koots Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Etter at jeg fjernet Ubuntu fra en maskin ved bruk av metoden jeg fikk beskrevet her (som virket problemfritt første gang) så har jeg nå fått problemer. Det som skjer er at jeg får opp error: no such device: 02e67e92-b4aa-472s-a58d-1630ffa4774d grub rescue> Med mulighet for å skrive inn kommandoer under grub rescue. Har prøvd å starte opp med en WIN7 installasjons DVD for å få tak i Windows Bootloader, men i det jeg får beskjed om å trykke "any key" for å boote fra DVD så kan jeg hamre så mye jeg vil på tastaturet uten at det registreres av en eller annen grunn. Har tatt i bruk HDD hvor Ubuntu var installert tidligere, men det er kun få ting der jeg ikke har backup av, så eventuell reinstallering av Ubuntu på denne disken for å fikse er kun en aller siste utvei, da jeg aller helst vil prøve å unngå det. Noen som har tips angående hvordan jeg kan få fikset dette? Lenke til kommentar
Sickmyduck Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Om du klarer å få bootet til DVD og igjen får opp et command vindu (du kan forsøke å fjerne alle andre oppstartsalternativer fra BIOS og kun velge CD/DVD/Minnepenn) kan du prøve deg med bootsect kommandoen som skal ligge på :\BOOT område. Dette reparerer kun Windows, og grub vil jo da ikke lengre fungere. Prøv som sagt minnepenn også, lag en bootbar minnepenn med ISO fra Win DVD. Prøv et annet tastatur (kanskje PS2 om du har det på maskinen din) ettersom det kan høres ut som at tastaturdriveren din ikke initsialiseres riktig. Lenke til kommentar
koots Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Har nå halveis kommet til en løsning. http://www.supergrubdisk.org/ Brant .iso med Super Grub2 Disc på en CD og fikk da bootet inn i Windows igjen. Trenger nå bare å få installert W7 bootloaderen igjen, eventuelt prøve Rescatux og bare boote Windows 7 fra Grub2. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 (endret) Når det gjelder "i det jeg får beskjed om å trykke "any key" for å boote fra DVD så kan jeg hamre så mye jeg vil på tastaturet uten at det registreres av en eller annen grunn." - Tipper du har USB tastatur? Må trolig slå på noe i BIOS - vanligvis noe a la "Enable USB keyboard" / "Emulate USB keyboard" / "Enable USB HID" eller lignende. Og når W7 DVD er bootet, se på Rescue / Repair (noe slikt) -> Fix boot problems. Hvis det ikke hjelper, start command line og bruk .. hva var det? Er fixmbr / fixboot i W7 recovery? Fant noe mer info : http://support.microsoft.com/kb/927392 Endret 18. mars 2011 av Terrasque Lenke til kommentar
koots Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Jeg fikk fikset det. Rescatux var vist en liveCD av Debian som fungerte uten at skjermkortet mitt kranglet. Fikk dermed tak i en terminal og fulgte Step 1 her: http://robert.penz.name/221/mini-howto-restore-windows-mbrbootloader-with-linux/ Takk til dere som kom med tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå