alex75 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Ok, jeg prøver å lage et regneark som enkelt nok slår opp hvor mye skattetrekk man skal ha ut i fra lønnstabell. Jeg har importert alle lønnstabeller som er aktuelle og sitter med 3 kolonner. A=tabellnummer B=trekkgrunnlag C=trekk. Dette ligger på ark 2. På ark 1 vil jeg ha 3 felt, et for aktuell tabell som skal brukes(fra skattekortet) og et for brutto lønn den måneden og så det siste er da skattetrekket. Jeg trenger en måte å få siste feltet til å hente dette ut selv ut ifra verdien i feltene for tabell og lønn. Lønnen må også rundes automatisk NED til nærmeste 100,- før det søkes. HJELP!! Jeg legger ved filen med oppsettet for de som vil se selv på det. Jeg har gjort mange forsøk men får ikke nøyaktig svar. :S Jeg innbiller meg at man kanskje må bruke array søk elelr noe, men er ikke god på dette. Men søk i kolonne 1 gir nødvendigvis flere svar eller en range? som det deretter finne neste tall i kolonne 2 basert på dette området? for så å rapportere tallet i kolonne 3....så hvordan gjør man dette? I de opprinnelige tabellene er det også verdier for lønnsperiode og om man får lønn eller pensjon, disse er luket vekk og tabellen inneholder kun månedslønn men alle tabeller. Så lenge jeg ikke aner hvordan tabellene beregnes så er vel det enkleste å importere tabellene slik fremfor å lage en formel for beregning. Alternativt kunne det vært en mulighet for å bruke programmet fra skatteetaten(skrevet i COBOL) integrert i excel? Håper noen kan hjelpe meg lønn_skatt_tabell.zip Lenke til kommentar
Arbo Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 (endret) Er dette greit nok ? Har riktignok brukt en hjelpekolonne (kolonne C i ark 2) - men det fungerer. Si fra om du trenger hjelp til å forstå formelen. lønn_skatt_tabell2.zip Endret 19. mars 2011 av Arbo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå