Gå til innhold

NM i Overklokking !


Anbefalte innlegg

Kjempe ide dette.

Reglene blir litt vriene men..

Det kom et forslag her som var bra synes jeg. Ha konkuransen der hw.no lantouren er. Da vil man eliminere muligheten for å jukse, og man slipper at noen sleipe nordlendinger hiver radiatoren på utsiden i 790 sekund/meter og flere-og-tredve kalde.

 

Hehe, jeg skal akkurat til å sette opp et superoppsett til broderen som bor i Longyearbyen... lurer litt på hva jeg skal blande i kjøleveska siden radiatoren skal stå på utsiden av leiligheta hans... Det blir fort effektive minus 40-60 midtvinters der oppe når det blåser som verst!

 

btw, en rett og slett kjempemorsom idè med NM i OK. Hva med å lage en statuett av plexi og skrive "et eller annet" på denne?

 

Forus Industri, avdeling Crisma Plastic kan gjøre slikt. Har sett utrolige kreasjoner av plexi der nede! (tlf 51880999 [email protected] er avd leder der nede) Med utstyr og know-how kan du lage det meste av plexi...

 

Har lenge lurt på om jeg ville dem så vondt at jeg oppga adressen dems til modder-folket... Selvfølgelig vil jeg dem så vondt! Ring dem ned med spørsmål om plexi-kreasjoner.... :lol:

 

DrErling

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe, jeg skal akkurat til å sette opp et superoppsett til broderen som bor i Longyearbyen... lurer litt på hva jeg skal blande i kjøleveska siden radiatoren skal stå på utsiden av leiligheta hans... Det blir fort effektive minus 40-60 midtvinters der oppe når det blåser som verst!

DrErling

"Effektiv temperatur" er slik det føles for mennesker. Altså sier det lite/ingenting for andre ting som f.eks frysepunkter. Det gårt nok helt fint med vanlig bil-kjøleveske i radiator-vannet. Det skal både hindre bakterievekst (om sommeren) og frysing om vinteren. Sjekk ettiketten på beholderen så ser du hvilket blandingsforhold du trenger får at frysepunktet skal bli lavt nok. NB. Om ute-tempen kan falle ned i -40ºC så beregn med f.eks -50ºC for å være sikker. Ikke bland sterkere enn nødvendig siden det gir lavere varmekapasitet og dermed dårligere kjøling.

 

Beklager avsporingen...

 

Det med å "bare" klassifisere etter pris utelukker ikke at vi kan ha flere konkurranser. (mest stillegående, % overklokk, 3DMark, etc.) Hver konkurranse deles opp i prisklasser. (mest stillegående 5000kr, mest stillegående 10.000kr osv) Et stilig trofe hadde vært fint.

 

Verifisering kan gjøres ved at man bruker digitalkamera. For å unngå plagiat fra andre sider på nett, bør man ta bilde av hardwaren/screenshots med en postitlapp med brukernavn eller fullt ordentlig navn, eller bare et ID-kort/førerkort etc., og kanskje forrsida på VG for å bekrefte dato.

 

PS. Hvorfor kan ikke Skrue være med? (har det noe med inhabilitet å gjøre? eller hva?)

Lenke til kommentar
Har dere forslag til hvordan vi skal gjennomføre dette?

En annen sak - hva i svarte skal premien være? Blir nesten for dumt å gi bort et hovedkort i en evt. klasse "millionær". ;)

 

Hva med at alle deltagerene betaler en liten sum i avgift, så det samles en liten pott med penger som en vinner kan ta med seg?

Eller så kan det vel gå ann å få evt. sponsorer (webshopper) til å ha noen gavekort i bakhånd?

 

P.S. Yummy, sjekk avatar :wink:

Lenke til kommentar

 

Og noen ble visst litt nyskjerrige her nå? :D

 

Egentlig ikke, vi skjønner jo alle at du skal få publisert noe vås (som du sikkert har rappa fra en utenlandsk website) om vannkjøling på ok.no ;)

 

 

Blah!

Vås? Nope! Jeg har vel forhåpentligvis både fantasi og kunnskaper nok til å unngå plagiater! :D

Følg med Anders, og se ikke bort ifra at det attpåtil kan dukke opp ett og annet matnyttig i sakens anledning!

 

Katta er tydeligvis langt påvei ute av sekken?

Forhåpentligvis til de flestes behag, og formodentlig også som et lite tilskudd på vår stadig voksende vannkjølingsverden. :wink:

Lenke til kommentar

Uansett hvor mange klasser og slik det skal være, måå det være en helt åpen klasse, der folk kan bruke bilradiatorer, kjølevæske, voltmodda hjemmemekka vapo, dual vapo, og det som værre er!

 

Hva det skulle konkurreres i er det samme, men trofeet burde hett noe slik som "Vinner ok's Ultra Mega Tungvekter Overklokker" Burde vel konkurrers i mest % økning i Mhz.

 

Edit: Gjerne beste totale system klokking.. Kjøling på chipset, skjermkort, hdd osv...

Lenke til kommentar

Hvis man skal ha en NM i overklokking, så må man jo selvsagt ha en konkurranse der man tar hele systemet i betraktning: kjølingstype, støy?, % oc, FSB...

Og man må regne cputemp i forhold til ambient temp for å få en slags likestilling for hvor man bor i dette landet.. :wink:

 

Man kunne jo sette opp klasser etter chipset typen på MB, som har ganske mye med hvor mye man kan overklokke.

Sette opp klasser i typen "Athlon XP 333FSB (originalt) på nvidia2 chipsett"

elns??

 

Prisen har vel egentlig ikke så mye med saken å gjøre, det som er viktig er CPU type, MB type og type kjøling som man bruker...

 

Bare et par tanker... :shrug:

Lenke til kommentar

Ang. klasser.. hva med:

 

P4 og AMD-klasser, og under der igjen,

 

Luftkjøling

HjemmelagetKjøpt

 

Vannkjøling

HjemmelagetKjøpt

 

Ekstremkjøling (vapo, pelt osv)

Hjemmelagetkjøpt

 

Ellers mener jeg det er en god ide. Men det bør jo være visse krav til bevis osv, ett screenshot av CPU-Z er jo lett å forfalske..

Lenke til kommentar
Ang. klasser.. hva med:

Det der blir 12 klasser hvor det skal konkurreres i flere forskjellige "øvelser": 3Dmark03 3DMark 2001, Quake, MHz, %Overklokk, osv. Dvs. totalt langt over hundre tester, hvor det kanskje skal være 3 premier (gull, sølv og bronsje diplom f.eks)

 

Etter min mening blir dette alt for mye. Jeg vil heller tro det er bedre å opprette noen få klasser:

  • Og heller sette opp gode regler for handicap (ala golf). På denne måten blir det færre klasser og mer oversiktlig for alle parter. Det blir også mye lettere å organsiere det hele. Samtidig blir det vanskeligere å vinne og dermed mye mer heder og ære å være på pallen.

 

Diplom til til alle sammen er noe barn får i barne-skirenn, fotball-turneringer for lilleputter osv. Men er man en av veldig mange som vinner så er man mye mer "konge". Muligheter for skikkelig premiering blir også mye bedre når det er få vinnere. Få klasser betyr også at hver enkelt ikke kan melde seg på "100" konkurranser og de som har en bra PC vinner et titalls av disse. På grunn av pris-inndelingen blir det altså mulighet for alle å vinne, ikke bare de med de aller feteste og dyreste systemene. Dette tror jeg slår bedre an blandt overklokkere generellt enn at kun "de store gutta" skal ha mulighet til å hevde seg.

Lenke til kommentar

Jeg synes folk har litt vel store planer om hvordan man skal dele inn klasser. Vist jeg ønsker å vinne en klasse i luftkjøling kan jeg bare få meg et nytt nick og forrandre ip adressen min (jeg har 5 faste/statiske).

 

Synes heller man burde dele inn etter type hardware, feks PRO klasse med 9500/9700/9800 og FX 5800/5900.

Mellom klasse med 9600++ og FX5600++ Kansje også klasser med P4/AMD.

Hele poenget må være å begrense mulighetene for juks. Det blir også litt dumt med for mange klasser, 12 synes jeg er alt for mye!

Lenke til kommentar
Jeg synes folk har litt vel store planer om hvordan man skal dele inn klasser. Vist jeg ønsker å vinne en klasse i luftkjøling kan jeg bare få meg et nytt nick og forrandre ip adressen min (jeg har 5 faste/statiske).

 

Men jeg går ut fra at du bare har ett navn?

Lenke til kommentar
Jeg synes folk har litt vel store planer om hvordan man skal dele inn klasser. Vist jeg ønsker å vinne en klasse i luftkjøling kan jeg bare få meg et nytt nick og forrandre ip adressen min (jeg har 5 faste/statiske).

 

Men jeg går ut fra at du bare har ett navn?

Da er det bare å snakke med en kamerat å bruke navnet hans. Poenget her er at det er veldig lett å gjøre.

Lenke til kommentar
Synes heller man burde dele inn etter type hardware, feks PRO klasse med 9500/9700/9800 og FX 5800/5900.
Pro og ikke-pro inndelingen skjer av seg selv ved pris-kassifisering. De med Radeon 9800pro deltar naturligvis ikke i klassen 5000kr.. Og hva med AMD/Intel? Og skal man sidestille de med K6-2 og Opteron? I så fall må man skille der også. I tillegg kan noen ha PC2100-ram og andre har PC4000. Skal man skille her også? Hva når nye CPU'er, skjermkort osv. lanseres? Når skal man nedgradere en deltager til "ikke-pro"? Dessuten er det jo dumt om man har "rare" klasser som Radeon 9800pro-Pentium II som kanskje kun en eller to deltar i for å få deg en premie.

 

Jeg synes det er opp til deltagerene å konfigurere systemet slik at de får mest for pengene og dermed mest mulig ytelse for sin prisklasse. Dette vil også være en solidarisk måte å få med overklokkere med både tykk og tynn lommebok, og det blir få klasser, enkle regler og lett å organisere.

Lenke til kommentar
Synes heller man burde dele inn etter type hardware, feks PRO klasse med 9500/9700/9800 og FX 5800/5900.
Pro og ikke-pro inndelingen skjer av seg selv ved pris-kassifisering. De med Radeon 9800pro deltar naturligvis ikke i klassen 5000kr.. Og hva med AMD/Intel? Og skal man sidestille de med K6-2 og Opteron? I så fall må man skille der også. I tillegg kan noen ha PC2100-ram og andre har PC4000. Skal man skille her også? Hva når nye CPU'er, skjermkort osv. lanseres? Når skal man nedgradere en deltager til "ikke-pro"? Dessuten er det jo dumt om man har "rare" klasser som Radeon 9800pro-Pentium II som kanskje kun en eller to deltar i for å få deg en premie.

 

Jeg synes det er opp til deltagerene å konfigurere systemet slik at de får mest for pengene og dermed mest mulig ytelse for sin prisklasse. Dette vil også være en solidarisk måte å få med overklokkere med både tykk og tynn lommebok, og det blir få klasser, enkle regler og lett å organisere.

Hele poenget mitt var få klasser. Hvilken klasse man stiller i burde vært bestemt av noen få momenter som man ikke kan jukse med. Feks skjermkort og cpu. Hvordan ram som brukes ser jeg på som "et fett". Vist en bruker har en XP3200+, så kan han si at han har enn XP2500+ for å komme i en lavere prisklasse og ha større mulighet til å vinne. Det er jo ikke mulighet til å finne ut av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...