Gå til innhold

Forslag på hvilket objektiv til hva slag motiv

Anbefalte innlegg

Har et Canon 450 D kamera med følgende objekter: Canon Ef 50mm F/1.8 ll, Canon 18-55 EFS (som fulgte med kameraet) og Sigma 18-200 F3.5-6.3 DC OS. Av ekstrautstyr har jeg blits( har innebygd blits, så et annet spørsmål er når bør jeg bruke det eksterne) og filterkit til 18-55 objektet.

Jeg har stort sett kun brukt standard 18-55 objektet, men vil gjerne prøve ut de andre samt muligens kjøpe ett eller to til. Hvorfor,må man gjerne spørre. Sannheten er at jeg nå kommer til å ta en del flere bilder da jeg muligens skal jobbe litt som journalist.

Vurderer å kjøpe 10-20 vidvinkel objekt. Andre forslag?

Jeg kommer til å ta mest bilder fra

1. Fotballbanen

2. Arkitekttur og landskap

3. Ferie

Hvilket objektiv anbefaler dere å bruke hvor?

Hva burde jeg eventuelt vurdere å bruke penger på?

All hjelp tas i mot med stor takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har en 18-200mm linse med stabilisering (OS) så er det liten grunn til å ha på kit-linsa og spesielt hvis det ikke er den stabiliserte (IS) linsa.

Så ta å legg kit-linsa langt inn i et skap å begynn å bruk de to andre, etter at du har lært begrensninene som de gir deg har du kanskje et bedre bilde av hva du trenger i tillegg.

50mm f1.8 linsa er veldig bra innendørs hvis du ikke har lyst på å bruke blitz. 18-200mm er en klassisk walk-around linse som med sitt store zoom-område kan fungere i de aller fleste situasjoner du kommer opp i som journalist og på ferieturer.

Lenke til kommentar

Jeg ser på Canon EF-S 15-85mm som det ultimate ferieobjektiv. Det strekker seg fra god vidvinkel til utidet tele, i forhold til et ordinært kit-objektiv. Samtidid er den optiske kvaliteten særdeles god (helt på høyde med EF-S 17-55mm f/2.8 IS og 24-105mm f/4L IS). Dette objektivet tar seg godt av arkitektur og landskap også.

Særlig til fotballbanen gjelder nok dessverre "jo dyrere, jo bedre".

I godt dagslys: Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS

I dagslys og på kanten til dunkel belysning: Canon EF 70-200mm f/4L

I dunkel belysning og til nøds innendørs: Canon EF 70-200mm f/2.8L

Dette bassert på 450D's ISO-kapasitet, der jeg anser 800 ISO som temmelig god kvalitet og 1600 ISO som brukbart, til nød.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg er mye enig i det Andreasfe skriver. En 15-85 kombinert med en 70-200 F4.0 (IS) vil gi deg en oppgradering av både bildekvalitet, byggekvalitet og fokushastighet samtidig med at du får litt mer vidvinkel, kanskje vidt nok til at du ikke trenger noen 10-22 el. l.

Samtidig synes jeg det er dumt å kjøpe for mye utstyr på en gang. Spesielt når du sier du hittil har brukt mest standardzoom. Den er forøvrig et lite og hendig objektiv som jeg ikke ville lagt i skapet. Er du fornøyd med bildekvaliteten fra den så er det et praktisk objektiv når du vil ha med minst mulig utstyr.

Jeg ville nå prøvd litt med de objektivene du allrede har. 18-200 kan godt testes på fotballbanen i godt lys, og gjerne før du skal ta bilder som skal selges. 50mm F1.8 har bra lysstyrke og kan fint brukes til protretter og bilder inne i dårlig lys, men den er litt for trang inne hvis du skal ha med mye av rommet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...