker over det kan ha krasjet på noe under samme måte. ER åpen for alle forslag, og vil prøve alt jeg blir rådet imorgen! Takk på forhånd for evt.innspill i saken! EDIT: Kan ikke si så mye om specs. Husker rett og slett ikke, og eposten jeg kjøpte med på komplett er slettet, så har ingen sjans for å komme på igjen der for å sjekke. HDD er en 400-500 krs baracuda 500GB Om jeg har rett. /Frank Ruben Endret 17. mars 2011 av avona Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Dette er kort sagt en feil med lesing på disk ja. Det er ikke så veldig mye å si om det egentig, men her kan du begynne: - Sjekk av disken viser i bios - trippelsjekk alle de fysiske kablingene - du skulle bare visst hvor ofte slike ting er pga. en dårlig kontakt. Om mulig, bruk en annen fysisk kabel for datakabelen. Retter det seg ikke etter det så kjør en sjekk med diskverktøyet som diskens produsent har laget (alle har en suite med slike verktøy). Spesiellt S.M.A.R.T testen vil ofte kunne avdekke om det er noe galt. Finner du heller ikke noe feil der så kan det evt. være at alt det fysiske er i orden og at det bare er datakorrupsjon - i hvilken tilfelle du kan fikse det med passende verktøy for å rette partisjonstabeller osv. - eller selvfølgleig bare reformatere og installere på nytt om det ikke er viktige data på disken. -Stigma Lenke til kommentar
avona Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Dette er kort sagt en feil med lesing på disk ja. Det er ikke så veldig mye å si om det egentig, men her kan du begynne: - Sjekk av disken viser i bios - trippelsjekk alle de fysiske kablingene - du skulle bare visst hvor ofte slike ting er pga. en dårlig kontakt. Om mulig, bruk en annen fysisk kabel for datakabelen. Retter det seg ikke etter det så kjør en sjekk med diskverktøyet som diskens produsent har laget (alle har en suite med slike verktøy). Spesiellt S.M.A.R.T testen vil ofte kunne avdekke om det er noe galt. Finner du heller ikke noe feil der så kan det evt. være at alt det fysiske er i orden og at det bare er datakorrupsjon - i hvilken tilfelle du kan fikse det med passende verktøy for å rette partisjonstabeller osv. - eller selvfølgleig bare reformatere og installere på nytt om det ikke er viktige data på disken. -Stigma Er 2 ting jeg kan prøve. Kan sjekke kablene og reformatere, begge skal relativt gå fint. Diskverktøy kan jeg ikke prøve, disken ble sendt til komplett sommer 2010, og tilbake fikk jeg kun hdd uten noe mer. Har i grunn ventet at dette skulle dukke opp so et problem(dataen har oppført seg rar de siste ukene), skyldes dette også hardisken? Om så noen tips? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Ja det kan skyldes harddisken. Og problemer med den kan være forårsaket av minnet. Kjør minnetest (og evt. harddisktest) med UltimateBootCD (+ vet. harddiskdiagnoseprogram fra produsenten av harddisken). Lenke til kommentar
avona Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Ja det kan skyldes harddisken. Og problemer med den kan være forårsaket av minnet. Kjør minnetest (og evt. harddisktest) med UltimateBootCD (+ vet. harddiskdiagnoseprogram fra produsenten av harddisken). Skulle gjerne gjort det om jeg fikk den opp å kjøre. Skal først prøve å få opp å kjøre en ny windows, om ikke det fungerer, hva er neste steg? Bare kjøpe en ny? tviler på at komplett vil ta meg på ordet at jeg ikke kommer meg på brukeren jeg har der(emailen er slettet), så får nok ingen erstatning der, nei:) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 To ting å poengtere her: Om du ser på den fysiske harddisken så erdet jo enkelt å se hvem som er produsenten. det står jo i klartekst på selve enheten. Du kan også bruke programmer som AIDA eller lignende, eller rett og slett sjekke det i device manager hvme som er produsen for disken din. Har du fått en disk i erstatning så har du nye 5 års reklamasjonsrett på denne - så DERSOM du kan påvise at det er fysisk defekt så er det bare å be om ny erstatning forsovidt. Erstatning på erstatningen er ingen hinder, selv om det er noe uvalig å trenge selvfølgelig. Butikken du fikk erstatningen fra har alt dette i sine databaser. Du trenger ikke noen fysisk kvittering eller noe sånt. Bare de har navnet ditt og kan finne brukerkontone din i systemet som du kjøte disken under så kan de finne alt enkelt derfra. -Stigma Lenke til kommentar
