Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Slanking!

pricetag

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har bestemt meg for å slanke meg. Jeg er 174 cm høy og veier ca 75 kilo. Idealvekten min ligger på 62 kg, og jeg skal slanke vekk disse tretten kiloene innen sommerferien!

Jeg er ikke akkurat "ny" innen dette, i og med at jeg har prøvd å slanke meg maaange ganger, uten suksess.

Er det noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt viktig å spesifisere kjønn her. Det beste tipset jeg kan gi er at dere må lære fra de som driver dette til det mest ekstreme, dvs kroppsbyggere og fitnesskonkurenter. Og nei, det er umulig å få store muskler ved et uhell. Garantert. Nå trener jeg 6 dager i uka, så er kansje ikke representativ i denne sammenheng, men jeg kan gå opp/ned 5kg på 2 måneder bare ved endring av kosthold.

Hovedregelen er antall kalorier inn mot antall kalorier ut. Det er en ubestridelig termofysisk naturlov. I korte trekk kan det oppnås mye ved å kutte ut karbohydrater og fett i kombinasjon, samt øke proteininntaket (med mindre du allerede ligger på ca 2g per kg kroppsvekt). Omega3 og 6 fettsyrer øker insulinsensiviteten og hjelper følgelig med å bli kvitt fett.

Det finnes en god del triks som kan gjøres for å optimalisere fettapet, og minimalisere muskelsvinnet. Feks ikke spis fett og karbohydrater innen 2 timer fra hverandre (ideelt 3 timer).

Tre kjappe GODE tips

Dersom du vil ha litt forståelse for hvordan det fungerer "behid the scenes" les her.

Om du har prøvd flere ganger og ikke fått det til så tviler jeg på at du får det til denne gangen heller, sorry. Det er en livsstilsendring, ikke en kur. Men begynn rolig med 3 styrkeøkter i uka (ja, du skal være støl dagen etter), og 2 kondisjonsøkter i uka. Kondisjonsmessig er 4x4 intervaller mest effektivt på langsiktig fettap.

Dersom du vil ha et opplegg som FUNGERER så følg dette. Du kan gjennomføre uten bruk av kosttilskudd, men det gjør livet lettere. There is no shortcuts. En fin kropp er FORTJENT, ikke betalt.

Du kommer garantert til å feile .. Tar du utfordringen?

Endret av Noble
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Småinformasjon:

1. Magen trenger en vis mengde mat for å fungere, vis ikke går det til helvete

2. Ca 450kaloriet trengs det dagelig for å holde fettforbrenning i gang

3. Sulter du deg til døde og blir slank av å la være å ete begynner kroppern å ete musklene dine

4. Sultet du deg til døde og ble slank så er fortsatt huden "tykk" og du vil gå opp i vekt når du begynner å ete igjen

5. I sukkerfri brus er det et støstoff som heter aspartan, det smaker delvis surt samt søtt, og det går at kroppen tar opp mer fett/du forbrenner mindre. Anbefales ikke.

6. Vann er godt, until du drikker for mye, da blir du lei, så finn noen god saft med sukker i samt skaff sitronfast(for å ha i vannet), hjelper ganske mye

7. Sukker oppfører seg ikke helt som alt annet du tar opp, så lenge du bare drikker nok til at det går rett i blodet så blir det ikke lagret til fett, så brusdrikking går fortsatt ann

8. Alt med måte

9. Å ha vitaminmangel er jævelig

10. Innse at når du er nesten i mål, så kan de begynne å prøver å normalisere kostholdet.

Så IKKE gjør bli slank ved å la være å ete.

Den enkleste måten å gå ned i vekt på er å redusere matmengden litt, og trene litt mer. Vis du er virkelig ekstrem så kan du prøve å holde deg nært minimummet for maks forbrenning, men siden du vil være konstant sulten og magesekken kan krympe for mye mens du først er i gang.

Så det anbefales heller å holdeg seg et stykke under eller på anbefalt matmengde.

Det er litt enklere vis du er enslig student på hybel, for da slipper du at mor og far stapper i deg mat, men det er viktig å ikke ete for mye "hurtigmat", fordi kroppen river igjennom dem for fort ofte. Eter du hjemmelaget mat er den ofte litt seigere for fordøylesen, så å lære seg å lage mat er kjekt.

Dog, det aller største problemet er at det handler KUN om viljestyrke.

Har dere viljestyrken til det så anbefales det ikke å gå ned til 400-500 kalorier av seig mat dagen, men vis dere har viljestyken til det så kan det prøves.

Lenke til kommentar
5. I sukkerfri brus er det et støstoff som heter aspartan, det smaker delvis surt samt søtt, og det går at kroppen tar opp mer fett/du forbrenner mindre. Anbefales ikke.

Tull. Aspratan påvirker IKKE blodsukkeret. Har målt dette på meg selv, og har sett målinger på insulinsensitive personer (som virkelig burde ha slått ut om det var sant). Maltdoxin kan derimot påvirke blodsukkeret. Store mengder aspratan er derimot ikke sunt.

7. Sukker oppfører seg ikke helt som alt annet du tar opp, så lenge du bare drikker nok til at det går rett i blodet så blir det ikke lagret til fett, så brusdrikking går fortsatt ann.

En sannhet med modifikasjoner, kroppen har en "buffer" med hvor mye glykogen den kan lagre. Det er ikke blodet som lagrer dette, men musklene og leveren. Jo mere muskler du har, jo mer glykogen kan du lagre før kroppen starter å lagre fett.

8. Alt med måte

Veldig bra poeng.

Å ha kaloriunderskudd over lang tid er tåpelig. Da skrur kroppen ned forbrenningen og du ender opp med å sulte deg forgjeves. Nå snakker jeg om perioder på over 3 måneder (ca).

Endret av Noble
Lenke til kommentar

Gå så mye du kan, til venner, skole, jobb, butikk etc.

Spis mye frukt! Frukt dreper "sukkersuget". Spesielt banan.

Bruk mer kalorier enn hva du spiser.

Aspertan hemmer til en vis grad fettforbrening.

Kylling fillet og fisk, samt rent kjøtt hjelper på.

Få i deg tran! Når du spiser mindre får du også mindre av de viktige stoffene trenger. Tran er et must uansett om du slanker deg eller ikke. Omega-3 tabelleter fungerer også veldig bra hvis du ikke liker tran.

forbrenn flere kalorier enn du inntar.

Lenke til kommentar

Det viktigste er jo at du ønsker å gjennomgå en forandring i hele din livsstil. Det hjelper ikke å gå gjennom en slankekur for så å hoppe over på det samme gamle når du har nådd målet ditt, pluss så kan det være helsefarlig for kroppen din å gjøre slik gang på gang, såkalt ''jojo-slanking''.

Forandre livsstil, drit i slankingen!

Spis mye frukt! Frukt dreper "sukkersuget". Spesielt banan.

Bruk mer kalorier enn hva du spiser.

forbrenn flere kalorier enn du inntar.[/b][/center][/size]

Man skal passe seg for hvilken type frukt man spiser når man skal gå ned noen kilo, banan er nemlig ikke en av de fruktene som blir anbefalt da.

Lenke til kommentar

Kilde?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1292100&st=0&p=16818877&hl=aspartan&fromsearch=1entry16818877

Nei se hva jeg fant ved å søke på "Aspartan" i denne underdelen.........

Kan hende det som var relevant sto i den andre tråden da, er ikke helt sikker.

Det er jo bare en masse husmødre og tøffelhelter som synser om Aspratan. At ti av dine veninner mener at du blir feit av Aspratan gjør det ikke mer riktig. Teoretisk sett er en av hovedgrunnen til at Aspratan MULIGENS kunne påvirket fettforbrenningen at den ville påvirket insulinnivåene ved å heve blodsukkeret. Nå har jeg faktisk målt selv, og sett andre målinger på at det IKKE skjer, så hva bestefaren din eller tanta di mener om saken er dermed ikke interessant.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kilde?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1292100&st=0&p=16818877&hl=aspartan&fromsearch=1entry16818877

Nei se hva jeg fant ved å søke på "Aspartan" i denne underdelen.........

Kan hende det som var relevant sto i den andre tråden da, er ikke helt sikker.

Det er jo bare en masse husmødre og tøffelhelter som synser om Aspratan. At ti av dine veninner mener at du blir feit av Aspratan gjør det ikke mer riktig. Teoretisk sett er en av hovedgrunnen til at Aspratan MULIGENS kunne påvirket fettforbrenningen at den ville påvirket insulinnivåene ved å heve blodsukkeret. Nå har jeg faktisk målt selv, og sett andre målinger på at det IKKE skjer, så hva bestefaren din eller tanta di mener om saken er dermed ikke interessant.

Og da har vi konkludert saken <3

Lenke til kommentar

Jeg er en jente på 15 år forresten.

Dette er hva jeg spiser gjennom en hel dag:

Ingen frokost

Lunsj på skolen = Ostebrix med smør, ost, skinke, salat, paprika og agurk

Middag = Varierer. Kan være alt fra grønnsaksuppe til pizza

Ingen mer mat resten av dagen, utenom kanskje litt småspising av godteri og lignende

Jeg føler ikke at jeg trenger mer mat enn dette. I desember 09, begynte jeg å droppe frokost og droppe å lage nistepakke, siden jeg ikke hadde tid om morgenen. Dette ble etterhvert en vane, og jeg gikk ned ti kilo bare på å spise et-to måltider om dagen og gå til og fra skolen hver dag. Etterhvert som folk påpekte at jeg hadde blitt tynnere, begynte jeg å la være å spise, og droppet bevisst frokost, lunsj og kveldsmat.

Jeg ble helt obsessed med mat, og etterhvert godteri. Jeg hadde så sjukt lyst på, men måtte holde meg. Fikk så dårlig samvittighet om jeg spiste mer enn to måltider, men stakk aldri fingeren i halsen eller noe sånt.

I sommerferien sprakk jeg, jeg spiste popcorn nesten hveeer bidige dag, og jeg la på meg ca fire kilo. Jeg spiste bare frokost/lunsj og middag. Så begynte skolen, og jeg begynte å sluke i meg godteri, og la på meg tre kilo til. Gikk veldig opp og ned i vekt i oktober-november, men nå ligger jeg på ca 75.

Jeg spiser fremdeles bare to måltider om dagen.

Jeg synes at det å være avhengig av mat, er like mye spiseforstyrrelse som å "måtte" spy opp maten man spiser. Jeg klarer ikke å kontrollere meg selv, det er helt sykt! Jeg skal endre hvordan jeg lever, jeg kan ikke leve sånn her mer.

Takk for alle tips, og bare kom med flere! Og om noen vil gå ned, som meg, så kan dere vel slenge dere på også kan vi følge hverandre gjennom denne tråden? ;)

Lenke til kommentar

For å forbrenne fett kan det være gunstig å holde kroppens glykogenlagre nede lengst mulig, og å gjøre all trening på "tom" mage (dvs tre timer+ etter du har trent). Å kutte ut frokosten dersom du går til skolen er en bra ide, etter natten har kroppen rekordlave nivåer av insulin og glykogen og tærer direkte av fettreservene. Spis en banan eller noe rett etter du kommer til skolen for å fylle på med litt energi. Kan være en ide å kutte ut alle karbohydrater før du legger deg, spis istedenfor en neve med nøtter.

Lenke til kommentar

Småinformasjon:

3. Sulter du deg til døde og blir slank av å la være å ete begynner kroppern å ete musklene dine

4. Sultet du deg til døde og ble slank så er fortsatt huden "tykk" og du vil gå opp i vekt når du begynner å ete igjen

6. Vann er godt, until du drikker for mye, da blir du lei, så finn noen god saft med sukker i samt skaff sitronfast(for å ha i vannet), hjelper ganske mye

7. Sukker oppfører seg ikke helt som alt annet du tar opp, så lenge du bare drikker nok til at det går rett i blodet så blir det ikke lagret til fett, så brusdrikking går fortsatt ann

8. Alt med måte

10. Innse at når du er nesten i mål, så kan de begynne å prøver å normalisere kostholdet.

Alt annet enn 8 og 9 er jo mest svada. Har du i det hele tatt peiling på emnet du skriver om her?

Lenke til kommentar

Småinformasjon:

8. Alt med måte

Alt annet enn 8 og 9 er jo mest svada. Har du i det hele tatt peiling på emnet du skriver om her?

Kan du peke ut hva som er feil i stede for å påstå at det er svada?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...