Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

[Løst] Parallellkobling av lys i bil (12V)

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har tenkt å hekte på en LED-stripe på 12V på en pære i bilen, parallellkoble de.

Lurer på om det bare er å koble på mens spenningen er på? Vil ikke ta noen sjanser så spør her jeg :)

Muligens tråden hadde passet bedre i bilkategorien men. Grunnen til at jeg spør er at jeg har hørt bilbatterier ikke er til å tulle med :hmm:

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle kretser i en bil skal gå gjennom sikring med mindre du har "modifisert" kursen selv ;) 12V med kortsluttning brenner! Du kan jo evt. kutte strømmen ved å trykke inn bryteren montert i døren da. Evt. koble fra + polen. Dersom du er veldig bekymret :)

Lenke til kommentar

Bare å koble i vei, men pass på så du ikke får plussledningen borti karroseriet.

Når det skal være sakt så tar det vel ca 1 minutt å ta løs en pole på batteriet, og da er du helt safe.

Så da kobler jeg minus først med andre ord? :)

Joda, men da slipper jeg å fikle på batteriet :p Det hadde vel egentlig blitt samme "effekt" dersom det først skulle "smelle"? Om jeg koblet det hele ihop ved å sette på polen igjen på batteriet, eller om jeg koblet på plussen på parallellkoblingen.

Alle kretser i en bil skal gå gjennom sikring med mindre du har "modifisert" kursen selv ;) 12V med kortsluttning brenner! Du kan jo evt. kutte strømmen ved å trykke inn bryteren montert i døren da. Evt. koble fra + polen. Dersom du er veldig bekymret :)

Har ikke "modifisert" kursen selv nei. Eneste vi har gjort er å bytte pæren i denne lampa til LED.

Kan jo se om jeg finner denne bryteren :p

Lenke til kommentar

Da gjør jeg det vettu :) Er vel det samme hvilken pol jeg kobler av? Kretsen blir jo brutt uansett

Føler meg litt dum når jeg stiller sånne spørsmål, jeg vet jo egentlig svaret. Har bare aldri koblet i bil før, så vil bare være på den sikre siden :p

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...