Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hp Probook 6555b skolepc slår seg av

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg går 1. året elektro. alle fikk utdelt 1.stk hp probook 6555b med windows xp. Vi med lite vett i hodet fant ut at vi skulle installere windows 7 isteden. Etter at jeg har installert det, har jeg fått trøbbel med pc'en. Når jeg starter spill som cod, wow og lignende slår den seg av. Det bruker ikke å skje med "flash-games" som ligger ute på nettet. Eneste gangen det har skjedd, er da jeg spilte "Fly like a bird 3". Det spillet krever installasjon av Unity Web Player. Noen som vet hva problemet er?

Jeg kan heller ikke slå på pc'en med en gang den har slått seg av, da slår den seg bare av igjen. jeg må vente mellom 5-10 minutter først.

En annen ting er at jeg ikke kan kjøre pc'en uten lader. Drar jeg den ut mens pc'en er på, fryser den.

Og nei, det er ikke varmen som er problemet. pc'en holder seg kjørlig (dog at den plutselig begynner å kjøre vifta på fullt, uten at jeg kjører krevende programmer).

Trenger hjelp gangske fort :) Takk

Endret av Arceez
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke sett emnet ditt før nå, så beklager sent svar.

Ut ifra det du sier, her er en oppsummering av symptomene:

Skrur seg av ved starting av WoW og COD spillene.

Vente minst 5-10 minutter før man kan skru maskinen på etter dette hender.

Kan ikke bruke maskinen uten lader.

Vifte på fullt innimellom uten programmer kjørende.

Jeg angriper det siste problemet først:

Viften skrur seg på etter som temperaturmålere i maskinen går opp. De er da stilt inn for å holde temperaturen under en viss grense.

Kan ikke bruke maskinen uten lader høres ut som et defekt batteri eller dårlig kobling mellom batteri og hovedkort. Forsøk å ta ut batteriet og kun bruke lader, dette kan gi en pekepinn på om batteriet er et problemområde.

At maskinen skrur seg av når du spiller krevende spill kan være mye forskjellig, det beste er å sjekke om det står noe i Hendelsesliste / Event Viewer når problemet har inntruffet. Dette finner du i kontrollpanelet under "Administrative Verktøy". Sjekk både Applikasjon og system loggene etter hendelser som kan være verdt å notere ned. (Critical error etc etc.)

Jeg antar at det kan ha noe med ressursbruk å gjøre, kanskje det er skjermkortet som ikke takler presset, kanskje minne? Dette er typiske feilscenarioer i bærbare maskiner i forbindelse med spilling.

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med at maskinen må være av i 5-10 minutter etter at feilen oppstår som skrur av datamaskinen. Dette er et problem jeg ikke har vært borte i personlig.

Flash spill er mye mindre krevende enn COD og WoW og det kan være forskjellen. En annen likhet mellom tyngre mainstream spill som COD og WoW er at de bruker en grafikkmotor. Grafikkmotoren i både WoW og COD er DirectX med mindre du har modifisert spillene. Du kan forsøke å reinstallere dette, eventuelt oppgradere DirectX.

Til slutt ville jeg forsøkt dette:

Ta ut batteriet, sett i strøm og start opp, oppgrader alt av grafikkdrivere fra hp.no sine sider. Du kan også oppdatere alt av andre drivere som måtte være utdatert. Ta en omstart fortsatt uten batteriet og forsøk spillene på nytt. Hvis du får samme resultat kan det tyde på ressursproblemer eller at du har bedre hell med å sjekke loggene som beskrevet over.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...