Gå til innhold

Holocaust - fakta eller fiksjon? (Les reglene i førstepost)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor sa aldri Adolf Hitler at han skulle utrydde jødene?

Hvem har sagt at han aldri sa det? Her er 3 ulike kilder som er direkte koblet til både Hitler og Goebbels som bekrefter at jødene ville bli utryddet hvis de "startet" en ny verdenskrig.

Today I will once more be a prophet: If the international Jewish financiers in and outside Europe should succeed in plunging the nations once more into a world war, then the result will not be the Bolshevization of the earth, and thus the victory of Jewry, but the annihilation of the Jewish race in Europe!

- Extract from the Speech by Hitler, January 30, 1939

http://www1.yadvashem.org/about_holocaust/documents/part1/doc59.html

With respect of the Jewish Question, the Führer has decided to make a clean sweep. He prophesied to the Jews that if they again brought about a world war, they would live to see their annihilation in it. That wasn't just a catch-word. The world war is here, and the annihilation of the Jews must be the necessary consequence.

- Diary entry by Joseph Goebbels of December 12, 1941

http://www.holocaust-history.org/hitler-final-solution/

None of the Führer’s prophetic words has come so inevitably true as his prediction that if Jewry succeeded in provoking a second world war, the result would be not the destruction of the Aryan race, but rather the wiping out of the Jewish race.

""

The Jews laughed in Germany too when they first saw us. They are not laughing any longer. They chose to wage war against us. But that war is turning against them. When they planned a war to totally destroy the German nation, they signed their own death warrant.

- “Der Krieg und die Juden,” Der steile Aufstieg (Munich: Zentralverlag der NSDAP., 1944), pp. 263-270.

http://www.calvin.edu/academic/cas/gpa/goeb37.htm

Endret av Rampage
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ordet han brukte var da Vernichtung som kan bety så mangt.

http://www.dict.cc/german-english/Vernichtung.html

Og om det så skulle ha vært en plan om å utrydde jødene i den fysiske forstand så må det sies at han har gjort en mildt sagt ræva jobb mtp alle "overlevere".

Vi har jo trossalt historier om folk som "overlevde" 11 "dødsleirer" og lignende.

Tåpelig at noen i det hele tatt tror på denne myten fortsatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig kan det jo også tolkes dithen at han mener at jødene vil bli utryddet om de atter en gang tvinger europeere i krig mot hverandre, altså i en teoretisk situasjon i fremtiden. Det er jo ikke som om jødene jobber for å fremme det europeiske folkeslags livsgrunnlag, men snarere tvert i mot ødelegge det gjennom multikultur og lignende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan egentlig ikke bety så mangt, siden de fleste "tolkningene" av ordet er synonymt med utryddelse/tilintetgjørelse. Ordnett f.eks bruker utelukkende de to oversettelsene. Hvilken oversettelse mener du passer bedre og skulle være den som var "ment til å brukes"?

Hvordan kan det tolkes slik? Den "teoretiske" situasjonen heter 2. verdenskrig og resultatet var et omfattende angrep på jøder med planen om å utrydde dem.

Endret av Rampage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er den offisielle linjen ja. Men, jødedom hadde allerede erklært krig mot Tyskland når Hitler sa disse ordene.

Og hvordan er dette et svar på innlegget mitt? Først har man en tale hvor Hitler spår at jødene vil bli utryddet hvis de starter en krig i Europa, deretter bekrefter Goebbels at jødene har startet krigen sin og nå angrer de fordi de tar hånd om de brutalt og at Hitlers ønske er jødenes utryddelse.

Hvilken oversettelse var det du mente var mer passende?

Lenke til kommentar

Utrydde noe fra Europa betyr ikke at han ville drepe de. Det var en plan for å flytte de til Madagaskar.

La meg sitere innlegget som er _rett_ ovenfor her:

"The world war is here, and the annihilation of the Jews must be the necessary consequence."

"the result would be not the destruction of the Aryan race, but rather the wiping out of the Jewish race."

"When they planned a war to totally destroy the German nation, they signed their own death warrant."

Hvor i disse sitatene kan du tolke det til "tvangsutflytting"?

Lenke til kommentar

Utrydde noe fra Europa betyr ikke at han ville drepe de. Det var en plan for å flytte de til Madagaskar.

La meg sitere innlegget som er _rett_ ovenfor her:

"The world war is here, and the annihilation of the Jews must be the necessary consequence."

"the result would be not the destruction of the Aryan race, but rather the wiping out of the Jewish race."

"When they planned a war to totally destroy the German nation, they signed their own death warrant."

Hvor i disse sitatene kan du tolke det til "tvangsutflytting"?

Meg bekjent snakket ikke Hitler engelsk, så jeg foretrekker å ha sitatene på tysk om det er mulig.

Han snakket ofte om å utrydde jødedom/jødebanking/internasjonal jødisk kontroll, men det er noe annet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Madagaskar, så må man nesten se dette i den sammenheng med tidspunktet det ble skrevet. Hitler og Nazistene hadde ikke nødvendigvis klart en plan for hvordan de skulle bli kvitt Jødene på et tidlig tidspunkt. De snublet seg frem langs flere scenarier, der det å shippe dem til Madagaskar antagelig var noe de vurderte seriøst. På et tidlig tidspunkt. Etter hvert som krigen utviklet seg, ble det noe urealistisk, og etter invasjonen av Sovjet ble det mer og mer klart at den eneste, og endelige løsningen var å utrydde dem alle sammen.

Det at man har tidlige planer, utelukker på ingen måte den senere realitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Meg bekjent snakket ikke Hitler engelsk, så jeg foretrekker å ha sitatene på tysk om det er mulig.

Han snakket ofte om å utrydde jødedom/jødebanking/internasjonal jødisk kontroll, men det er noe annet.

Vel, kildene er der, så det er ikke verre enn å sjekke de. Ene sitatet av Goebbels står faktisk på tysk hvis du hadde tatt deg bryet å faktisk titte på kildene fremfor å ignorere de og så komme med kritikk. Videre så vil jeg anta at oversettelsene er svært kurrante, eller regner du med at dine tyskkunnskaper er såpass bedre at du kan finne en annen tolkning?

Her er det forøvrig spesifisert "den jødiske rase". Så det er ikke snakk om jødebanking, internasjonal jødisk kontroll eller "jødedom" forutsatt at sistnevnte ikke er en referanse til jødene som rase.

Lenke til kommentar

Det er den offisielle linjen ja. Men, jødedom hadde allerede erklært krig mot Tyskland når Hitler sa disse ordene.

Hvor mange divisjoner hadde Judea?

Wall Street.

Virket det som om Tyskland var sterkt rammet av denne voldsomme økonomiske krigføringen 31. August '39? Ligger Judea rett vest for Bialystok?

Lenke til kommentar

Vel, kildene er der, så det er ikke verre enn å sjekke de. Ene sitatet av Goebbels står faktisk på tysk hvis du hadde tatt deg bryet å faktisk titte på kildene fremfor å ignorere de og så komme med kritikk. Videre så vil jeg anta at oversettelsene er svært kurrante, eller regner du med at dine tyskkunnskaper er såpass bedre at du kan finne en annen tolkning?

Her er det forøvrig spesifisert "den jødiske rase". Så det er ikke snakk om jødebanking, internasjonal jødisk kontroll eller "jødedom" forutsatt at sistnevnte ikke er en referanse til jødene som rase.

"Kildene" du linker til er jo pro holocaust så det holder, så jeg kan ikke forvente en nøytral angivelse der. Jeg kan heller ikke finne noen tyske dokumenter på de linkene du henviser til. For å være helt sikre på at Hitler har sagt det, vil jeg ha et video klipp der han sier at han skal utrydde jøder og ikke jødedom/banking.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder semantikk. Hans Frank, sjef for generalguvernementet uttalte i oktober 1940 at han "kunne ikke ausrotten alle Jøder og alle lus i løpet av ett år. Men med tiden til hjelp, og deres(talens publikum) hjelp, vil dette målet oppnås.

Han mente vel neppe å tvangsflytte lusene, eller fjerne bare deres makt og innflytelse?

Eller?

Endret av Bidalaka
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...