Gå til innhold

Avisenes bruk av "gutt" og "mann"

IntelAmdAti

Anbefalte innlegg

Noen som har observert hvordan avisene benytter disse ordene?

"Det har også de tre norske guttene og to svenske mennene som ble sluppet ut sent tirsdag kveld thailandsk tid."

Tatt fra denne artikkelen:

http://www.na24.no/article3111035.ece

Såvidt jeg kan se så benyttes "gutt" når man vil lage positiv vinkling og "mann" når en ønsker litt mer negativ vinkling.

"25 år gammel gutt vant gull"

"19 år gammel mann tatt for smugling"

Eller gjør avisene det på en annen måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg registrerte er at det først nevnes HVORFOR de ble fengslet sånn circa 1000 ord inn i artikkelen, etter to minutters lesning:

PATTAYA (NA24): 19 år gamle Ida Marie Juhl Falchenberg ble mandag kveld thailandsk tid sluppet fri fra varetektsfengselet Nong Pla Lai like ved Pattaya.

Det har også de tre norske guttene og to svenske mennene som ble sluppet ut sent tirsdag kveld thailandsk tid.

Dette er en dramatisk vending til det bedre for de fengslede skandinavene som i flere uker har sittet bak lås og slå.

- Den norske jenta på 19 ble sluppet fri mot kausjon mandag og befinner seg nå i trygge hender, sier sjømannsprest Jan Olav Johannessen til NA24.

Han ønsker ikke å kommentere saken i detalj av frykt for å påvirke den videre gangen i saken. Men er veldig lettet over at målet om å få nordmenne ut av varetektsfengselet nå har blitt nådd.

Etter det NA24 erfarer har det blitt krevd en kausjon på 300.000 baht, vel 60.000 kroner, på hver enkelt. Dette er en unormalt høy kausjonssum for slike saker. I tillegg er alle fratatt passene sine slik at de blir tvynget til å oppholde seg i landet til saken er ferdig.

- Enormt tøff påkjenning

Hjemme i Norge er jentas far, Schibsted-direktør Knut Falchenberg, en meget lykkelig mann.

– Dette har vært en enormt tøff påkjenning. Først og fremst for Ida Marie som har måttet tilbringe flere uker i et thailandsk varetektsfengsel, men også for alle berørte familier her hjemme, sier Falchenberg til NA24.

Han er oppstemt over at datteren er sluppet fri, men understreker at saken ikke er over.

– Jeg vil si minst mulig inntil vi har Ida Marie trygt hjemme i Norge. Som sjømannspresten sier er hun i trygge hender nå, men politiet er ennå ikke ferdig med etterforskningen, minner Falchenberg om.

Etter det NA24 kjenner til har Knut Falchenberg vært en meget sentral aktør bak kulissene – både i forhold til de andre berørte familiene og i forhold til thailandske advokater.

Falchenberg ønsker ikke å kommentere kausjonsbeløpet.

Guttene slipper fri tirsdag kveld

De tre norske guttene og de to svenskene blir i likhet med Ida Marie løslatt mot kausjon. Etter det NA24 kjenner til transporteres de ut av fengselet i det dette skrives (klokken 21.15 thailandsk tid, 15.15 norsk tid).

– Informasjonen fra politiet har vært litt forvirrende, men jeg venter bare på den endelige bekreftelsen per telefon på at de tre norske guttene og de to svenskene transporteres ut nå, sier sjefen i selskapet Trygg Handel Per Fredrik Johannes Svedlund til NA24.

Han var ikke kjent med at den norske jenta allerede var sluppet fri.

– Vi fikk først beskjed om at hun var sluppet fri i går, men så kom en ny beskjed om at hun ikke var sluppet allikevel, sier Svedlund.

I et intervju med NA24 onsdag 9. mars sa sjefetterforskeren i saken, oberstløytnant Pongsawat Wongwan ved Pattaya politistasjon, at politiet ikke ville være ferdig med etterforskningen før i april.

– Hva tror du årsaken er til at politiet og forhørsretten slipper dem nå?

– Det går vel på at politiet ikke lengre ser noen fare for bevisforspillelse og at de nærmer seg slutten på etterforskningen, sier Svedlund.

Han opplyser at alle seks har betalt, eller stilt garantier, for 300.000 baht, cirka 60.000 kroner, for å slippe ut mot kausjon.

– Får de passene sine tilbake slik at de også kan returnere til Norge?

– Så vidt jeg vet er svaret på det ja, sier Svedlund.

Dro til Thailand for å hjelpe

Trygg Handel-sjefen dro selv fra Norge til Thailand for å prøve å hjelpe etter han ble kjent med arrestasjonene.

– Jeg har jobbet omtrent døgnet rundt for å prøve å bidra til det som nå skjer, sier Svedlund.

I et langt intervju med NA24 avviser han alle påstander og insinuasjoner om at Trygg Handel har drevet med svindelvirksomhet i Pattaya.

...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det kalles skjult argumentasjon, og er flittig brukt i de fleste mediene. Ufyselig, spør du meg.

Riktig. "Mannen" er myndig, handlende og ansvarlig. "Gutten" er et umyndig og uskyldig. Meget effektivt for å flytte sympati; en "gutt" som handler urett kan lettere fremstilles som et offer.

Ofte blir man vel gutt når man er offeret, også: "Gutt (18) overfalt på gaten", og "Mann (18)sikter for overfall).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...