avona Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 To ting å poengtere her: Om du ser på den fysiske harddisken så erdet jo enkelt å se hvem som er produsenten. det står jo i klartekst på selve enheten. Du kan også bruke programmer som AIDA eller lignende, eller rett og slett sjekke det i device manager hvme som er produsen for disken din. Har du fått en disk i erstatning så har du nye 5 års reklamasjonsrett på denne - så DERSOM du kan påvise at det er fysisk defekt så er det bare å be om ny erstatning forsovidt. Erstatning på erstatningen er ingen hinder, selv om det er noe uvalig å trenge selvfølgelig. Butikken du fikk erstatningen fra har alt dette i sine databaser. Du trenger ikke noen fysisk kvittering eller noe sånt. Bare de har navnet ditt og kan finne brukerkontone din i systemet som du kjøte disken under så kan de finne alt enkelt derfra. -Stigma Godt og spørsmålsvarende! Ser ut til å ta ny windows 7 som ny installasjon, så er vell noe corrupt, men dette skal da ikke skje? Dette er jo ekte butikk kjøpt WIndow 7 det er snakk om. Skal prøve å installere nå, legger inn resultat så snart det er klart. Lenke til kommentar
avona Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 (endret) Jeg har prøvet å installere, men når cd'en sier at denskal restarte for å starte en annen prosses av installasjonen kommer det vanlige opp etter en har settet opp bior på CD-rom 1st in line. Her er det som kommer. 1. "Trykk en tast forå starte opp fra CD-ROM ....." dette er vanlig 2. men så etter litt kommer også " Lesefeil på disken Trykk Ctrl+Alt+Del for å starte på nytt" Vil det altså si at jeg kan si 99% sikkert at dette er Hardisken sin feil? At det er andre gangen jeg går gjennom dette? Hva forteller det om min PC eller hardware jeg har kjøpt? vil nødig sende inn, for så å betale for porto og arbeids tid som er satt på den. Skal jeg ta kontakt med Komplett da? Si hva situasjonen er så jobbe derfra? Endret 18. mars 2011 av avona Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 (endret) Dette høres mye ut som om harddiskens feil ja. Det høres ut fra feilbeskjeden at de filene som den ligger over til harddisken midlertidig for installasjonen ikke kan leses tilbake - og det er jo ikke et godt tegn. 2 defakte harddisker på rad er uvanig - men det skjer. Det er en viss feilprosent på deler tross alt. Jeg tror ikke jeg ville spekulert så alt for mye på det. Feil skjer i alle merker og alle oppsett. Med all sansynlighet er det snakk om uflaks. Som sagt høres det ut som det er harddiskens feil - og i så fall må du ta det opp med butikken for erstatning - men om det var meg hadde jeg ikke kontakten butikken før jeg hadde kjørt produsentens egne diskverktøy for en grundig scan på disken. Det vil sansynigvis avklare evt. fysiske feil slik at du er helt sikker og ikke bare ganske sikker. -Stigma Endret 18. mars 2011 av Stigma Lenke til kommentar
avona Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Dette høres mye ut som om harddiskens feil ja. Det høres ut fra feilbeskjeden at de filene som den ligger over til harddisken midlertidig for installasjonen ikke kan leses tilbake - og det er jo ikke et godt tegn. 2 defakte harddisker på rad er uvanig - men det skjer. Det er en viss feilprosent på deler tross alt. Jeg tror ikke jeg ville spekulert så alt for mye på det. Feil skjer i alle merker og alle oppsett. Med all sansynlighet er det snakk om uflaks. Som sagt høres det ut som det er harddiskens feil - og i så fall må du ta det opp med butikken for erstatning - men om det var meg hadde jeg ikke kontakten butikken før jeg hadde kjørt produsentens egne diskverktøy for en grundig scan på disken. Det vil sansynigvis avklare evt. fysiske feil slik at du er helt sikker og ikke bare ganske sikker. -Stigma produsentens egne disverktøy? Care to explain? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 produsentens egne disverktøy? Care to explain? Vel, hvor mye kan jeg egentlig utdype på det? ... Hvis det for eksempel er en Western digital harddisk så går du til western digital sin nettside og laster ned deres software for sjekking av harddisk. Dette er ofte noe du booter opp maskinen fra direkte slik at evt. problemer med at disken ikke laster OSet ikke stopper deg. Disse verktøyene vil være laget spesifikt for å sjekke status og helse på de produktene som selskapet selger og er dermed den best egnede måten å gjøre en grundig sjekk for feil (inkludert S.M.A.R.T testing). Som sagt har alle de store leverandørene sine egne slike verktøy som i hovedsak gjør omtrent det samme. -Stigma Lenke til kommentar
avona Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 produsentens egne disverktøy? Care to explain? Vel, hvor mye kan jeg egentlig utdype på det? ... Hvis det for eksempel er en Western digital harddisk så går du til western digital sin nettside og laster ned deres software for sjekking av harddisk. Dette er ofte noe du booter opp maskinen fra direkte slik at evt. problemer med at disken ikke laster OSet ikke stopper deg. Disse verktøyene vil være laget spesifikt for å sjekke status og helse på de produktene som selskapet selger og er dermed den best egnede måten å gjøre en grundig sjekk for feil (inkludert S.M.A.R.T testing). Som sagt har alle de store leverandørene sine egne slike verktøy som i hovedsak gjør omtrent det samme. -Stigma Ja, hadde en western digital, men etter første byttet fikk jeg tilbake en seagate baracuda. skal gå innom hjemmesiden deres jeg og se etter det jeg. Skal det brennes ned på CD og settes in i PC'en da? Ettersom at jeg ikke får startet opp Pc'en det er snakk om. Lenke til kommentar
Shazame15 Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Du sa du hadde en Barracuda? Isåfall har du en Seagate-harddisk, se på http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=SeaTools&vgnextoid=720bd20cacdec010VgnVCM100000dd04090aRCRD for program. Det du er ute etter er "SeaTools for DOS", som skal brennes på en CD-plate. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Du sa du hadde en Barracuda? Isåfall har du en Seagate-harddisk, se på http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=SeaTools&vgnextoid=720bd20cacdec010VgnVCM100000dd04090aRCRD for program. Det du er ute etter er "SeaTools for DOS", som skal brennes på en CD-plate. Yep, bruk seatools for DOS og brenn til CD og boot fra det som du ville bootet fra en windows installasjons CD for eksempel. Kjør et fullt sett av grundg testing - noe som sikkert tar en time eller to - og se hva du får i svar. Kjør også S.M.A.R.T test dersom det er mulighet for det. Det avdekker som sagt ofte fysiske feil som har oppstått i disken. -Stigma Lenke til kommentar
avona Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Ok, skal prøve dette og skrive inn hva som skjer. Lenke til kommentar
avona Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Det sier bare "Invalid system dis Replace the disk, and then press any key" *trykker enter for å se* denne meldingen kommer: "DISK BOOT FAILURE. INSERT SYSTEM DISCK AND PRESS ENTER" Ideer? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Det sier bare "Invalid system dis Replace the disk, and then press any key" *trykker enter for å se* denne meldingen kommer: "DISK BOOT FAILURE. INSERT SYSTEM DISCK AND PRESS ENTER" Ideer? Virker ikke som du booter fra CDen. Står CD-booting på i bios forran harddisken i rekkefølgen? Du må også passe på at du bar brennt ut CDen etter instruksjonene (sansynligvis ved å brenne en ISO bildefil) så den faktisk er bootbar. -Stigma Lenke til kommentar
avona Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Følgte det som stod på instrukser på den siden som ble linket, følgte den steg for steg og alt gikk fint, til jeg satt den i PC'en, da fikk jeg de errorene. CD-rom er først i boot prio, ja. Vet ikke hvor jeg har gått feil under veis jeg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå