Gå til innhold

Hva feiler nettet mitt plutselig?

Anbefalte innlegg

Hei.

Bor i en leilighet der eg er koblet til Internett gjennom en trådløs router (min egen) som er koblet til ett modem. Har ikke hatt noen problemer tidligere, men igår begynte alt å kødde seg.

Plutselig forsvinner tilkoblingen til Internett og det står at det er bare "Lokal" tilkobling, så noen minutter etterpå kommer nettet tilbake (liten jordklode ikon nede i hjørnet) , men eg får ikke åpnet NOEN nettsider whatsoever.

Når eg tar "Diagnostiser og reparer" så får eg noen ganger opp at en sikkerhetspolicy eller brannmur kan hindre tilkobling til internett, har fjernet/deaktivert ALT av brannmurer og virusprogram. Andre ganger får eg opp at det er en DNS feil ett sted.

Så prøver eg med kablet tilkobling, det ser ut til å funke noenlunde, men så ser det ut som viss eg plugger routeren min tilbake i modemet og prøver å koble PS3'en min på det trådløse så forsvinner Internettet fra PC'en igjen selv om eg har kablet der!

Så det eg vil frem til er å få pc'en tilbake på det trådløse nettet igjen, gidder ikke sitte her med kabel når det trådløse har virket HELT fint før...

Hva i fader i himmelen er det som skjer??

En liten EDIT: Ser ut som nettet funker bra med kablet, men ikke alle sider virker som feks Google:

Server not found

Firefox can't find the server at www.google.no.

Ognår eg prøver å koble PS3 til trådløs så timer forbindelsesjekken ut på "Internettforbindelse" der står det "Det oppsto en feil under kommunikasjon med serveren.Det er en DNS feil. (80710104)

EDIT 2: Nå funker Google også...ARGH..Blir sprø!!

EDIT 3: Kablet nett fungerer IKKE når eg kobler min trådløse router til modemet..Noe muffins med routeren?

Endret av LunaticFanatic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt lignende problemer med mitt eget nett/router. Hva som forårsaker dette aner jeg ikke, men som regel fungerer det å restarte routeren. Hvor ofte jeg må restarte den varierer veldig, men som oftest en gang hver andre uke. Fungerer ikke dette kan du prøve å låne noens router og bruke den selv en liten periode og se om problemet blir løst. Om det gjør det, så er det bare å kjøpe seg en ny router. Dersom det ikke løser problemet, kan det kanskje være modemboksen(da vil du kanskje låne noens modemboks).

Feiler dette, så anbefaler jeg at du ringer Kundeservicen for nettleverandøren din. Det er ganske sikkert at de kan lokalisere problemet relativt kjapt og enkelt.

Lenke til kommentar

Har nå prøvd routeren hos min mor, koblet den til modemet og fikk nett med ÈN gang.

Tar den så hjem igjen her og da finner ikke pc'en routeren en gang,den finner routeren til han som eier huset men ikke min, det virker dog med kablet nett. Hva er det som skjer egentlig, for nå vet eg at routeren fungerer men ikke når den kobles til her.

Lenke til kommentar

Har nå prøvd routeren hos min mor, koblet den til modemet og fikk nett med ÈN gang.

Tar den så hjem igjen her og da finner ikke pc'en routeren en gang,den finner routeren til han som eier huset men ikke min, det virker dog med kablet nett. Hva er det som skjer egentlig, for nå vet eg at routeren fungerer men ikke når den kobles til her.

Da må du nok ringe vertene av nettlinjen din, forklare problemet og be de fikse det. :)

Lenke til kommentar

Jeg antar du har WRT54GL. Prøv med en reset av routeren. Dette gjør du ved å trykke en pennespiss inn i det lille hullet ved strømpluggen på router.

Logg så inn på den og sett den opp på nytt. http://192.168.1.1 krypter trådløsnett med WPA og endre SSID (navn på nettverket).

Sjekk ipadressen på internettporten (du finner dette i routeren under WAN). Normalt skal dette være 10.0.0.xxx.

Pass på at routeren ikke står for varmt.

Denne routeren er normalt stabil og grei, men du kan selvsagt ha fått en mandagsutgave.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å skifte kanal? Jeg har selv hatt problemer med det trådløse nettet her, og det viste seg at jeg har 7 andre nabo-routere på 2,4 GHz som forstyrrer mitt signal, som igjen gjør at den kobler seg fra innimellom. Har da nesten løst dette ved å velge auto i routeren. Kan selvfølgelig gå for et 5GHz-router, men har ikke kommet så langt enda.

Det du kan gjøre er å sjekke området ditt for forstyrrelser. Installer inSSIDer her for å gjøre det. Ditt nettverk skal helst være alene på en kanal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...