Gå til innhold

Vurderer ny FX 5900

m-kane

Anbefalte innlegg

Har slitt litt med en Asus P4P800D/ ATI 9500 PRO kombo. Om det var atis feil vet jeg ikke, men kortet er borte nå.

Vurderer å erstatte det med MSI FX5900 128MB istedet.

Prisen på dette er ca 3800 hos PS. Test jeg leste sa viftene var ganske stille.

Alternativet er ATI 9800Pro, det vet jeg. Men når ASUS i manualen til HK skriver ligg unna enkelte versjoner av ATI 9700 og 9500 Pro er jeg også skeptisk til 9800Pro :) Har også funnet ut at noen har trøbbel med 9800 kort og ASUS. (Har ikke søkt på nVidia og dette kortet så ikke lag noen diger diskusjon om det! :lol: )

Det jeg lurte på var om noen har erfaring med dette kortet og kan gi en vurering av støy? Hvor mye bråker 9800Pro til sammenligning?

Hvor mye strøm krever dette? Skal inn i et Aopen H600B med 350W PSU.

(Gir bare 18A på 12V) Sammen med en P4 2,8 - 800, en GB PC3200 Corsair, Seagate 120 GB 7200.7SATA, og DVD spiller samt CD RW.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er vel om du ville vært mere fornøyd med et Radeon 9800 Pro kort eller ikke.

Begge kortene er jo uten tvil meget gode kort, personlig så mener jeg at 9800 Pro er ett bedre kort enn 5900 Ultra, men andre mener kanskje noe annet.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er vel om du ville vært mere fornøyd med et Radeon 9800 Pro kort eller ikke.

Begge kortene er jo uten tvil meget gode kort, personlig så mener jeg at 9800 Pro er ett bedre kort enn 5900 Ultra, men andre mener kanskje noe annet.

Jeg er enig med deg. Radeon 9800 pro har vunnet en hel del tester mot GFFX 5900 ultra og da snakker vi om et 128 mb radeon kort mot et 256 mb Geforce fx kort.

Radeon 9800 pro har også mye bedre skjermbildekvalitet :yes:

Lenke til kommentar

Geforce FX 5900 kommer i 3 utgaver, Value, "vanlige" og Ultra. Value er vel neppe det beste kjøpet men den vanlige er bare en nedklokket Ultra (les:overklokkings-potensial) og mer stillegående vifter.

ATI 9800 PRO, hvem fikk det for seg at det var kjappere enn en FX5900 Ultra? Uansett er det temmelig feil, http://www.anandtech.com/video/showdoc.htm...tml?i=1821&p=22 (bla gjennom testen...)

Edit: typo

Lenke til kommentar
Geforce FX 5900 kommer i 3 utgaver, Value, "vanlige" og Ultra. Value er vel neppe det beste kjøpet men den vanlige er bare en nedklokket Ultra (les:overklokkings-potensial) og mer stillegående vifter.

ATI 9800 PRO, hvem fikk det for seg at det var kjappere enn en FX5900 Ultra? Uansett er det temmelig feil, http://www.anandtech.com/video/showdoc.htm...tml?i=1821&p=22 (bla gjennom testen...)

Herregud, hva er vitsen med å forholde seg til

tester på spill som ikke finnes i handelen. :lol:

FX 5900 Ultra er nesten like skuffende som FX 5800 Ultra.

Nvidia's Anti-aliasing er jo milevis bak ATi sin i kvalitet.

Du bør heller sjekke her.

Lenke til kommentar

Det er overhodet ikke galt at ATI 9800 Pro er kjappere en FX5900Ultra....

Det at du "tilfeldigvis" velger ut en test fra Anandtech beviser ikke noe som helst....

Faktum 1 er at begger kort vinner flere tester hos de forskjellige review'erene.

Faktum 2 er at det er bevist at benchmarks med typiske "benchmark-demoer" ikke er verdifulle benchmarks, da de ikke er representative for hvilke framerates du får i selve spillet.

Dermed er min påstand, at de benchmarks som er "gyldige", så viser ett flertall av de at 9800 Pro kortet er raskere eller har bedre bildekvalitet enn ett FX5900 Ultra kort.

Og når i tillegg FX 5900 Ultra kort ligger ca 1000 kroner dyrere enn ATI 9800 Pro (ukens tilbud på Komplett), så er valget forholdsvis enkelt for meg....

Lenke til kommentar

Støtter vipevan's siste kommentar.. kunne ikke sagt det bedre selv.

Geforce hadde tronen før, nå har Radeon tatt over.. enkelt og greitt... Fakta er fakta, hva folk mener, er noe helt annet... :p

Komplett sender i allefall et Sapphire Radeon 9800 Pro Atlantis i min retning nå.. hah!

:woot::woot::woot:

Lenke til kommentar

så på linken din til doom 3 testen.der er jo ati 9600pro mye dårlige enn fx 5600 kortene.

er ati 9500-9600 dårlig kort....

ser iallefall at de blir anbeltfalt foran ti-kortene og fx 5600.

Lenke til kommentar

Dette blir bare tåpelig. Selvom man er nvidia fanboy, så må man innrømme at ATi har overtaket. Kanskje 9800pro er et bedre kort. Men å dra inn 128 mot 256 mb og argumentere for at det skal gjøre fx-kortet dobbelt så bra er bare tåpelig. Du som skrev det burde vite at ytelsesforskjellen er minimal, nesten som med 8x agp.

9800 er billigere, og raskere i noen tester. Kanskje 9800 pro har vunnet kampen, men det er iallefall HELT BAK MÅL å påstå at GeForce FX 5900 ultra er et dårlig kort og at det er en skuffelse. Skaff deg kortet selv før du avgjør om det er en skuffelse, ikke døm av benchmarks. Det blir egentlig litt uvesentlig å diskutere hvilket som er best, fordi alle har sin egen smak, og hver test kan ha forskjellige resultater. Selvom jeg tror ATi er bedre, og garantert litt billigere, valgte jeg nvidia fordi jeg har god erfaring med dem, og fordi jeg er litt fanboy. Ville bare få dere til å tenke litt over hva dere skriver her :)

Lenke til kommentar

latterlig, for å si det slik, nvidia har optimalisert sine drivere for doom3 det har ikke ati, spillet er ikke sluppet heller, å dømme ett grafikkort etter en alphatest er rimelig dumt spør du meg, bare vent til spillet kommer, når produsentene for optimalisert sine drivere for det, da tror jeg det vil bli litt mer likhet i saken

Lenke til kommentar

latterlig, for å si det slik, nvidia har optimalisert sine drivere for doom3 det har ikke ati, spillet er ikke sluppet heller, å dømme ett grafikkort etter en alphatest er rimelig dumt spør du meg, bare vent til spillet kommer, når produsentene for optimalisert sine drivere for det, da tror jeg det vil bli litt mer likhet i saken

Sitat fra testen på Anandtech.....

The Doom3 performance of the NV35 is definitely promising, especially considering that we benchmarked with an un-optimized driver. However a lot can change between now and the release of the game, it will be interesting to see how quickly ATI will incorporate Doom3 optimizations into their current drivers in the event that we get another such opportunity to benchmark Doom3 in the near future

Oi da.

Lenke til kommentar

Sitat fra testen på Anandtech.....

The Doom3 performance of the NV35 is definitely promising, especially considering that we benchmarked with an un-optimized driver. However a lot can change between now and the release of the game, it will be interesting to see how quickly ATI will incorporate Doom3 optimizations into their current drivers in the event that we get another such opportunity to benchmark Doom3 in the near future

Oi da.

var det nvidia som fortalte anandtech det :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...