HValder Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Syns folk gjør det unødvendig komplisert her, livsstilsendring tar tid, og er virkelig ikkje noko ein bør gå laus på med ein gong, nettopp her er det mange som feiler. 1. Sørg for å få i deg riktige mengder essensielle feittsyrer. Kan oppnås i stor grad ved å spise bla. feit fisk. Evt. kjøp kosttilskudd. 2. Øk inntak av protein og fiber, dei gir større mettheitsfølese per energienhet (nær null for fiber), og protein hjelper på muskelrestitusjon. Sikt mot 3g protein per kg kroppsvekt (stort meir er unødvendig). 3. Fysisk aktivitet får fart på feittforbrenninga, og du kjem i betre form! 2 moderat tunge styrkeøkter i uka vil forhindre muskelsvinn mens du slankar deg (info om styrketrening). Sats ellers på å gå minst ein time om dagen (i tillegg til vanleg aktivitet som turer til butikken), eller annan form for aerob aktivitet, som sykling, jogging osv. 4. Legg deg på eit kcal inntak på rundt 1500 kcal per dag. Det meste av behandla matvarer har det oppgitt på pakninga, ellers kan du slå det opp her eller her. Lenke til kommentar
pricetag Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Tusen takk for alle råd! Noen som har noen forslag til hva jeg skal spise til hvert måltid? Og om noen kan fortelle hva man bør holde seg unna, og hva man bør spise mer av, så hadde det vært fint! Livsstilendringen begynner i morgen Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Tusen takk for alle råd! Noen som har noen forslag til hva jeg skal spise til hvert måltid? Og om noen kan fortelle hva man bør holde seg unna, og hva man bør spise mer av, så hadde det vært fint! Livsstilendringen begynner i morgen Spis grovt brød (flere kalorier men metter mer og inneholder mer av de sunnere kaloriene). Styr unna kaloririk frukt som bananer, prøv å like avocado (selv om avocado er ganske fettrik så er det veldig GODE kalorier det er snakk om, selv om man skal gå ned i vekt så har man lov til å spise en avocado om dagen). Drikk skummet melk, invister noen ekstra kroner i en ordentlig drikkeflaske du har med overalt. Visste du at mye av de ekstra kaloriene vi får i oss i løpet av dagen kommer av sukkerholdig drikke? Velg fullkornspasta istedet for hvitt (f.eks til spagetti smaker det faktisk BEDRE med fullkorn!) Kutt opp grønnsaker i strimler som du kan gomle på når sukkersuget melder seg. Brokkolistenger (blomsten smaker IKKE godt rå!) gulrøtter og kålrot = skjær alt i strimler og ha dem i en lufttett beholder i kjøleskapet. Kan erstatte potetgull til dippen på lørdager! Sukkererter er ett sunnere alternativ til godteri, i tillegg har de en ''crunch'' i seg som er ekstremt godt hvis du f.eks har veldig lyst på potetgull. Husk å unne deg selv en dag i uken hvor du går crazy og spiser akkurat hva du vil, det hjelper deg å holde deg unna søtsaker de andre 6 dagene. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Eg har gjort dette fleiere gonger no, og har gått på ein helvetes smell den siste gongen; så alt med måte kjære vener. Spis lite oftare, som alle seier. Ikkje gå å ver sulten, spis heller mindre måltider oftare. Gå meir. Kutt ut å kjøre til butikken og vener berre fordi bilen kan vere grei å ha. Ta beina til fatt. Gå trapper i plassen for å ta heisen. Legg opp nokre faste treningsaukter (ikkje for ofte, med realistiske mål) eit par gonger i veka. Resten burde gå som smurt. Lenke til kommentar
Branco Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Ta deg to-tre joggeturer iløpet av uka, og kutt ut småfråtsing av godteri. Det er ingen grunn til å kutte ut måltider, for kroppen må tross alt ha føde. Da med forbehold om at måltidene inneholder sunn mat. Lenke til kommentar
storken Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Spis grovt brød (flere kalorier men metter mer og inneholder mer av de sunnere kaloriene). Styr unna kaloririk frukt som bananer, prøv å like avocado (selv om avocado er ganske fettrik så er det veldig GODE kalorier det er snakk om, selv om man skal gå ned i vekt så har man lov til å spise en avocado om dagen). Drikk skummet melk, invister noen ekstra kroner i en ordentlig drikkeflaske du har med overalt. Visste du at mye av de ekstra kaloriene vi får i oss i løpet av dagen kommer av sukkerholdig drikke? Velg fullkornspasta istedet for hvitt (f.eks til spagetti smaker det faktisk BEDRE med fullkorn!) Kutt opp grønnsaker i strimler som du kan gomle på når sukkersuget melder seg. Brokkolistenger (blomsten smaker IKKE godt rå!) gulrøtter og kålrot = skjær alt i strimler og ha dem i en lufttett beholder i kjøleskapet. Kan erstatte potetgull til dippen på lørdager! Sukkererter er ett sunnere alternativ til godteri, i tillegg har de en ''crunch'' i seg som er ekstremt godt hvis du f.eks har veldig lyst på potetgull. Husk å unne deg selv en dag i uken hvor du går crazy og spiser akkurat hva du vil, det hjelper deg å holde deg unna søtsaker de andre 6 dagene. "Drikk skummet melk, invister noen ekstra kroner i en ordentlig drikkeflaske du har med overalt. Visste du at mye av de ekstra kaloriene vi får i oss i løpet av dagen kommer av sukkerholdig drikke?" Visste du at det er 46 gram sukker i en liter melk? Kunne kommentert langt og lenge om det du påstår i hytt å pine, men har hverken tid eller ork - for å si det sånn. De tipsene der er ikke mye vettuge når det kommer til å få en stabil livsstil på plass. Tar de mest åpenbare. "Brødmat metter så jævlig bra", nei - det gjør ikke det. Proteinrik mat metter bra. Mat som kylling og hvit fisk er optimalt hva metthetsfølelse og proteiner angår. Ikke begynn med at "brødprotein utdyper melkeprotein" svada - det er bare tull. Proteinene du finner i brød er crap, ferdig med det. Videre, ikke småspis hele jævla tia. Det fører til forhøyet blodsukker, insulin er dårlig egnet til å reagere på mange små måltid. Spis rundt 3 måltider som metter bra. Næringsinnholdet justerer du slik at måltidet blir kaloririkt/fattig - målet er å opprettholde metthetsfølelsen. Fullkornspasta bedre enn hvit pasta? Samme GI, mer fiber - mer tarmgass. Bedre og bedre. Same shit, spør du meg. Dropp pasta, prossesert dritt - om det er "fullkorn" eller plain. Ikke ha en spisedag i uken der du "går crazy" og spiser mye søtt. Kutt ned på sukkerinntaket. Nå skal jeg banne litt i kirka også: kutt ned på frukt. Tenk med hue, faen heller. 1 Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Ett stykk kategorisk, irriterende, misjonerende lavkarbofanat ovenfor. Pay him no regard. Endret 22. mars 2011 av Stulle Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Ett stykk kategorisk, irriterende, misjonerende lavkarbofanat ovenfor. Pay him no regard. Troll is trollin' Man skal leve som ett menneske selv om man prøver å leve sunnere, og da er det bare snakk om å ta noen sunnere valg. Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Indeed. En må gi råd folk faktisk kan etterfølge - ikke bare én dag, men over tid.. Lenke til kommentar
storken Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Ett stykk kategorisk, irriterende, misjonerende lavkarbofanat ovenfor. Pay him no regard. Carbs Forøvrig er jeg en Periodisk Faste "fanat", om jeg skal kategorisere meg selv. Les innlegget fra konteksten Buffy legger ned. Du havner i kategorien "tullinger som tror fullkorn er bra for kroppen og nødvendig for å opprettholde en bla bla bla". Way to go, blåst i hue av diverse frokostblandingsreklamer og helsemyndigheter. Troll is trollin' Man skal leve som ett menneske selv om man prøver å leve sunnere, og da er det bare snakk om å ta noen sunnere valg. Det siste der er fornuftig. Det er når det skal defineres hva som er "sunt" at det kræsjer. Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Disippel av Mr Berkhan antar jeg. Ingenting galt med dét, men hvor er kildene dine (les: ikke leangains.com)? Lenke til kommentar
storken Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Disippel av Mr Berkhan antar jeg. Ingenting galt med dét, men hvor er kildene dine (les: ikke leangains.com)? Hey, du trenger ikke kilder for å be folk om å tenke med hue. Jess, disippel av Mr Berkhan - men mest når det kommer til kosthold. Er ikke helt enig med treningsopplegget hans, litt for lav frekvens mener jeg. Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Du overbeviser ikke folk ved å fremstå arrogant og bedrevitende. Sryz. Lenke til kommentar
storken Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Du overbeviser ikke folk ved å fremstå arrogant og bedrevitende. Sryz. Og det gjør dere? Spiller bare med samme regler - hvor er kildene deres? Gidder ikke sitte å fore folk med teskje, de kan da tenke selv. I signaturen min finner du mye om trening og kosthold, særlig "Periodisk faste (og en liten rant)" anbefales. Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Riktig. Hvordan er det med "bulking" på leangains? Jeg har lest en del om det, men det er sjelden jeg ser at han spiser mer enn maintenance + litt til. Man vil selvsagt legge på seg minst mulig fett, men man trenger vel et kalorioverskudd for å ha ressurser til å gå opp i (muskel)vekt. Jeg spiser bare to måltider dagen, men spisevinduet er nok litt for stort (typisk 11 timer). Endret 22. mars 2011 av Stulle Lenke til kommentar
storken Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Det kan sammenlignes med tradisjonell bulking egentlig. Optimalt sett legger du på deg muskler:fett i forholdet 2:1. En annen ting er "recomp" der du spiser mer treningsdager og mindre hviledager. Jeg har hatt bra suksess med dette, klikk på linken i signaturen min til treningsloggen - så kommer du rett til meritter med leangains og planer videre. Jeg tør si at jeg bygde 500-700g muskler i måneden, samtidig som jeg kvitta meg med tilsvarende fettmasse. Bilder finnes i tidligere nevnte link. Synes det er en veldig god livsstil å følge, i signaturen min står det mer for den interesserte. + leangains.com Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Det siste der er fornuftig. Det er når det skal defineres hva som er "sunt" at det kræsjer. Det finner man ut av selv. Hvis jeg bruker fullkornspasta så blir jeg ikke like tung i magen som når jeg spiser vanlig hvit pasta, og det metter lenger, ergo: det funker for meg. Fiber hjelper faktisk også mye.. for å si det sånn så har jeg ikke like vondt i magen og går på do flere ganger enn bare maks en til to ganger i uken etter at jeg begynte å spise mye mer fiber i form av grønnsaker og grovt brød istedet for kneip. Alle sier så mye rart, men nøkkelen er jo bare å spise mer variert, mer frukt og grønt og i moderate porsjoner. Fett er også viktig å huske på å få i seg, som f.eks bacon. Lenke til kommentar
storken Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Det siste der er fornuftig. Det er når det skal defineres hva som er "sunt" at det kræsjer. Det finner man ut av selv. Hvis jeg bruker fullkornspasta så blir jeg ikke like tung i magen som når jeg spiser vanlig hvit pasta, og det metter lenger, ergo: det funker for meg. Fiber hjelper faktisk også mye.. for å si det sånn så har jeg ikke like vondt i magen og går på do flere ganger enn bare maks en til to ganger i uken etter at jeg begynte å spise mye mer fiber i form av grønnsaker og grovt brød istedet for kneip. Alle sier så mye rart, men nøkkelen er jo bare å spise mer variert, mer frukt og grønt og i moderate porsjoner. Fett er også viktig å huske på å få i seg, som f.eks bacon. Min nøkkel: mindre frukt, mer kjøtt, mer grønnsaker - i større porsjoner. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Meir fisk, kjøtt, fugl og egg (prioritert rekkefølge, dei fleste spiser for lite fisk, eller går over til for mykje fugl i staden for kjøtt, og går dermed glipp av mange gode aminosyrer frå kjøtt). Minst 5 om dagen for vitaminer, mineraler, antioksidanted osv. men ver bevisst på type og mengde, frukt og nokre grønnsaker inneheld ein del kaloriar. Grønne grønnsaker er det stort sett bare å trykke i seg av. Gå gjerne for fryste grønnsaker, dei holder bedre på næringsstoffa og er ofte enklare/raskare å tilbrede, men ofte på bekostning av smak. Brødmat og pasta er unødvendig, gå heller for ris og potet. Tradisjonell engelsk frokost er eit godt alternativ til typisk norsk frokost. Antall måltid/spisefrekvens er såpass omdiskutert at eg ikkje ser nokon grunn til å sette foten ned for ofte eller mykje, for enkeltheitsskuld held eg meg til 3-4 måltid om dagen, antall kcal i kvart måltid justert i forhold til antall. Nøtter, cottage cheese, frukt og grønnsaker utgjør gode mellom-måltid dersom ein er sulten, men juster kcal i andre måltid etter kva du et. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Brød og pasta er unødvendig, gå heller for ris og potet? what? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå