Old Game Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Hvordan sletter jeg XP i oppstarten? Fra bios setup? Har installert den på en Vista-pc på en ubrukt del av harddisken. Går ikke å slette i kontrollpanel nemlig. Kan jeg trykke F-ettellerannet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 (endret) Inne i vista Windows-knappen + R Skriv: Msconfig Trykk enter Under fanen "Boot" se om du finner noe med "Windows XP" Marker den og trykk "delete" Endret 17. mars 2011 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
Old Game Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Kommer inn ditt du mener, men det går ikke å trykke "delete" (på tastaturet) Det skjer ikke noe. Takk for hjelp Henrik Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Kommer inn ditt du mener, men det går ikke å trykke "delete" (på tastaturet) Det skjer ikke noe. Takk for hjelp Henrik Åja, kom sikkert litt skjevt ut, men mente "Delete" inne i programmet. Her er den grået ut (2 bortfor Advancded Options): Lenke til kommentar
Old Game Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Yupp. Men det er ingen "delete" knapp hos meg. Det står bl.a BOOT INI (merk INI) osv øverst og endel tekst i feltet der du har din markering. [boot loader] timeout=30 default muliti blabla [operatiing systems] multi(0)disk(0)blabla(1)partiton(1)windwos=microsoft windows xp pro/nonexecute=optin/fast detetct Lenke til kommentar
Old Game Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 XP'en ligger på en partisjon på pcen. Greia i første omgang er at jeg vil tilbake dit jeg var før XP ble installert. Til Vista (home) Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Normalt skal det gå slik: -åpne cmd i Vista som admin skrive bcdedit /delete {ntldr} /f /cleanup (før det, kan du prøve med bare bcdedit commando, slik at du ser alle oppføringer i bcd) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Tror jeg har mistolka problemet ditt. Du mener at du vil starte vista, men det går automatisk inn i XP? Lenke til kommentar
Old Game Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Hehe, det er nok jeg som er et data fjols Kort hendelsesforløp: 1. Jeg har en bærbar PC, HP presario med windows Vista. 2. Windows XP ble installert på en partisjon på pcen. 3. Den går automatisk inn i XP ved oppstart. 4. Jeg vil tilbake dit jeg var. Vil slette XP og komme inn i Vista igjen. Derfor spurte jeg dere om en måte å slette XP på... hehe, dette er ikke bare bare altså. Hadde jeg vært rik skulle jeg hentet frem hammeren og fått utløp for all frustrasjonen denne boksen gir meg. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 (endret) Det er noe annet ja Å fikse det, trenger du vedlagt file BootSect.zip. Extracte den helst direkte in en partition (der du har XP er greit). Det du trenger er å resete bootsector på din system partition. Det ser du i fra diskbehandling. Dvs bokstaven til partition som er merket som active og som er din system. Åpne cmd i XP. Hvis C: er din XP partition, hvor du har extractet det bootsect.exe, skriver du: c:\ bootsect /nt60 ?: ?=bokstav på den systempartition (evetuelt med /force ) (rettet opp commando linje) Restart (viktig å nevne: man kan kjøre bootsect /nt60 ?: /mbr ) ( -mbr for å skrive nytt mbr kode, men på grunn av diverse, kan du vente til neste oppstart) Endret 17. mars 2011 av wiberos 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Ok, da er jeg med. Er denne partisjonen på en annen harddisk en Vista installasjonen? (har du kun en harddisk?) Lenke til kommentar
Old Game Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Er på den samme harddisken ja. Takk for info wiberos Har gitt opp for dagen, men skal helt klart prøve tipset ditt i morgen. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Om du vil fjerne xp fra oppstart, kan du laste ned EasyBCD og installere det. Husker ikke helt programmet, men der skal du kunne fjerne ting i boot menu, samt legge til nye til andre operativsystemer. Brukte det selv for å fjerne både vista og xp fra oppstartsmenyen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå