nordkapp22 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Kjøpte for kort tid siden en ny Evinrude E-tec 25 hk påhengsmotor fra forhandler. Den har siden første tur vert tungstartet, og den har stoppet etter noen minutter hver gang den har vert brukt til dorging. Motoren stanser helt, men lar seg starte på første forsøk igjen med en gang. . Da går den fint i ca ti sekunder, før den igjen stanser. Slik holder den på i ca 5 minutter, før den igjen starter og går som normalt. Etter flere telefoner til forhandler ang dette, der vi har blandt annet skiftet til helsyntetisk totaktsolje, endte jeg opp med å traile båt og motor til verksted. De kobler da diagnoseutstyret til motoren, og finner at den har hatt for høy kjølevannstemperatur (115 grader) mer enn 50 ganger! Den har også stoppet flerre ganger som følge av dette. Mitt spørsmål er da som følger: Er motoren uskadet etter så mye varmkjøring? Iflg diagnoseutskriften har den gått tilsammen 1 time (av totalt 8 driftstimer) med en motortemperatur på over 100 grader, opp mot 115. Vil en reperasjon av kjølesystemet gjøre motoren "god som ny", eller kan motoren ha tatt skade av å ha vert kjørt for varm? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Selve motoren burde ikke ta skade, og de skadene som eventuell oppstår er lett og finne for en erfaren mekaniker. Du har selvsakt 5 års forbrukergaranti så ville ikke vært for bekymre, bare følg opp med service etc. på motoren så du kan bevise at du har tatt vare på den. Lenke til kommentar
nordkapp22 Skrevet 4. april 2011 Forfatter Del Skrevet 4. april 2011 Dette løste seg greit, fikk ny motor av forhandler. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Det er den beste løsningen ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå