drift_boy Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Hallo. Lurte på om noen her hadde peiling på CMD kommandoer som kan brukes på videregående skoler til å for eksempel slå av pc'e til læreren under en fremføring osv. Når jeg prøvde med shutdown - i på skolen så stod det jeg ikke har rettigheter. Hva er det jeg skal skrive inn i boksen som popper opp etter jeg skriver shutdown - i er det brukernavnet til personen eller ip adressen? Takker for svar. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Du prøver å fjern-restarte en datamaskin over nettverket? Da trenger du å sette opp Telnet. Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Hvordan setter jeg opp Telnet? har du noe step by step på det? Og vi har pedagogisk nett på skolen. (trådløs) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Det får du Google selv. Du må sette opp en server på den maskinen du prøver å slå av. Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Ja og det kan jeg ikke gjøre uten å få tilgang til den maskinen. Lurte bare på shutdown -i hvordan det funker og om noen som har greid det. Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Det er en annen ting at du ikke har peiling på dette , ikke be meg ''bruke'' google. Venter heller på noen som vet ka de sier. Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Tror det blir litt verre å skrive det her, da dette (mest sannsynlig) er i strid med rettningslinjene på forumet, samt den enkelte skolens regelverk. Tror dessuten det er litt verre enn en liten cmd kommando for å fjernstyre en annen maskin. Som nevnt tidligere vil du trenge noen form for mottaker på den aktuelle pcen og da hadde det vel vært tryggere å bare satt en timer på ett .bat script (sånn, om du først bryter regler med å bryte deg inn på vedkommenes pc så slipper du å havne i enda mer trøbbel ved å "hacke" den etc).. Oppfordrer dog ikke at du i det hele tatt gjør noe sånt. Som nevnt tidligere er vel dette langt over grenseland over hva som er direkte lovlig, og med mindre du går IKT så er det ofte veldig enkelt å peke ut hvem som eventuellt har kunnskap nok til å gjøre noe sånt. Lenke til kommentar
D_czipher606 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Jeg tror neppe du har rettigheter til å ta shutdown på en ekstern pc i skolenettet deres. Så jeg foreslår at du lar guttestrekene ligge. Men kommandoen for å ta en remote shutdown er ihvertfall slik: shutdown /m \\NETBIOS-NAVN /f eller shutdown /m \\IP-ADRESSE /f kommandoen for å ta en remote restart er slik: shutdown /m \\NETBIOS-NAVN /f /r eller shutdown /m \\IP-ADRESSE /f /r Begge deler krever administrative rettigheter i domenet, så jeg tviler på at du med din brukerkonto får brukt shutdown til dette. Hvis pc'ene står i en workgroup vil du heller ikke kunne gjøre dette. Hva med å heller følge med på lærerens fremføring, og ta til deg litt info som du kan få bruk for senere i livet? :-) 2 Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Ingen tilgang. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Ingen tilgang. Snakk med data-ansvarlig på skolen og spør om å få tilgang. Om du ikke har/får tilgang er det antagelig fordi du ikke skal ha tilgang. Uansett, nei, det er ingen enkel måte å få til dette på. Det er ingen kommando du kan skrive for å få admin-tilgang. Du kan få admin-tilgang på din pc, men det hjelper ikke når du skal inn på andre pc`r... 2 Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Ja kan gå og spørre datamannen og jeg kan få lov til å hacke skolenettet. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Ja kan gå og spørre datamannen og jeg kan få lov til å hacke skolenettet. Det er den eneste lovlige måten Og, for din del, antagelig den eneste måten å få det til på Lenke til kommentar
drift_boy Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Greier avanserte metoder men da går karakteren min ned på skolen så det er ikke bare bare. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Greier avanserte metoder men da går karakteren min ned på skolen så det er ikke bare bare. Tror du ikke at ting som CMD-shutdown er sporbart? Det står veldig klart å tydelig hvem som har gjort det i loggen... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Det virker til at mange tror det er idioter som lager og enda større idioter som drifter nettverkssystemer. Det er derimot ikke virkeligheten. Selv om bestemoren din drifter systemet, så er det fortsatt smartinger som har skrevet systemet hun sitter på for å hidnre at folk som deg skal klare å bryte seg inn. 3 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Ja kan gå og spørre datamannen og jeg kan få lov til å hacke skolenettet. Hacke skolenettet med shutdown-kommando i CMD? Jeg er ikke interessert i å hjelpe deg om du bare er ute etter rampestreker. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Det virker til at mange tror det er idioter som lager og enda større idioter som drifter nettverkssystemer. Det er derimot ikke virkeligheten. Selv om bestemoren din drifter systemet, så er det fortsatt smartinger som har skrevet systemet hun sitter på for å hidnre at folk som deg skal klare å bryte seg inn. OS`ene har faktisk blitt så sikre at hackerene stort sett kommer gjennom OS`et, de bruker heller svakheter i applikasjonene som er i bruk... Lenke til kommentar
D_czipher606 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Hvorfor vil du restarte pc'en til læreren under en fremføring egentlig? Skjønner ikke helt poenget. Det er ikke kult hvis du trodde det. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Prøvd funksjonen net send? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå