Gå til innhold

Vil det å skrive rett norsk viktig for deg i framtidig utdanning og yrke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer jo an på hva slags utdanning og jobb du tenker deg. For det første så er jo rettskriving veldig viktig på CVen din, men har man problemer med rettskriving er det ikke verre enn å få hjelp til å skrive denne. Jeg vil tro at i de aller fleste utdannelser så må man på et tidspunkt skrive en oppgave, men også her har man jo stort sett alltid rettskrivingsverktøy til hjelp (med mindre det er en stil/oppgave som skrives på papir på skolen). Mye skrivefeil vil trekke ned på totalkarakteren (men dette er nok ikke altfor mye), men det viktigste er nok setningsoppbygging og flyt i teksten. Dette har mye mer å si på karakteren du vil få. Dette går jo ikke direkte på rettskriving, men jeg vil tro at en som prøver hardt, men allikevel sliter med rettskrivingen vil oppleve litt problemer med dette også.

Utover det så kommer det tilbake til hva slags jobb man har. Skal man ha en kundebehandlingsjobb så er det jo veldig sjelden noen vil se noe du skriver (hvert fall som er av noe relevans). Har du derimot en jobb der du må skrive rapporter til kolleger/ledelse så vil de nok bli skeptisk om det florerer av skrivefeil i skriveriene dine, men igjen, her får du også hjelp av rettskrivingsverktøy.

Lenke til kommentar

Nå har det vel blitt skrevet nok ganger at det ikke lønner seg med skrivefeil i søknaden?

Som elektriker så er ikke skriveferdigheter noe krav og jeg tviler på at en arbeidsgiver ville brydd seg spesielt mye om det. Utover timelister som ble nevnt over her så må elektrikere også skrive arbeidsrapport etter hver fullførte jobb (det er også noen andre skjemaer, men disse består stort sett bare av avkrysning). Her leveres en del til kunden og en beholdes av firmaet. Disse fylles stort sett ut i en hui og en hast og jeg har sett rapporter med både masse skrivefeil og noen som har vært meget vanskelig å lese (pga stygg skrift) uten at jeg har hørt om at noen har fått klager på disse. Jeg kjenner også noen dyslektikere som har fagbrev som elektriker og trives i jobben som elektriker uten å ha hørt at de har klagd noe på at skrivevansker har gitt dem problemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...