Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Definisjonen av rasisme er diskriminering eller forskjellsbehandling av individer eller grupper på grunnlag av rasetilhørighet.

 

Diskriminering på grunnlag av seksuell legning, religion, politisk tilhørighet og andre elementer i denne kategorien er IKKE rasisme. Det betyr ikke at det er fint og flott, men det beskrives med andre ord. Man kan ikke kalle noe rasisme bare fordi det er negativt.

 

Så til mitt spørsmål: Er bruken av ordet "omvendt rasisme" rasistisk?

 

Her vil jeg legge tilgrunn at dette uttrykket utelukkende henviser til "mørke som diskriminerer mot hvite". Det som er spesiellt å merke seg er at man ikke kaller dette rasisme, men omvendt rasisme, noe som insinuerer at vanlig rasisme bare kan gå i en retning, der den hvite mann er synderen.

 

Ved å bruke uttrykket "omvendt rasisme" så sier man implisitt at rasisme er den hvite manns verk, oppfinnelse, eiendel, egenskap etc, og man generaliserer og stempler hele den hvite rase for dette fenomenet. Dette ligger i begrepet jeg kritiserer.

 

Hva synes du? Er det ikke rasisme uansett hvem som diskriminerer hvem på grunnlag av rase?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at dette er rasisme. Har aldri hørt utrykket før, men skjønner hva du mener med dette. Utrolig mange jeg vet om, som er av en annen rase, altså afghanere, tyrkere osv, er ofte rasistiske. Men, dette er det ingen som tar opp, derimot, om noen er rasistiske mot de, blir det en stor sak ut av det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Definisjonen av rasisme er diskriminering eller forskjellsbehandling av individer eller grupper på grunnlag av rasetilhørighet.

Jeg vet ikke hvor du har funnet denne definisjonen, men rasisme er nok mer enn som så. Her er «rasismeparagrafen» i straffeloven:

 

«§ 135a. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.

 

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

 

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,

b) religion eller livssyn, eller

c) homofile legning, leveform eller orientering.»

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Rasismeparagrafen" er ikke en rasismeparagraf.

Det er en paragraf som omtaler diskriminering på forskjellige grunnlag.

Som jeg skrev i min første post; man kan ikke kalle noe rasisme bare fordi det er negativt.

Ordet rasisme betyr noe helt konkret, det er ikke et samlebegrep.

Det virker som om du har problemer med å skjelne mellom diskriminering og rasisme, når du henviser til "rasismeparagrafen" får å bevise hva rasisme er. Dette er helt vanlig, og det er et av poengene jeg ønsker å trekke frem med denne tråden.

 

Definisjonen er almennkjent. Her har du noen kilder:

 

Racism is the belief that the genetic factors which constitute race, ethnicity, or nationality are a primary determinant of human traits and capacities and that ethnic differences produce an inherent superiority of a particular race.[1][2][3] Racism's effects are called "racial discrimination." In the case of institutional racism, certain racial groups may be denied rights or benefits, or receive preferential treatment.

 

Rasisme er rettferdiggjøring av negativ forskjellsbehandling av enkeltpersoner eller grupper med utgangspunkt i deres hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse * Av og til kan den være vanskelig å se hverdagsrasismen. Derfor er det viktig med kunnskap for å få en slutt på den.

 

Rasisme har å gjøre med fordommer mot folk med en annen hudfarge, en forestilling om at de er mindre verd enn en selv og derfor ikke burde ha de samme rettighetene. Det er som oftest ikke en holdning som bygger på dårlige erfaringer en selv har hatt med folk som er mørkere i huden enn en selv. Rasisme er tvert imot en holdning og et verdisyn som lever sitt eget liv uavhengig av konkrete møter mellom mennesker av ulik hudfarge. Rasisme har å gjøre med fremmedfrykt.

 

Legg merke til den siste definisjonen. Er ikke det rasistisk?

Lenke til kommentar

+1 Julenissen.

 

Uansett til ditt spørsmål Huggslangen. "omvendt rasisme" er et begrep som brukes av de som ikke har kunnskap nok til å forstå at rasisme er rasisme. Det er ikke rasisist å bruke dette begrepet siden for det første ikke har noe for seg, og for det andre baseres på et allment syn på rasisme. Dette er ikke noe du kan fikse med en tråd på diskusjon.no

Endret av asswipe
Lenke til kommentar

Omvendt rasisme slik jeg leser det er omvendt på samme måte som omvendt kjønnsdiskriminering. Det er det motsatte av det som har vært mest vanlig i vårt samfunn eller vår historie.

 

Zimbabwe har omvendt rasisme av det vi hører mest om. Selvsagt er det likefullt rasisme. Og det kan være misvisende å kalle det for omvendt. Noen ser ut til å ville bruke det som et mer positivt uttrykk enn det rasisme i seg selv er. Som om det ene rettferdiggjør det andre.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Viss noen ser på muslimer som en rase og de fremmer fremdesfyrkt for dem, er det rasisme.

 

Årsaken til at vi har strenge lover mot rasisme er fordi man ikke skal angripe andre mennesker på grunnlag av noe de ikke råder over selv. Ingen velger å komme fra Canada eller Simbabwe, det er noe som bare har hendt. Men ting man velger er et vitne om verdier. En muslim sier med klartekst at en pedofil massemorder er det beste mennesket som har eksistert. Da er det bare rett og rimelig å spørre: hvordan kom du frem til den konklusjonen?

 

Muslimer er ikke en rase. Det finnes muslimer av alle raser. Man kan bli en muslim, og man kan forlate islam. Det er et valg, på samme måte som om man meldte seg inn i et politisk parti. Det som er spesiellt farlig i denne sammenhengen er at mektige krefter ønsker å heve muslimer over kritikk, og som vi vet så er islam langt mer politikk enn religion. Det betyr i praksis at man hever politikk over kritikk. Hva sitter man igjen med da?

 

Dette ble off-topic. Hva mener du om begrepet "omvendt rasisme"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rasisme er et syn hvor man mener det er høyerestående og laverestående raser.

Det er fakta.

 

Hvordan kan dere definere "et syn" som rasisme?

Det blir det samme som å si: å tenke på å drepe noen er mord.

Jeg er enig i at dette "synet" må ligge til grunn for rasisme, men det er ikke rasisme før det gir utslag som en handling, stor eller liten.

På samme måte er det ikke straffbart å tenke på å drepe noen, man må faktisk handle på disse tankene før man har en drapssak.

 

Hvorvidt det er mulig å ha et slikt syn på mennesker, fullstendig uten å handle anderledes på grunn av det, er en annen sak, men man kan ikke definere tanker som rasisme.

 

(Ja, terskelen er myye lavere for "hverdagsrasisme" enn et mord. Det er ikke poenget.)

Lenke til kommentar

Rasisme går jo i stor grad ut på å forhåndsdømme folk ut i fra etnisitet eller opphav, og det skjer uten at du "fysisk" må gjøre noe. Det forsåvidt helt naturlig og ikke straffbart eller en gang "galt" i så måte, da fordommer er et viktig overlevelsesinnstinkt. Jeg ville for eksempel vært forsiktig med å ta en "moren din"-vits til en pakkis osv.

 

Jeg ser på rasisme som en overforenkling av virkeligheten og sånn sett er bruken av rasismebegrepet i seg selv rasistisk. Det tillegner de "hvite" en større tilbøyelighet for å være rasistiske enn andre raser, og det er en underforstått oppfattelse av at "vi" er skyldige i rasisme som skjedde for 50, om så ikke 300år siden, selv om vi ikke har større tilhørlighet til andre hvite enn til f.eks svarte. Begrepet og bruksformen burde helt klart blir mer nyansert for å passe realiteten i dag.

 

Et annet fenomen er "omvendt-diskriminering" der minioriteter får fordeler i utdanning og jobbsammenhenger på bekostning av hvite. Dette er diskriminering, og det er rasisme. Rase og etnisitet burde være en ikke-faktor i slike sammenhenger.

Endret av bögfisk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan dere definere "et syn" som rasisme?

Det blir det samme som å si: å tenke på å drepe noen er mord.

Jeg er enig i at dette "synet" må ligge til grunn for rasisme, men det er ikke rasisme før det gir utslag som en handling, stor eller liten.

På samme måte er det ikke straffbart å tenke på å drepe noen, man må faktisk handle på disse tankene før man har en drapssak.

 

Hvorvidt det er mulig å ha et slikt syn på mennesker, fullstendig uten å handle anderledes på grunn av det, er en annen sak, men man kan ikke definere tanker som rasisme.

...hva?

 

Rasisme er en '-isme' -- Et syn, en ideologi. Ikke en handling.

Lenke til kommentar

Hvordan kan dere definere "et syn" som rasisme?

Det blir det samme som å si: å tenke på å drepe noen er mord.

Jeg er enig i at dette "synet" må ligge til grunn for rasisme, men det er ikke rasisme før det gir utslag som en handling, stor eller liten.

På samme måte er det ikke straffbart å tenke på å drepe noen, man må faktisk handle på disse tankene før man har en drapssak.

 

Hvorvidt det er mulig å ha et slikt syn på mennesker, fullstendig uten å handle anderledes på grunn av det, er en annen sak, men man kan ikke definere tanker som rasisme.

...hva?

 

Rasisme er en '-isme' -- Et syn, en ideologi. Ikke en handling.

 

En handling basert på Isme'n er en rasistisk handling.

 

Som at KKK dreper en svart amerikaner, fordi dem er rasister, det er en rasistisk handling.

Lenke til kommentar
...hva?

 

Rasisme er en '-isme' -- Et syn, en ideologi. Ikke en handling.

Dersom en tanke eksisterer, eller har eksistert i noens skalle, totalt uten at det har påvirket handlinger, da blir det feil å kalle det eksempelvis rasisme.

 

Jeg var, i en lunchpause, delvis overbevist om at kommunisme var en god ide.

Fornuften slo meg som en murvegg da pausen var over, og jeg kom til meg selv igjen.

Siden tanken har vært der, er jeg da en ekskommunist??

 

Nei, det blir for dumt. Handlinger, motivert av en overbevisning kan få navn, ikke tanker som ikke gir utslag i den målbare verden.

 

De sier at alle menn på ett eller annet tidspunkt har en homoerotisk fantasi. Er alle menn homofile da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...