Gå til innhold

Spørsmål om kablet nettverk

Anbefalte innlegg

Hei

Har en god stund kjørt trådløst nettverk til min htpc (streaming av 720p hd-video fra Netgear ready nas duo) og xbox360 (online spilling) som jeg har i stua, det har til tider fungert tilfredsstillende men også til tider vært ustabilt. Begynte med å kjøpe ny router (netgear wndr 3700) og en usb-mottaker for n-nettverk til htpcen (linksys). Dette gjorde nettet mere stabilt, men ikke godt nok. Har derfor bestemt meg for å legge opp nettverkskabel til stua for å optimalisere brukeropplevelsen.

Har i den forbindelse noen spørsmål:

1: Må jeg legge opp en kabel til pcen og en til xboxen fra routeren, eller holder det med en kabel fra routeren og så en switch (eller noe i den dur:) som fordeler forbindelsen til xbox og pc? Jeg bruker aldri pcen og xboxen samtidig.

2: Hvis det finnes en løsning for å fordele forbindelsen, hvilken switch e.l. kan dere da anbefale? går det evt. ann å bruke min gamle jensen router til dette?

3: Hvilken type nettverkskabel bør jeg gå for? "Må" jeg gå for Gigabit, eller holder det med 100Mbit? Ønsker å ha mulighet for full hd avspilling fra Nasen i fremtiden.

4: Noen som vet om kablene/pluggene/kontaktene som Biltema selger er gode?

Som dere sikkert har skjønt, så er jeg ikke akkurat proff på området:)

Takker for innspill

MVH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1+2. Du kan bruke den gamle routeren som en switch. Slå av DHCP of pass på at den er på samme subnett som routeren. Kablene til XBOX, PC og den andre routeren kobler du der du kobler klientene, ikke bruk dsl (eller hva den heter på din router). Ellers kjæpte jeg er Asus 8 ports gigabit switch som var veldig billig (ca. 400) og har funket helt topp.

3. Gå for Gigabit. Kabelen og pluggene er nesten samme pris som 100Mb og er ikke vanskeligere å strekke.

4. Jeg har kjøpt en pakke plugger på Biltema og de funket helt fint. Du må også bruke en skikkelig presstang for å feste pluggene. Biltema har en som holder til lett bruk og er ganske rimelig.

Lenke til kommentar

1: Du kan sette opp en switch og kable til det du trenger. Alle porter kan brukes samtidig.

2: Det bør gå fint å bruke jenssen sine lan porter.

3: Du må ikke men du bør. Det koster lite å gå opp til cat6.

4: De fungerer helt fint. Kvalitetsforskjeller sees stort sett ute ved grensene.

Lenke til kommentar

1+2. Du kan bruke den gamle routeren som en switch. Slå av DHCP of pass på at den er på samme subnett som routeren. Kablene til XBOX, PC og den andre routeren kobler du der du kobler klientene, ikke bruk dsl (eller hva den heter på din router). Ellers kjæpte jeg er Asus 8 ports gigabit switch som var veldig billig (ca. 400) og har funket helt topp.

3. Gå for Gigabit. Kabelen og pluggene er nesten samme pris som 100Mb og er ikke vanskeligere å strekke.

4. Jeg har kjøpt en pakke plugger på Biltema og de funket helt fint. Du må også bruke en skikkelig presstang for å feste pluggene. Biltema har en som holder til lett bruk og er ganske rimelig.

Har nå koblet til den gamle routeren som forøvrig ikke var en jensen router men en thomson st 780wlt. Det ser ut som om den fungerer som switch uten at jeg har gjort noe annet enn å koble den til routeren og til en testpc. Jeg overfører filer fra nasen min med 7-8 MB/sec. Men, jeg finner ikke thomson-routeren på nettverket mitt. Burde den ikke ligge der så jeg kan logge meg på den for konfigurering?

Lenke til kommentar

Du set opp ein switch, og strekker opp éin enkelt kabel frå routeren til denne. Du bør absolutt legge opp gigabit, dette skal du klare å oppnå med Cat5E, du treng ikkje Cat6. For å få gigabit må du sjølsagt også ha ein switch som taklar dette. Eg har sjøl denne, og den fungerer flott.

Ang. RJ45-pluggar frå Biltema, har eg ingen erfaring. Derimot har eg kjøpt desse frå DealExtreme, og dei funkar bra. Har også kjøpt denne tanga frå DealExtreme, den kostar ein tredel av Biltema si, og den fungerer meir enn godt nok til hobbybruk.

Biltema har derimot ganske billig Cat5E-kabel, den kan du godt bruke.

Lykke til ;)

Endret av bamse87
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar. Tror nok jeg går for gigabit med cat-5e kabelen fra biltema da. Til å begynne med blir jeg å bruke min gamle router som svitch, selv om den ikke støtter gigabit. Tenker det sikkert ikke tar lang tid før jeg vil ha fult utbytte av nettverket og kjøper gigabit switchen:)

Når det gjelder switchen, er dette noe man kan/må konfigurere? Vil switchen dukke opp blandt mine nettverksenheter? Finnes det en switch som i tillegg har trådløs antenne, for å utvide trådløsnettets rekkevidde?

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg man alltid skal legge Cat6 fremfor Cat5.

Man har da høyere tilgjengelig bånbredde samt bedre egenskaper mtp NEXT & ELFEXT som gir mindre pakketap/resend.

Og det er jo en fordel.

Hos Clas Ohlson skiller det 50,- på disse to om en velger 25 meter med plugger. (~250,-/300,-).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...