Gå til innhold

Three, thy name is Network Norway


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Jeg feirer 17 år hos Netcom i dag og hadde egentlig tenkt å skrive noe om meg selv, men siden operatøren 3 har kastet inn håndkleet, lager jeg heller en slags nekrolog over dem. I den grad det er mulig å lage en nekrolog over noen som aldri har levd.

 

Historien begynner en gang tidlig på 2000-tallet. Da ble det delt ut fire lisenser for 3G-mobilnett. Den ene operatøren, Enitel, gikk konkurs og lisensen ble etter hvert tildelt 3. Dette skjedde så vidt jeg husker, i 2003. Noen i 3 måtte ha regnet på det og kommet frem til at det ville lønne seg å bli mobiloperatør, eller som noen hevder, bli kjøpt opp senere.

 

Vi spoler 3 år fremover. En sommerdag i 2006 sitter jeg på kontoret på Helsfyr og søker etter mobile nettverk. I tillegg til Telenor, Netcom og Teletopia dukker den mystiske koden 242-05 opp på displayet. En rask utsjekk mot teknisk sjef i Network Norway resulterte i et testabonnement og bekreftelse på at Network Norway var i ferd med å bygge nett. Jeg hadde tatt inn én av tre sendere, nemlig den som stod på Netcoms gamle bygg på Økern.

 

Og 3 hadde fortsatt ikke gjort noen verdens ting.

 

Mobile Norway, derimot, aksellererte. Gjennom organisk vekst og oppkjøp av et par tre mindre tilbydere bygde de seg opp en formidabel kundemasse. De slo først av GSM-nettet i 2007, slo det på igjen i 2008, og skaffet seg etter hvert en 3G-lisens. I desember 2009 installerte de en testsender på Helsfyr, som kunne levere 21 mbit/sek. He-he, det var jeg som ferska dem og tipset pressen.

 

Og 3 var fortsatt i garderoben.

 

I desember 2010 sitter jeg på 491-bussen. Idet vi passerer senderen på Karihaugen, laster jeg ned med 4 mbit/sek. Mobile Norway (dvs det nye nettselskapet til Network Norway) har blitt voksne på 3G. Litt etter jul har de et 3G-nett som dekker hele Oslo og nedre Romerike. Og det vokser dag for dag.

 

Mens 3 har hatt pissepause, har Mobile Norway stille og rolig blitt det som 3 hadde ønsket å bli hele tiden. En seriøs utfordrer på 3G-mobiltelefoni og mobilt bredbånd. Riktignok har de et GSM-nett noen steder, men sjekk hva som står om dem på Wikipedia. I denne artikkelen, som jeg vet har blitt redigert på rimelig høyt hold i Network Norway, står det at de satser på 3G også på 900-båndet. Trolig er det bare et tidsspørsmål før de forlater GSM-teknologien og migrerer over til ren 3G.

 

Og 3? Kanskje de drømte om å bli kjøpt opp? Kanskje de ønsket å Kjøpe Mobile Norway eller Tele 2, eller kanskje begge? Uansett så er de borte nå. Mens de vandret mellom garderoben og pisserenna ble plassen deres overtatt av Network Norway.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...