Gå til innhold

Holocaust - fakta eller fiksjon? (Les reglene i førstepost)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe som ligner på et svømmebasseng i Auschwits...

... men det var visst bare et vannreservoar i tilfelle brann...

... til tross for at denne fyren som sier at han var med å bygge det sier at det var et svømmebasseng bygget for SS-offiserer:

Spørsmålet er; hvorfor lyver man om det? Enten lyver han som sier at det er et svømmebasseng (og strengt talt ser det ut som en sannsynlig forklaring), eller så lyver de som har satt opp skiltet...

Svømmebassenget i Auswitch ja, apropos gjenkjennelig metodikk.

Spørsmålet er, hvorfor må en av partene lyve her?

Lenke til kommentar

Igjen: Hvorfor skulle _jeg_ vite det?

Synes du ikke det er rart?

Synes ikke du er det er jævlig kjedelig å slåss mot stråmenn?

Nøyaktig hva mener du er stråmannen her? Jeg spør deg om du ikke synes det er merkelig...

Edit: ok, du mener stråmannen min er at jeg anklager deg for å ikke mene at det er merkelig...? Det er et spørsmål, ikke en påstand, og du er ikke i nærheten av å gi noen fornuftig forklaring på hvorfor noe slikt holdes skjult...

Så, du synes det er rart? Har du stilt deg selv spørsmålet om hvorfor?

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Noe som ligner på et svømmebasseng i Auschwits...

... men det var visst bare et vannreservoar i tilfelle brann...

... til tross for at denne fyren som sier at han var med å bygge det sier at det var et svømmebasseng bygget for SS-offiserer:

Spørsmålet er; hvorfor lyver man om det? Enten lyver han som sier at det er et svømmebasseng (og strengt talt ser det ut som en sannsynlig forklaring), eller så lyver de som har satt opp skiltet...

Svømmebassenget i Auswitch ja, apropos gjenkjennelig metodikk.

Spørsmålet er, hvorfor må en av partene lyve her?

Selvfølgelig KAN det hende at museumet tar feil igjen, men det er da vitterlig merkelig å sette opp et skilt ved noe som ligner VELDIG på et svømmebasseng som forteller bastant at det bare er i tilfelle brann, som ligner veldig på et svømmebasseng. De har tydeligvis sett den slående likheten, og burde sjekke grundigere opp fakta før de setter opp skilt som forteller ting som ikke er sant.

Du kan velge å tro at de ikke visste, men jeg synes det er merkelig..

Jeg trodde ikke i det hele tatt på den vanvittige historien om at det var et svømmebasseng i Auschwitz jeg heller da jeg fikk vite det første gangen. Jeg trodde heller ikke på at de fikk lov til å spille fotball der da jeg leste det en annen plass...

Du har nok rett i at dette ikke er noe som nevnes på noen "godkjente" sider om WWII, jeg har som sagt vært der to ganger og første gangen var det en guidet tur. Svømmebassenget var ikke med i alle fall...

De har også "death records" fra Soviet, men det er ikke tilfeldig hvilke de plukker ut til utstillingen...

Lenke til kommentar

Hvordan er svømmebasseng og fotball i Auswitch "vanvittig"? Nå tar du utgangspunktet i at hvem som helst hadde tilgang. Det er svært vanlig at utvalgte fanger får spesielle fordeler på grunn av deres rolle i leiren.

Konsensus slik jeg har forstått det er at det var et vannreservoir som ble modifisert til badebasseng, som vakter og utvalgte innsatte kunne benytte seg av. Mange tar et badebasseng og sport for noe slags bevis på at Auswitch ikke "var så ille likevel". Det er folk som ikke klarer å forstå at det eksisterer hiarki i fengsler og ihvertfall i slike konsentrasjonsleirer.

Hva er poenget med å trekke fram bassenget?

Lenke til kommentar

Igjen: Hvorfor skulle _jeg_ vite det?

Synes du ikke det er rart?

Synes ikke du er det er jævlig kjedelig å slåss mot stråmenn?

Nøyaktig hva mener du er stråmannen her? Jeg spør deg om du ikke synes det er merkelig...

Edit: ok, du mener stråmannen min er at jeg anklager deg for å ikke mene at det er merkelig...? Det er et spørsmål, ikke en påstand, og du er ikke i nærheten av å gi noen fornuftig forklaring på hvorfor noe slikt holdes skjult...

Så, du synes det er rart? Har du stilt deg selv spørsmålet om hvorfor?

Hvorfor spør du MEG? Jeg har aldri vist interesse for det, uttalt meg om det, eller i det hele tatt hørt om det!

Ærlig talt, du virker som en galning som stopper folk på gata! "Syntes ikke DU det er merkelig at bla bla bla soviet..."

Vi snakket om tallet 6.000.000, det er ALT vi har snakket om! Hvis du vil diskutere NOE SOM HELST ANNET, så får du henvende deg til noen som faktisk har et standpunkt om temaet!

DET ER STRÅMANNEN!

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Hvorfor spør du MEG? Jeg har aldri vist interesse for det, uttalt meg om det, eller i det hele tatt hørt om det!

Ærlig talt, du virker som en galning som stopper folk på gata! "Syntes ikke DU det er merkelig at bla bla bla soviet..."

Vi snakket om tallet 6.000.000, det er ALT vi har snakket om! Hvis du vil diskutere NOE SOM HELST ANNET, så får du henvende deg til noen som faktisk har et standpunkt om temaet!

DET ER STRÅMANNEN!

Greit nok at du ikke har noe interesse for å finne ut av hvorfor ting gjøres som det gjøres, men et spørsmål om du synes noe er merkelig er ingen stråmann :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...

Kjipt å måtte bumpe denne tråden, men la gå.

[...]

- Tror du Goebbels sin dagbok er falsk?

- Tror du gasskamre eksisterte? At Zyklon B ble brukt til å henrette mennesker, ikke lus?

- Tror du folk som Himmler, Eichmann og Höss visste om og/eller var involverte i henrettelser av jøder (ikke arbeidsuhell, ikke dødsfall i strid, ikke tyfus)?

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Kjipt å måtte bumpe denne tråden, men la gå.

[...]

- Tror du gasskamre eksisterte? At Zyklon B ble brukt til å henrette mennesker, ikke lus?

- Tror du folk som Himmler, Eichmann og Höss visste om og/eller var involverte i henrettelser av jøder (ikke arbeidsuhell, ikke dødsfall i strid, ikke tyfus)?

At jøder ble henrettet er jeg ikke i tvil om. Det jeg er skeptisk til er påstanden om at Nazi-regimet stod bak systematisk utryddelse av jøder. Så jeg tror ikke gasskammere eksisterte.

Lenke til kommentar

At jøder ble henrettet er jeg ikke i tvil om. Det jeg er skeptisk til er påstanden om at Nazi-regimet stod bak systematisk utryddelse av jøder. Så jeg tror ikke gasskammere eksisterte.

Lenke til kommentar

At jøder ble henrettet er jeg ikke i tvil om. Det jeg er skeptisk til er påstanden om at Nazi-regimet stod bak systematisk utryddelse av jøder. Beskriver Goebbels dagbok systematisk utryddelse av jøder?

Lenke til kommentar

At jøder ble henrettet er jeg ikke i tvil om. Det jeg er skeptisk til er påstanden om at Nazi-regimet stod bak systematisk utryddelse av jøder. Beskriver Goebbels dagbok systematisk utryddelse av jøder?

Betyr "Det jeg er skeptisk til er påstanden om at Nazi-regimet stod bak systematisk utryddelse av jøder." at du mener folk som Eichmann, Himmler og Höss ikke visste om og/eller var involverte i henrettelser av jøder (ikke arbeidsuhell, ikke dødsfall i strid, ikke tyfus)?

Dette er fra Goebbles sin dagbok:

February 14, 1942: The Führer once again expressed his determination to clean up the Jews in Europe pitilessly. There must be no squeamish sentimentalism about it. The Jews have deserved the catastrophe that has now overtaken them. Their destruction will go hand in hand with the destruction of our enemies. We must hasten this process with cold ruthlessness.

March 27, 1942: The procedure is a pretty barbaric one and not to be described here more definitely. Not much will remain of the Jews. On the whole it can be said that about 60 per cent of them will have to be liquidated whereas only 40 per cent can be used for forced labor.

Lenke til kommentar

Betyr "Det jeg er skeptisk til er påstanden om at Nazi-regimet stod bak systematisk utryddelse av jøder." at du mener folk som Eichmann, Himmler og Höss ikke visste om og/eller var involverte i henrettelser av jøder (ikke arbeidsuhell, ikke dødsfall i strid, ikke tyfus)?

Det betyr at jeg ikke tror de var involverte i systematisk utryddelse av jøder.

February 14, 1942: The Führer once again expressed his determination to clean up the Jews in Europe pitilessly. There must be no squeamish sentimentalism about it. The Jews have deserved the catastrophe that has now overtaken them. Their destruction will go hand in hand with the destruction of our enemies. We must hasten this process with cold ruthlessness.

Dette sier ikke noe spesifikt om utryddelse av jøder, men han skriver flere ganger, både før og etter dette, om deres planer om å fjerne jødene fra Europa.

March 27, 1942: The procedure is a pretty barbaric one and not to be described here more definitely. Not much will remain of the Jews. On the whole it can be said that about 60 per cent of them will have to be liquidated whereas only 40 per cent can be used for forced labor.

Dette er tatt ut av kontekst: "Beginning with Lublin, the Jews in the General Government are now being evacuated eastward. The procedure is a pretty barbaric one..." Så dette er heller ikke en beskrivelse av noen "holocaust".

Sener skriver han dette:

April 27, 1942: I talked to the Fuehrer once more in detail about the Jewish question. His attitude is unrelenting. He wants, under all circumstances, to push the Jews out of Europe. That is right. The Jews have brought so much misery to our continent that the severest punishment meted out to them is still too mild....

Hitlers plan var å fjerne jødene fra Europa.

Endret av Skinfaxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...