Gå til innhold

Hvilken effekt har det og slippe vann fra helikopter i forbindelse med brann osv.?

Anbefalte innlegg

Vi har de siste dagene hørt og sett at de bruker helikopter for og slippe vann på reaktorene. (Se video her)

Ser ut for meg at det er samme prinsippet som blir brukt i forbindelse med bekjemping av brann med helikopter.

Når man ser på disse klippene og andre klipp fra skogbranner osv. fra tidligere så er det relativt høyt fra vann-baggen og ned til området som skal vannes.

For meg så ser det ut som at det meste av vannet som blir sluppet "løser seg opp" og blir mer som tåke som sakte synker ned mot bakken. Man kan også se at det blir tatt av vinden og blåst bortover noe som også skulle tilsi at det er relativt lett.

Hvis dette stemmer så lurer jeg på hvilken effekt dette i det hele tatt har.

Usikker på hvor denne posten skal plaseres men føler dette er korrekt plassering?

Hvis ikke får admin/mod flytte den til egnet plass.

Endret av Qumad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Det er bare en fordel å øke det totale arealet på vannet mest mulig, så lenge det ikke forstøves til det punktet hvor det fordamper før det treffer bakken.

Lenke til kommentar

Nå veit eg ikkje så mykje om kjøling av atomreaktorer, men når det gjelder slukking av skogbranner så er det meininga at vatnet skal bryte seg opp i mange små dråper.

Dette fordi at ei stor overflate på vatnet gjer at vatnet kan absorbere varmen raskare.

Dersom dråpane er for store faller dei berre rett gjennom flammane og forsvinner ned i bakken med minimal kjølande effekt.

Men når det gjeld kjølinga av atomreaktoren så slepp dei vel berre vatnet i håpet om at noke av det skal finne vegen til kjølebasenget. I tillegg vil vatnet binde til seg radioaktivt støv noke som hindrer at så mykje av strålinga sprer seg med vinden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...