Gå til innhold

Hvordan gjøre clean install (har produktnøkkel, men ikke DVD)?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Acer 4810tzg laptop for halvannet år siden. Den begynner å bli treg i oppstart og under kjøring. Jeg vurderer å gjøre en clean install av Win7. Problemet mitt er at Win7 var forhåndsinstallert på maskinen og jeg har ikke Win7 iso eller DVD, men jeg har produktnøkkelen (står under PCen) og i produkt-ID står det at det er OEM.

 

Er det mulig for meg å gjøre en clean install?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Så lenge du har en Windows 7 OEM med rett versjon (f.eks. Home Premium Norsk 64bit), kan du installere den og aktivere den med nøkkelen under pcen din.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Så lenge du har en Windows 7 OEM med rett versjon (f.eks. Home Premium Norsk 64bit), kan du installere den og aktivere den med nøkkelen under pcen din.

Takk, men hvor får jeg tak i Home Premium Norsk 64bit (det er den jeg har)?

For å holde meg innenfor forumets retningslinjer:

1. Du kan ringe Microsoft og spør om du kan få tilsendt en OEM-plate/mediakit (ha klart nøkkelen). Det kan være du må betale litt.

2. Du kan kjøpe den i butikk: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=499989

Lenke til kommentar

For å holde meg innenfor forumets retningslinjer:

1. Du kan ringe Microsoft og spør om du kan få tilsendt en OEM-plate/mediakit (ha klart nøkkelen). Det kan være du må betale litt.

2. Du kan kjøpe den i butikk: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=499989

Hehe, uaktuelt å kjøpe en ny OEM versjon med ny produktnøkkel til 1000kr i hvert fall. Har ikke så lyst å hente fra mer eller mindre usikre kilder heller. Kanskje jeg får kontakte MS da...

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke noe poeng å kontakte Microsoft ang OEM produkter, for de vil alltid henvise deg til produsenten (leverandøren) av OEM produktet.

 

Om mulig kan du låne en Win 7 DVD av venner eller familie. Om ikke har du en utfordring. Du kan jo legge tilbake backupen som fulgte med pcen, om du tok den som du garantert fikk spørsmål om under oppstart første gang.

 

Ellers er det ingen lovlige metoder der du kan skaffe deg Windows 7 DVD platen på. Uten det som er nevnt her tidligere da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, jeg var inne på MS sine sider og skrev inn Produkt-ID, men som du sier ba de meg kontakte produsenten av PC'en.

Fungerer det alltid å formatere og re-installere Win7 med OEM produktnøkkelen så lenge jeg har samme Win7 DVD? Jeg er litt skeptisk fordi det står at OEM Win7 er knyttet mot hardwaren i PC'en (jeg har ikke endret eller byttet ut noe i PC'en).

Endret av bajslusa
Lenke til kommentar

Det fungerer alltid å installere samme type Windows 7 på SAMME maskin for å så bruke OEM koden. Men det kan være du må ringe MS for å aktivere den.

Installerer du den på en annen pc, risikerer du at du ikke får aktivert, siden OEM lisensen er låst opp mot hovedkortet (bl.a) på pcen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...