Pettersenper Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 (endret) Poster dette på flere forum for å øke sjansen for svar. Håper noen kan hjelpe meg her på norsk... Legger inn samme innlegg her, går ut for at alle som kan med databaser også kan engelsk Hello. We're having a school project which must be finnished by Sunday. We have to create a webpage where we can log in and order products. To manage that we use databases and query browser together with wamp server and dreamweaver. So far we have four entities in our database. Customer (where customerid is primary key) Product (where productid is primay key) Orderline (where orderlineid is primary key Order head(where orderid is primary key) We allready have log in function up and working, but we don't know how to make the products connect to orderline and order head yet. Each customer is supposed to be able to order many times. Orderhead keeps track of when the order happens, so he can order several times. The orderline keeps track of what he orders each time. But how do we make it so the customer can add several products to the orderline. Then it must be plausible to click buy, and the page must register that the order happened, and tell it to the orderhead Please help us. We're running out of time! Endret 18. mars 2011 av Pettersenper Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Hvordan ser tabellene ut? Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 (endret) Sender til deg linken for databasen med pm Endret 17. mars 2011 av Pettersenper Lenke til kommentar
Hieronymus Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 La være å forsøple forumet på denne måten. Postes det spørsmål her, så burde de også kunne besvares her, til alles nytte. --- BalleB 1 Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Jeg legger ikke ut hele IT prosjektet vårt før vi har levert det for så å bli tatt for plagiat. Jeg postet spørsmålet på forumet for å finne noen som kan hjelpe meg og på ett av de 7 forumene jeg spurte på var det altså 1 person som responderte. Om jeg finner en generell løsning på hvordan det kan gjøres kan det postes her. Din melding derimot synes jeg var unødvendig søppelpost. Poster du noe i en annens tråd så burde innlegget også kunne være til hjelp. Så vidt jeg kan se står det heller ikke at du er moderator, så jeg ser ikke helt hvorfor du kommer og forteller meg at jeg løser skole-oppgaven min på feil måte og dermed forsøpler forumet. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Sender til deg linken for databasen med pm 1 Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 (endret) Personlig samtale da? Eller at jeg ikke burde sende den via melding? Endret 18. mars 2011 av Pettersenper Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Vet du hva å plagiere et arbeid innebærer? Jeg kan forsikre deg om at du ikke plagierer noe som helst ved å legge ut arbeidet ditt her. Og det er nesten en forutsetning hvis du skal ha noe hjelp. Halve vitsen med forumet er kontinuitet og det oppnår man ikke ved å hjelpe hverandre over PMs. 1 Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 (endret) Neivel... Formulerte meg vel litt dårlig. Jeg vet hva det vil si å plagiere ett arbeid ja. Jeg sier ikke at jeg plagierer mitt eget arbeid, men om oppgaven jeg leverer inn er en oppgave som ligger på nettet, har jeg ikke bevis på at det er mitt arbeid om jeg ikke velger å legge ut fullt navn og adresse her. Endret 18. mars 2011 av Pettersenper Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Kan forøvrig legge til hva jeg har fått ut av PM hittil: Nickless skrev: ====================================================================== Hm, vel... Ville gjort det sånn (litt annet oppsette kanskje, men men)... Når en bruker først velger en vare legger jeg varen inn i Orderline med brukerID og productID, på denne måten kan brukeren velge flere varer hele: F.eks: Ola med brukerid 1 kjøper en hammer (ID 4), en (ID 5) og en bok (ID 10). Hadde vi gjort sånn nå: SELECT * FROM Orderline WHERE brukerID = 1; Ville vi fått opp at Ola har en hammer, spiker og bøker i sin ordere. Når Ola trykker på bekreft kjøp ville jeg bare ha tatt alle disse produktene og lagt i Order head-tabellen. Hadde Ola trykt avbryt handel hadde jeg bare slettet alle verdiene med hans ID fra Orderline: DELETE FROM Orderline WHERE brukerID = 1; Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 (endret) Har du fått til skoleoppgaven? Nå som den er levert er det vel mulig å si hvordan du/dere løste det? Jeg har kommet opp med noe som kunne vært en mulig løsning, om enn litt tungvinn for en så liten oppgave. Sett at dere har disse tabellene: Customer(id, username, password, firstname, lastname) Order(id, date, customerId) OrderHistory(customerId, orderId) Product(id, name, type, price, desc) OrderLine(id, orderId, productId, qty) Customer; Primærnøkkel: id Unike nøkler: username, (firstname, lastname) Order; Primærnøkkel: id fremmednøkkel: customerId OrderHistory; Fremmednøkkel: (customerId, orderId) Product; Primærnøkkel: id Unike nøkler: (name, type), (name,price) OrderLine; Primærnøkkel: id Fremmednøkkel: orderId, productId Unike nøkler: (productId,Qty), (orderId, id) Denne kan brukes på følgende måte. For å få ut alle produktene en person har bestilt (basert på brukernavnet) SELECT p.name, p.price, (p.price * ol.qty) as "Sum" FROM product p, orderline ol, order o, orderhistory oh, customer c WHERE oh.customerId = c.id AND o.id = oh.orderId AND ol.orderid = o.id AND p.id = ol.productId AND c.username=<username>; Endret 15. april 2011 av hjahre Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 15. april 2011 Forfatter Del Skrevet 15. april 2011 (endret) EDIT: av en eller annen grunn kom det en ny post når jeg redigerte innlegget .. Endret 15. april 2011 av Pettersenper Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 15. april 2011 Forfatter Del Skrevet 15. april 2011 (endret) Takker for forslaget ditt Skal se på det senere Kan du forresten actionscript 3? Holder på å lage ett lite enkelt spill i FLASH Oppgaven er levert Ja, vi har fått til oppgaven nå, delvis iallefall, men vi fant ut at vi måtte kutte ordrehodet siden vi ikke fant ut av hvordan vi skulle gjøre det eller hadde nok tid til å finne ut av det.. I den nye databasen ble eposten til identifikator. Kunne sendt deg en backup av databasen om du ønsket, men vi har hatt problem med å vise tabellene når vi gjennoppretter de på en annen maskin. Dette problemet hadde også læreren som måtte se på prosjektet vårt på min laptop. Jeg fikk overført ett fungerende prosjekt til min laptop med å kopiere hele greia ( C:\wamp), inkludert programfilene for wamp serveren og querybrowser. Når man logger inn med en bruker blir man tildelt en session som er lik brukernavnet if ($username==$dbusername&&$password==$dbpassword) { $_SESSION['epost'] = $username; echo "Velkommen, ".$_SESSION['epost']."! <a href='vareutvalg.php'>Klikk her</a> for å gå til vareutvalg "; } Med hjelp av det viser vi hvilke varer brukeren har kjøpt <?php if(!isSet($_SESSION['epost'])) { header("Location: FEIL_LOGGINN.html"); } if ($_SESSION['epost']) echo "Her er handlekurven din, ".$_SESSION['epost']; else die("du må være logget inn!"); ?> <?php $connect =mysql_connect("localhost","root","") or die("kunne ikke koble til"); mysql_select_db("nettbutikk") or die ("Kunne ikke finne db"); $User = $_SESSION['epost']; $query = mysql_query("SELECT * FROM ordrelinje WHERE epost = '$User'") or die(mysql_error()); ?> <p> </p> <?php while($row= mysql_fetch_array($query)) { echo "Varenummer: ".$row['varenr']; echo "<br/>"; echo "Antall varer: ".$row['antall']; echo "<br/>"; } ?> Endret 15. april 2011 av Pettersenper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå