Gå til innhold

Hva er galt med Norsk rap?

En_annen

Anbefalte innlegg

Jeg ser alt får mange på nette som hater på norsk rap. Jeg skal engang bli rapper selv på norsk, å jeg synes selv at det er alt får få bra norsk rap sanger, og kommet fram til at det er ordvalger å rima det bruker. Finnes mye bra flow i norge. Den beste flowen jeg har hørt hittil i norge er Jaa9. Ellers så har Gatas Parlament syke rim, men igjen, bare få gode sanger fordi flowen blir litt for overdreven mener jeg. Ellers har Onklp en syk flow, men for mange dårlige rim, og få gode. Det er bare min mening. Jeg prøver å mikse noe på norsk som får de som digger engelsk til å gape. Noe som hadde fått meg, som er en trofast engelsk lytter til å lytte på min egen shit. Si hvorfor du elsker eller hater norsk rap nedenfor i kommentarene, så hjelper du meg mye. Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke si jeg noen gang har hørt norsk rap som verken har bra tekst eller bra flow. Personlig syntes jeg norsk høres litt følelsesløst og kjedelig ut. Og slang fra østlandet høres bare sossete og lame ut, det motsatte av hvordan rap burde være.

Hjelper ikke så mye at Norge er så lite og rap ikke er så populært her, imotsetning til USA og England hvor rap er mye mer populært, derfor er det større prosent av folk som øver på rap i tillegg til at de har flere folk til å begynne med.

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg noen gang har hørt norsk rap som verken har bra tekst eller bra flow. Personlig syntes jeg norsk høres litt følelsesløst og kjedelig ut. Og slang fra østlandet høres bare sossete og lame ut, det motsatte av hvordan rap burde være.

Hjelper ikke så mye at Norge er så lite og rap ikke er så populært her, imotsetning til USA og England hvor rap er mye mer populært, derfor er det større prosent av folk som øver på rap i tillegg til at de har flere folk til å begynne med.

Når du sier dårlig tekst, tenker du spesielt på rim plasseringen eller innhold? Jeg er jo enig i at den ikke er så rå eller tøff som Amerikansk..

Endret av En_annen
Lenke til kommentar

Er ikke rap egentlig en stil fra gata? Hvor tekstene ofte handler om gjenger, fattigdom og urettferdighet? Da blir det litt tåpelig - etter min mening - med norsk rap siden vi i vår velferdsstat har ingenting å klage på i forhold til svarte på gata i New York og hvilke forhold de lever under. Norsk rap høres bare ut som sutring fra bortskjemte unger hvis man ser det i et slikt perspektiv. Det er hva jeg mener er galt med norsk rap.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke rap egentlig en stil fra gata? Hvor tekstene ofte handler om gjenger, fattigdom og urettferdighet? Da blir det litt tåpelig - etter min mening - med norsk rap siden vi i vår velferdsstat har ingenting å klage på i forhold til svarte på gata i New York og hvilke forhold de lever under. Norsk rap høres bare ut som sutring fra bortskjemte unger hvis man ser det i et slikt perspektiv. Det er hva jeg mener er galt med norsk rap.

rap er ikke en "stil fra gata". Ja, kanskje i opprinnelsen, og jeg er enig det kan høres ut som sutring. Men forde, du trenger ikke å rappe om hvor "dårlig" du har det når du egentlig har det bra. Se på 50 cent for eksempel. Han kan ikke rappe hvordan han seller dop lengre eller gatelive, nå rapper han om penger, damer. Jeg vet det er lame, men alt jeg prøver å si er at hvis rap bare var om livet ditt og hvor dårlig det er, vil all rapp være sutring og klaging. Rap er mye mer en det. Det er politisk. Vi i norge har mye å rappe om, like mye som jenter har å skrive i dag boka. Gatas parlament rappet blant annet om israel og hva som skjedde der i den tiden det ble spilt inn (sangen altså).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når du sier dårlig tekst, tenker du spesielt på rim plasseringen eller innhold?

Begge deler.

Dårlig tekst = kjedlig innhold.

Dårlig flow = dårlig plassert rim og dårlig bruk av stavelser.

Rap tekster er veldig avanserte, og norske rappere tar ikke det på alvor virker det som. Ikke som jeg har hørt så langt ihvertfall, jeg studerer ikke rap akkurat, men har hørt på det siden jeg var 5 år gammel (18 år siden), hører for det meste på britisk rap og amerikansk rap. Jeg prøver å like norsk rap her og der men så langt blir jeg bare skuffet.

Om du vet om noen norske rappe-sanger som er bra så gjerne del med meg, hadde vært flott å ha minst 1 norsk sang i spillelisten min :p

Husker jeg hørte på en del Klovner I Kamp når jeg var liten, men det var pga jeg syntes tekstene var morsomme, husker ikke hvordan flowen var.

Lenke til kommentar

Når du sier dårlig tekst, tenker du spesielt på rim plasseringen eller innhold?

Begge deler.

Dårlig tekst = kjedlig innhold.

Dårlig flow = dårlig plassert rim og dårlig bruk av stavelser.

Rap tekster er veldig avanserte, og norske rappere tar ikke det på alvor virker det som. Ikke som jeg har hørt så langt ihvertfall, jeg studerer ikke rap akkurat, men har hørt på det siden jeg var 5 år gammel (18 år siden), hører for det meste på britisk rap og amerikansk rap. Jeg prøver å like norsk rap her og der men så langt blir jeg bare skuffet.

Om du vet om noen norske rappe-sanger som er bra så gjerne del med meg, hadde vært flott å ha minst 1 norsk sang i spillelisten min :p

Husker jeg hørte på en del Klovner I Kamp når jeg var liten, men det var pga jeg syntes tekstene var morsomme, husker ikke hvordan flowen var.

Gatas parlament anti amerikanskdans hadde ganske sicke rim. Men forsatt, synes flowen blir for overdreven og bare teit. Men tekstmessig burde du skjekke den ut:

Endret av En_annen
Lenke til kommentar

Pen Jakke, Uro, Tungtvann...det var tider det.

QFT!

Pen Jakke er mine favoritter innen hiphop. Det er ikke noe galt med norsk hiphop. Det er verken bedre eller dårligere en engelsk. Jeg tenker da på Warlocks.

Bortsett fra disse bandene liker jeg ikke hiphop.

Lenke til kommentar

Skal du ha flow og rim så prøv å finn noe av Bad Spit. Innholdet får du selv vurdere om du syns blir for dumt.

Jeg er forresten uenig i at flow = plassering av rim og stavelser osv. Det er hjelpemidler som gjør det lettere å ha en god flow.

Etter min mening har heller ikke Klover i Kamp, Uro, Gatas Parlament og Pen Jakke noe i en tråd om god norsk rap å gjøre. For min del ligger de på andre enden av skalaen. Klart de hadde mye å bidra med i begynnelsen. Bryte gjennom på norsk. Nå settes det kun på for mimringens del.

Selv sluttet jeg og høre på norsk rap da jeg innså hvor dårlig mesteparten av det var. Er ikke gøy å høre på musikk du blir flau av.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Oi, Klovner I Kamp er mye mer talentfulle enn hva jeg husker de som fra når jeg var mindre :w00t:

Jeg synes flowen blir igjen for overdreven. Ihvertfall den sangen ovenfår. Noe brae rim da.

Jeg synes det er nødvendig i norsk rap, siden språket er så flatt. Men hver sin smak I guess.

I den sangen der for eksempel, nesten ingen riming what-so-ever men høres likevel mye bedre ut enn norsk rap. Har vel for det meste med smak å gjøre, men jeg synes ikke norsk kan måle seg med engelsk.

Lenke til kommentar

Absolutt. Tungtvann > alle andre når det kommer til rap på morsmål. Nordnorsk høres så utrolig mye mer rugged ut enn typisk østlandsdialekt, og egner seg derfor bedre. Min mening, selvfølgelig.

Hører omtrent ikke på rap lengre, men den tida jeg gjorde det gikk det for det meste i engelsktalende.

Lenke til kommentar

Karpe Diem er mine favoritter innenfor norsk rap, spesielt det siste albumet har en del bra sanger i seg. Tusen tegninger er en fantastisk sang, og de leverer en tekst som virkelig skiller seg ut.

http://www.youtube.com/watch?v=GIRWyUmT36Q

Edit:

Må ikke glemme Vågsbygd Handy, siste albumet Undervannsmusikk leverer en herlig postapokalyptisk følelse.

http://www.youtube.com/watch?v=CxUVn-3NYKk&feature=player_embedded

Endret av WCH
Lenke til kommentar

Absolutt. Tungtvann > alle andre når det kommer til rap på morsmål. Nordnorsk høres så utrolig mye mer rugged ut enn typisk østlandsdialekt, og egner seg derfor bedre. Min mening, selvfølgelig.

Hører omtrent ikke på rap lengre, men den tida jeg gjorde det gikk det for det meste i engelsktalende.

Helt enig der i det du sa om nord norsk egner seg bedre. Men jeg vedder på at om du snakker østkant, så kan du komme på samme nivå via bedre flow eller en unik en du må bare være orginal, noe ingen har vært hittil lol.

Jeg har fått sans for timbuktu fra sverige. Orginal stil og alt. Probleme er at norske rappere legger ikke sjelen i det. Du må lege livet ditt i dette. Bransjehora er en veldig bra sang fra Tungtvann.

Lenke til kommentar

Karpe Diem er mine favoritter innenfor norsk rap, spesielt det siste albumet har en del bra sanger i seg. Tusen tegninger er en fantastisk sang, og de leverer en tekst som virkelig skiller seg ut.

http://www.youtube.com/watch?v=GIRWyUmT36Q

Der må jeg være helt uenig med deg. Karpe var sick i de to første albumene. Det tredje "Fire Vegger" skuffet meg litt, så kom "Adri Solgt en Løgn". Det var bare noen få bra, blant annet Tusen Tegninger. Sånn dritt som byduer i bur får meg til å spy. Det er mainstream dritt man. Sorry, mente ikke å såre deg eller karpe noe, men de var bedre før, spesielt chirag as.

Lenke til kommentar

Der må jeg være helt uenig med deg. Karpe var sick i de to første albumene. Det tredje "Fire Vegger" skuffet meg litt, så kom "Adri Solgt en Løgn". Det var bare noen få bra, blant annet Tusen Tegninger. Sånn dritt som byduer i bur får meg til å spy. Det er mainstream dritt man. Sorry, mente ikke å såre deg eller karpe noe, men de var bedre før, spesielt chirag as.

Selvfølgelig må jeg si meg enig, null stress ;). Sanger som Tusen Tegninger er grunnen til at jeg hører på rap, ikke Erikk og Kriss med ølbriller samt en del av de siste sangene til Karpe. Shit happens...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...