TMB Skrevet 17. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2011 Hei Har tenkt å hekte på en LED-stripe på 12V på en pære i bilen, parallellkoble de. Lurer på om det bare er å koble på mens spenningen er på? Vil ikke ta noen sjanser så spør her jeg Muligens tråden hadde passet bedre i bilkategorien men. Grunnen til at jeg spør er at jeg har hørt bilbatterier ikke er til å tulle med Takk Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 17. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2011 (endret) Det bør gå bra, værste er at du kan ta sikringen til lysene. Er det uten sikring ville jeg vært mer forsiktig! Edit: ja, all strøm kan være stygt! Endret 17. mars 2011 av AAsaboy Lenke til kommentar
TMB Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. mars 2011 (endret) Vet ikke om det er sikring. Det er snakk om en Caravelle 1992 mod., det lyset som går på når man åpner sidedøra (nede ved gulvet). Endret 17. mars 2011 av TMB Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2011 Bare å koble i vei, men pass på så du ikke får plussledningen borti karroseriet. Når det skal være sakt så tar det vel ca 1 minutt å ta løs en pole på batteriet, og da er du helt safe. Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 17. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2011 Alle kretser i en bil skal gå gjennom sikring med mindre du har "modifisert" kursen selv 12V med kortsluttning brenner! Du kan jo evt. kutte strømmen ved å trykke inn bryteren montert i døren da. Evt. koble fra + polen. Dersom du er veldig bekymret Lenke til kommentar
TMB Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. mars 2011 Bare å koble i vei, men pass på så du ikke får plussledningen borti karroseriet. Når det skal være sakt så tar det vel ca 1 minutt å ta løs en pole på batteriet, og da er du helt safe. Så da kobler jeg minus først med andre ord? Joda, men da slipper jeg å fikle på batteriet Det hadde vel egentlig blitt samme "effekt" dersom det først skulle "smelle"? Om jeg koblet det hele ihop ved å sette på polen igjen på batteriet, eller om jeg koblet på plussen på parallellkoblingen. Alle kretser i en bil skal gå gjennom sikring med mindre du har "modifisert" kursen selv 12V med kortsluttning brenner! Du kan jo evt. kutte strømmen ved å trykke inn bryteren montert i døren da. Evt. koble fra + polen. Dersom du er veldig bekymret Har ikke "modifisert" kursen selv nei. Eneste vi har gjort er å bytte pæren i denne lampa til LED. Kan jo se om jeg finner denne bryteren Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2011 Slipper å styre med batteriet? løsner en mutter å kobler av polen. Om du kobler fra batteriet slipper du å teipe å styre på ledningene for å passe på at de ikke kommer seg borti chassiset (som er koblet til jord på batteriet) Lenke til kommentar
TMB Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. mars 2011 (endret) Da gjør jeg det vettu Er vel det samme hvilken pol jeg kobler av? Kretsen blir jo brutt uansett Føler meg litt dum når jeg stiller sånne spørsmål, jeg vet jo egentlig svaret. Har bare aldri koblet i bil før, så vil bare være på den sikre siden Endret 17. mars 2011 av TMB Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2011 Er vel egentlig det samme det ja. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. mars 2011 (endret) Da setter jeg denne som løst, takk skal dere ha for hjelpen begge to Endret 17. mars 2011 av TMB Lenke til kommentar
007CD Skrevet 17. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 17. mars 2011 I teorien ja nesten, minus er den beste da du kan få "arcing" om du drar av pluss. I tilegg er det tryggere å fjerne minuspolen enn pluss om du skulle komme borti Mr karosseri mens du skrur. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. mars 2011 Da var det gjort, gadd ikke koble av batteri. Gikk helt fint Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå