Marianne85 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 På vektklubben står det anbefalt kcal til hvert måltid: lunsj 220 og middag 400. Er det dumt om jeg spiser 500 til middag og 120 til lunsj for eksempel? Ikke hver dag altså, men innimellom? Synes det er veldig vanskelig å regulere hvert måltid, spesielt siden jeg ikke lager alle måltidene selv. Lurer også på hvordan jeg skal få til kaloritellingen i en travel hverdag. Har ikke tid til å veie hver ting jeg spiser og når jeg lager en gryte av noe slag er det utrolig mye arbeid å veie alt og å regne ut kaloriene. Noen tips og triks til hvordan dette gjøres lettest mulig? Har prøvd å søke opp litt på nett, men med mindre jeg følger en oppskrift slavisk vil det jo ikke stemme 100%. I tillegg kjøper jeg også av og til lunsj på skolen og spiser i blant ute. Det er uaktuelt å begynne å spørre kantinepersjonalet eller kelneren om hvor mange kalorier det er i maten. Lurer også på om det finnes noen bra kokebøker hvor det står hvor mange kcal måltider inneholder. Setter utrolig stor pris på svar, har ingen venner å snakke med om dette, så jeg er avhengig av hjelp "fra internett" Lenke til kommentar
Echosiren Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Frokosten og middagen bør være de største måltidene dine, men de trenger ikke være enorme. Ta gjerne flere små måltider ila dagen, kaloritelling kan du regne ut ved å skrive det ned i en notisblokk hva du har kjøpt deg i kantinen, så søker du det opp på vektklubb når du kommer hjem. Er det noe du er usikker på, ta noe tilsvarende (helst over det trodde kalorimessig), å hiv på listen, så får du en noenlunde grei oversikt. Ta en omtrentlig vurdering, bruk øyemål, men istedenfor å tenke "det er ikke så mye", så tar du "det er ikke mer enn;". Du kan forsåvidt måle i begynnelsen, så får du øyemål for det meste, men det er egentlig ikke nødvendig. Husk å være i aktivitet i tillegg til å passe kaloriene. Få i deg nok næringsstoffer. Anbefaler å kutte ut produkter med stivelse ; poteter,brød og pasta. Heller erstatte de med andre produkter med høyere protein og fett inhold. umettet fett helst. gymgrossisten har vitamin og omega3 tilskudd om du vil være på den sikre siden:) mvh. Tidl. vk medlem (gikk ned 53 kg på 10mnd, 64 på 14mnd) Lenke til kommentar
Marianne85 Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Takk for tips:) Merker at det tar tid å komme seg inn i min nye livsstil, men gleder meg til å se resultater. Målet er jo ikke bare å gå ned i vekt, men å få en sunnere livsstil også. Lurer på om du kan svare meg på noen flere spørsmål: I følge vektklubben bør jeg få i meg 1600 kcal, men merker at jeg sliter med å få i meg så mye uten å hive i meg en sjokolade eller en annen kaloribombe. Dette er vel ikke bra så vidt jeg har skjønt siden forbrenningen går ned hvis man spiser for lite. Tips til sunn mat med mange kalorier? Hva skjer med forbrenningen hvis jeg en dag spiser for få kalorier og neste dag spiser veldig mye. (Her en fredag koste jeg meg veldig med potetgull, sjokolade OG vin:p) Er det viktig å holde kaloriinntaket over 1600 hver dag eller holder det at jeg i gjennomsnitt har det hver uke? Og sist men ikke minst, jeg har prøvd å regne ut hvor mange kalorier jeg burde spise hver dag for å gå ned, men tror ikke jeg skjønte matten helt. Er 26 år, veier 63-64 kg (vil gå ned ca 10 kg), 164 høy og trener lite. Prøver å gå turer, men har ikke medlemsskap i noe treningsstudio. Vil gå ned så mye som mulig til juli da jeg skal på sydenferie:) Håper du kan svare meg på noen av spørsmålene mine. Må bare si gratulerer til deg som har gått ned så mye! Du må jo ha en helt syk viljestyrke! Mvh Marianne Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Tenkte jeg bare skulle legge inn et lite ord her selv. Jeg meldte meg inn i vektklubb.no da 20. januar i år da jeg gikk opp noen kg iløpet av pappapermisjonen. Jeg var da 97kg (jeg er 180cm), så jeg hadde litt ekstra. Jeg har tidligere prøvd noen dietter som har fungert - helt til jeg skal begynne med normalt kosthold igjen. Da har også kiloene kommet snikende tilbake. Bare for å nevne det kan jeg også nevne at jeg var på mitt største da jeg var i militæret (106kg), men har ligget stabilt på 92-97kg de siste årene. Etter at jeg bestemte meg for å melde meg inn i vektklubb kan jeg med hånda på hjertet si at det er det letteste vekttapet jeg har hatt i hele mitt liv. I går (20. mars), altså to måneder etter at jeg meldte meg inn har jeg hatt et vekttap på 10,1kg - uten noen anstrengelse annet enn å bruke litt mer tid på kosthold. Ja, det innebærer endel veiing, men det er faktisk en investering i helse. Selv har jeg to jobber, samboer og to barn - men med god forståelse hjemmefra har det gått strålende hittil. Det blir litt som med den dårlige unnskyldningen om at man aldri har tid til å trene. Har man lyst har man også tid - man må bare prioritere det! :-) Kostholdet mitt har ikke endret seg noe spesielt, men utelukkende grunnet dagboken (som jeg fyller inn slavisk hver dag) har jeg fått sett hvor stor forskjell en uskyldig liten sjokolade har på kaloriinntaket mitt. Jeg tenker meg om både to og tre ganger før jeg spiser når jeg egentlig ikke er skikkelig sulten, og jeg tenker meg om både tre og fire ganger før jeg plukker med meg sjokolade fra butikken. Jeg tror det er slik for mange. Tar man dagboken seriøst får man også satt tall på ting, og ting inn i system. Det hjelper, for det er ikke noe morsomt å se at man har spist mer enn man egentlig skal. I alle fall synes verken jeg eller samboer det, he he. Det er ikke meningen å skryte her, selv om jeg unektelig er veldig stolt av meg selv. Meningen er at du skal se at det virkelig ikke krever spesielt med innsats, så lenge du tar det seriøst nok. Angående det å spise for mye en dag, og deretter kutte ned veldig en annen dag er det ikke anbefalt fra vektklubbens side i alle fall. Man bør ha et relativt stabilt kaloriinntak. Du skal altså ikke "skeie ut" hver helg, for så å underspise i ukedagene. Da er det dømt til å gå feil - for meningen bak dette her er å lære seg å spise riktig. Kanskje kutte ned litt på sjokoladen, og ikke minst chipset. For all del - det er lov å spise litt. Man må kose seg. Selv spiser jeg både pizza, kebab, sjokolade og gud-vet-hva - men forskjellen er at jeg ikke spiser like mye. Istedet for å spise 100-200g melkesjokolade hver gang, spiser jeg heller en bit eller to. Det samme med kebaben også, for den saks skyld. Ikke bestill middag eller stor, men nøy deg med en liten. Du vil bli overrasket over hvor lite mat som trengs for å føle seg mett. Beklager om posten er rotete - men spør gjerne mer! Jeg varer gjerne :-) Lenke til kommentar
Marianne85 Skrevet 25. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2011 Tenkte jeg bare skulle legge inn et lite ord her selv. Jeg meldte meg inn i vektklubb.no da 20. januar i år da jeg gikk opp noen kg iløpet av pappapermisjonen. Jeg var da 97kg (jeg er 180cm), så jeg hadde litt ekstra. Jeg har tidligere prøvd noen dietter som har fungert - helt til jeg skal begynne med normalt kosthold igjen. Da har også kiloene kommet snikende tilbake. Bare for å nevne det kan jeg også nevne at jeg var på mitt største da jeg var i militæret (106kg), men har ligget stabilt på 92-97kg de siste årene. Etter at jeg bestemte meg for å melde meg inn i vektklubb kan jeg med hånda på hjertet si at det er det letteste vekttapet jeg har hatt i hele mitt liv. I går (20. mars), altså to måneder etter at jeg meldte meg inn har jeg hatt et vekttap på 10,1kg - uten noen anstrengelse annet enn å bruke litt mer tid på kosthold. Ja, det innebærer endel veiing, men det er faktisk en investering i helse. Selv har jeg to jobber, samboer og to barn - men med god forståelse hjemmefra har det gått strålende hittil. Det blir litt som med den dårlige unnskyldningen om at man aldri har tid til å trene. Har man lyst har man også tid - man må bare prioritere det! :-) Kostholdet mitt har ikke endret seg noe spesielt, men utelukkende grunnet dagboken (som jeg fyller inn slavisk hver dag) har jeg fått sett hvor stor forskjell en uskyldig liten sjokolade har på kaloriinntaket mitt. Jeg tenker meg om både to og tre ganger før jeg spiser når jeg egentlig ikke er skikkelig sulten, og jeg tenker meg om både tre og fire ganger før jeg plukker med meg sjokolade fra butikken. Jeg tror det er slik for mange. Tar man dagboken seriøst får man også satt tall på ting, og ting inn i system. Det hjelper, for det er ikke noe morsomt å se at man har spist mer enn man egentlig skal. I alle fall synes verken jeg eller samboer det, he he. Det er ikke meningen å skryte her, selv om jeg unektelig er veldig stolt av meg selv. Meningen er at du skal se at det virkelig ikke krever spesielt med innsats, så lenge du tar det seriøst nok. Angående det å spise for mye en dag, og deretter kutte ned veldig en annen dag er det ikke anbefalt fra vektklubbens side i alle fall. Man bør ha et relativt stabilt kaloriinntak. Du skal altså ikke "skeie ut" hver helg, for så å underspise i ukedagene. Da er det dømt til å gå feil - for meningen bak dette her er å lære seg å spise riktig. Kanskje kutte ned litt på sjokoladen, og ikke minst chipset. For all del - det er lov å spise litt. Man må kose seg. Selv spiser jeg både pizza, kebab, sjokolade og gud-vet-hva - men forskjellen er at jeg ikke spiser like mye. Istedet for å spise 100-200g melkesjokolade hver gang, spiser jeg heller en bit eller to. Det samme med kebaben også, for den saks skyld. Ikke bestill middag eller stor, men nøy deg med en liten. Du vil bli overrasket over hvor lite mat som trengs for å føle seg mett. Beklager om posten er rotete - men spør gjerne mer! Jeg varer gjerne :-) Takk for svar:) Jeg synes det er lov å skryte når man har klart å ta tak i seg selv og få mer kontroll over hva man putter i munnen. Gratulerer så mye med suksess! Egentlig passer det meg bedre å spise en lite sjokoladebit i uka en gang i blant enn å pakke i meg i helgene. Da spiser jeg som regel en litt sen og god middag og har ikke så lyst på godteri. Har ofte spist noe søtt bare fordi det er helg og det er jo bare dumt! Vil heller unne meg noe godt en dag jeg har det litt tøft eller har vært flink på skolen/jobben:) Jeg utnytter meg av tilbudet ditt og stiller enda noen spørsmål: Jeg fant en formel for å regne ut hvor mange kalorier jeg forbrenner daglig: "Beregning av daglig energiforbruk: (vekt x 10)+(høyde i cm x6,25)-(alderx5) -161 (kvinne) eller +5 (mann)=hvilestoffskiftet. Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (stillesittende arbeid og fritid) (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (stillesittende arbeid og noe aktiv fritid) (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid). Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM. Så skal du legge til (trimpoeng pr uke ganget med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke). Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK. Menyanbefalinger: Totalt energiforbruk: Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal) 1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal) 2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal) 2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal) 3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)" Jeg regnet ut og jeg havnet på rundt 1800 (husker ikke helt). I følge denne listen skal jeg altså spise 1300 kcal. Det skjønner jeg ikke helt. I følge Vektklubben skal man spise ca 1600, men igjen, det er kanskje forskjellig fra person til person? Jeg mener også å ha lest at man ikke bør gå under 1500. Jeg har som mål å gå ned totalt 10 kg, men håper på rundt 5 til sommeren (må være realistisk). Jeg håper det er mulig uten alt for store forandringer. Jeg trener ikke så mye, men prøver å ta en joggetur eller gåtur et par ganger i uka. I tillegg har jeg begynt å ta trapper, gå til butikken som ligger lengst unna ++ Trener du mye egentlig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå