Korialstraz Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Hei. Beklager på forhånd at denne tråden vil bli lang, men har løpt tom for ideer, så nå deler jeg alt jeg har gjort med dere i håp om at noen har hatt lignende problem. Re-installasjon er last resort, siden jeg har veldig lyst til å finne ut nøyaktig hva problemet er, og om det kan være noe kompatibilitets problemer med gjeldende hardware og Windows 7, eller om det er driver konflikter (igjen som resultat av Windows 7, siden dette har jeg aldri sett i Vista). Som emne sier, så har jeg problemer med at PCen hakker/fryser i korte perioder med jevne mellomrom. Er mest merkbart når film spilles av eller at jeg starter og spiller et spill, spesielt hvis jeg har bakgrunns musikk også. Hele maskinen fryser i korte periode (>1 sekund), og da kan jeg ikke bevege musa, bilde henger seg opp og lyd blir forvrengt. Håper det er god nok forklaring på problemet. Merker også at noe henger når jeg skriver, siden plutselig dukker ikke bokstaver opp når jeg skriver, men etter at PCen slutter å fryse dukker alle bokstavene jeg har skrevet opp mens PCen frøys. Lyden forvrenges ikke når dette skjer, og tror det har noe med at winamp ikke er så krevende som å ha et spill oppe. System specs: Asus P5Q3 hovedkort Gainward GTX 580 GPU Intel Core 2 Duo E8500 3,16 GHz prosessor Crucial RealSSD C300 128 GB Creative X-Fi Platinum Fatal1ty Champion lydkort OCZ 2x 2 GB RAM (mener at det er DDR3 1000+ MHz (Husker ikke helt den)) D-Link DWA-547 802.11n trpdløst kort PC Power & Cooling Silencer 750W PSU. Dette problemet er nytt etter at jeg kjøpte SSD og GPU, men det startet ikke med en gang etter installasjonen av Windows 7 32 bit, men etter at driverene til Creative lydkortet ble installert. Men selv etter det så var ikke problemet til stedet med en gang, og viste seg kun senere på kvelden etter noen timer med både musikk, film og spilling. Har søkt på nettet og kan vel trygt utelukke store skrive/lese jobber for harddisken som gjør at systemet henger. Med mindre det har noe å si at jeg har enda en Windows 7 installasjon på en Cavier Green 2TB harddisk og en Vista installasjon på en... en annen 1 TB 7200 RPM disk (husker ikke navn eller modell). Legger merke til at når jeg starter et spill mens jeg kjører ping 192.168.0.1 -t i cmd, så får jeg store latency spikes og ofte request has timed out. Prøvde å koble fra det trådløset nettet, og da ser alt ut til å fungere helt fint. Men jeg kan 99,9% sikkert utelukke det trådløse kortet, siden maskinen fungerte fint i 3 dager før jeg installert Creative driveren (brukte musikk på headset fra onboard lydkort). Etter mye leting på nettet fant jeg et par andre tilfeller med folk som hadde mer eller mindre identiske problemer, og den ene av de hadde informasjon som var veldig interesant. Det var vist nok en prosess som kjørte som han fant med et program som utvider task manager valgene man har. Task Explorer tror jeg den het. Uansett prosessen het DPC (Deferred Procedure Calls), og den fikk CPUen til å spike 100% med jevne mellomrom, som også stemte overens med når PCen fryser. Problemet mitt er at enten så skjer spikene så fort at jeg ikke rekker å se at den når 100%, eller så er det noe som fyrstyrrer flyten av data gjennom systemet som gjør at alt henger seg opp fra til det kan bli sendt videre. Så langt har jeg prøvd: Disable lydkortet uten at det hjelper. Avinstallere drivere til både lydkort (creative og onboard) samt nettverks driveren og installert igjen, ingen forandring. System restore og avinstallering av drivere+programvare til Creative og avinstallering av OpenAL. Dette hjalp midlertidig, men problemet viste seg igjen ca 30-60 minutter mens jeg spilte, og ble gradvis værre. Disable alt som kjører av tjenester og prosesser som kan ha med Creative og gjøre, uten noen forskjell. Det eneste som ser ut til å gi bra utslag her er å koble fra det trådløse nettet, men som sagt dette kortet er blitt brukt i ca 1-2 år uten problemer. Så tror ikke selve kortet er defekt, men at det kan være noen konflikter et sted som skaper problemet. Er mer eller mindre tom for ideer. Skal røske ut Creative kortet neste uke (reiser bort i morgen) for å se om det har noen effekt. Deretter får jeg vel prøve det trådløse kortet. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Jeg ville ikke se helt bort fra at cpuen din er for slapp til å forsyne det nye skjermkortet ditt og dermed gir lagg. Lenke til kommentar
Korialstraz Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Tror ikke at det er problemet heller, fordi maskinen fungerte helt smertefritt med ca 70% CPU load når jeg spilte Rift (mer eller mindre alt på fult med tanke på grafikk). Det var absolut ingen hakking, og lyden var helt fin. Selv med winamp og ventrilo åpen. Problemet oppstod etter at Creative driveren ble lagt inn, men uansett hva jeg har prøvd hitill så får jeg ikk reversert det jeg gjorde. Kunne godt å forstått det hvis CPU lå på nær 100% under spilling, og problemet var her fra dag 1 etter at det nye grafikk kortet ble installert, men det var ikke tilfellet. Det fungerte i 2-3 dager før jeg bestemte meg for at Creative driveren måtte inn så jeg fikk lyd på Xboxen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå