Gå til innhold

Øko og adm på høyskole i Ås eller Kristiansand?

Lompi

Anbefalte innlegg

Tenkte å ta øko og adm på høyskole, men vet ikke helt hvor. Og 41.5 studiepoeng inkl førstegangstjeneste og alderspoeng gjør ikke problemstillingen særlig lettere. Ville egentlig inn i Bergen men der måtte man ha 47 studeipoeng i fjor, så kommer neppe inn der..

De mest aktuelle studiene er hvertfall økonomi og administrajson på offentlig høgskole i kristiandsand og Ås.

Hvilke av disse burde jeg gå? Har noen erfaring om hvordan det er å være student på disse stedene?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke vært student i Ås, men jeg har bodd ikke så langt unna, og jeg er nå student ved UiA i Kristiansand. Jeg ville helt klart valgt Kristiansand, men det er fordi det er viktig for meg at det er mer sentralt, bedre tilbud for studenter, enkelt å komme seg rundt med buss og eventuelt tog. I tillegg så er det en herlig by å bo i, spesielt om sommeren, så jeg ville nok helt klart valgt Kristiansand. Det skal sies, det er ikke lange togturen inn til Oslo fra Ås, men allikevel, jeg ville nok heller valgt et sted hvor man kan bo sentralt (selv bor jeg i en studentleilighet midt i sentrum) med fem minutters gange til jobb (som jeg har ved siden av studiene), samt at skolen ligger ikke langt unna. Ellers har jeg svært mange gode erfaringer med UiA, et flott læringsmiljø og hyggelige medstudenter.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Du har rett i at Ås ikke er en storby(eller en by for den saks skyld). Men likevel vil jeg si at du har det mest nødvendige i ås. Du har treningshall, dagligvarebutikk, veldig nært campus (første året når du bor på pentagon), nært til samfunnet. Hvis du evt. skulle ønske de fasilitetene "storbyer" kan tilby, så tar det 5 min å ta toget til Ski. Der har du ski storsenter som er et ganske stortkjøpesenter. Der har du alskens butikker, kino, bowling osv osv.

Lenke til kommentar

Vel, hva som er nok for en selv kan bare ts her svare på. Det er ikke det samme å bo på Ås som å bo i en storby, det må man bare innse, men hvis det er nok for ham så er jo det kjempeflott. Allikevel, man må få lov til å svare hva en selv mener er viktig, og jeg syntes ikke Ski hadde nok å tilby, men aller mest: det var altfor usentralt for min del. Jeg tenker da spesielt ift tilgang på transport, for meg det ikke nok at toget går hver time, men så har ikke jeg heller bil. Ergo, det er mange faktorer som bidrar til at man skal trives eller ikke.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Vel, som sagt hadde jeg i utgangspunktet lyst til å komme på et større sted med flere studenter osv, men begynner så smått å innse at det ikke komer til å skje grunnet studeipoeng. Med andre ord har jeg ikke mye valg og må bare gå et mindre sted.

Men eksakt hva menes med at studentmiljøet er unikt? Er det slik at alle kjenner alle? Og hvordan er utelivet i Ås? Skal prøve å komme meg dit en av dagene for å se hva jeg syns om byen, er vel eneste måten å finne ut om jeg syns det oppfyller mine krav til hva byen bør ha av diverse tilbud eller ei. :)

Endret av Lompi
Lenke til kommentar

Foreningslivet i Ås er noe helt for seg selv. Jeg liker å dra sammenligninger med fraternity og sorority systemet i USA. Første året bor du på pentagon med de fleste andre førsteklassingene, med andre ord det er lett å få seg venner.

Vil ikke si at alle kjenner alle, men alle kjenner absolutt mange. Utelivet er for min del helt topp. Jeg har vært ute i samfunnet i Trondheim og etter min mening er det ikke i nærheten av å ha det Ås har.

Ås sentrum er et ganske traust sted. Altså Ås er ikke en by, du har det mest nødvendige + 14 frisører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...