Gå til innhold

Nåtidens musikk og artister. (We are the World)

Complain

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra skrevet!

Jeg er ganske enig med det du sier. Før var det kun de beste som kom frem i musikkverdenen. Nå er det pene mennesker som får tilsendt ferdigskrevet låter, og autotuning kan gjøre at de plutselig kan synge.

Heldigvis så finnes det enda flinke artister der ute. smile.gif

Lenke til kommentar

Musikk er mer tilgjengelig nå, derfor blir markedet overeksponert, og det blir utrolig vanskelig å komme seg til toppen. Likevel rører det seg utrolig mye bra i "underverdenen". At marionettene på the voice vinner rampelyset er forsåvidt helt uinteressant, mener jeg.

Lenke til kommentar

At marionettene på the voice vinner rampelyset er forsåvidt helt uinteressant, mener jeg.

Jeg er helt enig. Og klart det finnes mye bra i dag, også! Men nå mener jeg musikken som får fokuset og som har flest tilhengere. Jeg liker jo selvsagt noe av det som er i toppen, men det er så alt for mye av det samme. Rihanna, Lady Gaga, Katy Perry, David Guetta osv. Hva har alle disse til felles? De har et bra look, og nesten ingen stemme. Nabokjerringa kunne sikkert høres like bra ut, og slik musikk vil jeg ikke ''støtte'' ved å høre på den hele tiden. Nå og da går selvsagt, men i all hovedsak velger jeg å holde meg unna. Dessuten høres det ikke så bra ut heller.

Lenke til kommentar

Katy Perry kan faktisk synge, det samme gjelder med Rihanna. David Guetta synger ikke. Lady Gaga er vel mest kjent for å klærne sine. Så jo det finnes folk som kan synge, men for å slå gjennom idag så holder det ikke bare å synge men å være underholdere (entertainere), man må ha hele pakka, kunne danse, snakke for seg, se bra ut osv.

Selvfølgelig finnes det unntak som Susan Boyle, men det er sjelden vare.

Over til første rant'en, det er en gruppe frivillige folk som vil gjøre noe godt for Haiti og bruker deres kjendisstatus til å skaffe inn penger til de jordskjelvrammede. Om de synger bra eller ikke betyr ikke så mye så lenge de klarer å dra inn de nødvendige midlene som trengs.

Lenke til kommentar

Få i 2010-versjonen er særlig store "stemmer", noen har faktisk ikke stemme i det hele tatt.

Men du må huske på at det er et annet publikum som kjøper denne låta. Det er stort sett tenåringer som sitter på iTunes i USA og klikker. Den ville neppe hatt like høye salgstall med mere gangbare artister, nettopp fordi disse artistene ikke selger hos gruppen som kjøper det generelle rasket som ligger på topp 10. Om det hadde vært et marked likt eks. 90-tallet ville saken vært annerledes da cd-singelen var gjeldene. Markedet kunne tjene på flere grupper, og det var enkelt for den litt eldre garde å kjøpe musikk. Jeg sier ikke at eldre ikke kjøper digitalt, men det er langt flere ungdommer som gjør det (les. i USA) og sånn sett ser jeg hvorfor disse artistene var hentet inn til låta.

Vi kommer neppe til å huske disse artistene om 15 år, så jeg er enig i at 80-talls versjonen stiller i en egen liga der. De artistene du nevner som er i den har jo holdt det gående i mange tiår, og spilles støtt og stadig i radioen, og hver gang de holder konserter fyller de stadioner til tross for at de ikke har hatt de store hitene de siste årene. Det tror jeg dagens Bieber, Miley Cyrus og T-Pain neppe vil klare.

For all del, fint at artistene går sammen får å gi penger til Haiti, og om det må gjøres med tildels tvilsomme hyperkommersielle artister for å skrape sammen kroner i en noe skakk kjørt bransje - Ja, da får det så være.

Lenke til kommentar
Den fra 1985, som uten tvil er min personlige favoritt mellom de to, inneholder supre artister som blant annet Michael Jackson, Steve Wonder, Lionel Richie, Kenny Rogers, Tina Turner, Billy Joel, Willie Nelson, Bruce Springsteen, Steve Perry, Bob Dylan, Ray Charles, Cyndi Lauper og andre. Dette er/var artister med helt sinnsykt bra stemmer.

Dylan er vel strengt tatt kjent for å bryte med konvensjonen om at man må ha en pen stemme for å være en vellykket vokalist.

Ellers er jeg uenig med det meste du skriver. Jeg synes ikke musikere har noe ansvar for å hverken være gode forbilder eller ha "naturlig" gode stemmer – det er musikken som betyr noe. Og at de "virkelig talentfulle" ikke gjør det bra på hitlistene tror jeg ikke noe på. R.E.M., Taylor Swift, Florence and the Machine, Arcade Fire, Bright Eyes og Iron and Wine er alle inne på Billboard 200 akkurat nå. (Funfact: The Marshall Mathers LP ligger på 110.-plass og har vært på lista i over halvannet år i strekk nå.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers er jeg uenig med det meste du skriver. Jeg synes ikke musikere har noe ansvar for å hverken være gode forbilder eller ha "naturlig" gode stemmer – det er musikken som betyr noe. Og at de "virkelig talentfulle" ikke gjør det bra på hitlistene tror jeg ikke noe på. R.E.M., Taylor Swift, Florence and the Machine, Arcade Fire, Bright Eyes og Iron and Wine er alle inne på Billboard 200 akkurat nå. (Funfact: The Marshall Mathers LP ligger på 110.-plass og har vært på lista i over halvannet år i strekk nå.)

Det at du ikke synes musikere har noe ansvar for å hverken være gode forbilder eller ha ''naturlig'' gode stemmer, er individuelt. Jeg tror ikke flertallet ser slik på saken. Jeg synes heller ikke alle musikere skal ha noe ansvar for å være gode forbilder, men det betyr vel ikke at gangstere(av den ''voldelige'' typen) bør synge for fred og omtenksomhet - heller ikke 16-åringer som bare får 4-5 år i rampelyset før han blir glemt for godt.

Det er klart jeg liker å høre på deler av musikken til noen av de artistene jeg nevnte som sang ''for Haitii''. Alle stjerner må jo naturligvis ha en eller annen sang som faktisk er bra, nesten uansett hvem som synger og hvem som hører på - i hvertfall over en viss periode.

Over til første rant'en, det er en gruppe frivillige folk som vil gjøre noe godt for Haiti og bruker deres kjendisstatus til å skaffe inn penger til de jordskjelvrammede. Om de synger bra eller ikke betyr ikke så mye så lenge de klarer å dra inn de nødvendige midlene som trengs.

Som jeg skrev, så skjønner jeg at de må hente inn i nødvendige stjernene for å få inn så mye penger som mulig.

Jeg støtter også ideer som dette fullt ut! Men det er artistene som blir brukt jeg kritiserer her. Søk på Isaac Simons på youtube, en uoppdaget artist med en fantastisk stemme, som uten noen form for programvare som kan redigere på stemmen hans, synger bedre enn de aller fleste på f.eks top 50 artister på spotify. Han er også en person jeg tror kunne passet inn i rampelyset, og som har en veldig varm og fin personlighet. Han er ikke emo, han er ikke gangster og han er ikke en som kaster av seg klærne for hva som helst. Det jeg sier, er at det hadde vært mye mer aktuelt med artister som Isaac Simons i ''We are the World'' enn T-Pain eller Justin Bieber dersom Isaac hadde hatt et større publikum.

Men du må huske på at det er et annet publikum som kjøper denne låta. Det er stort sett tenåringer som sitter på iTunes i USA og klikker. Den ville neppe hatt like høye salgstall med mere gangbare artister, nettopp fordi disse artistene ikke selger hos gruppen som kjøper det generelle rasket som ligger på topp 10. Om det hadde vært et marked likt eks. 90-tallet ville saken vært annerledes da cd-singelen var gjeldene. Markedet kunne tjene på flere grupper, og det var enkelt for den litt eldre garde å kjøpe musikk. Jeg sier ikke at eldre ikke kjøper digitalt, men det er langt flere ungdommer som gjør det (les. i USA) og sånn sett ser jeg hvorfor disse artistene var hentet inn til låta.

Der har du absolutt helt rett. Det er frustrerende at dagens ungdommer ikke innser at ''gammeldags'' musikk kan være så mye mer givende enn dagens. Med ''gammeldags'' mener jeg betydningsfulle tekster, artister som synger like bra live som studio, artister som så og si varmer hjertet i hvert interview og står som et bra forbilde. Forbildene fra nåtidens musikkverden står i all hovedsak av jenter uten klær og hjerne, gangstere med gulltenner som blir arrestert i stat på stat eller generelt sett personer med en penere ytre side.

Det dagens ungdom er ute etter nå til dags, er tilsynelatende musikk som gir faen og som kan festes til. Det er klart massevis av unntak, men her snakker jeg om flertallet; den største gruppen tilhengere. Og som sagt tidligere, jeg kan gjerne også høre på slik musikk fra tid til annen, men ikke KUN en sjanger, eller fordi artisten kaster av seg klærne eller har en fin hårsveis. Det får da finnes grenser!

Lenke til kommentar

Jeg tror du ser på "gamle dager" med gigantiske skylapper; det har alltid vært mye møl på hitlistene, man bare husker det ikke tredve år senere.

Det kan gjerne være sant, men det mjølet ble ikke brukt i ''We are the World'' slik som i dag.

Dessuten, det at det er litt mjøl på hitlistene er greit, men når hele hitlisten er dritt, da er det ikke noe hyggelig.

Endret av Complain
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemstillingen din, da. Om det er en "alt var bedre før"-post, move along, nothing to see here. Om det er en "hvorfor ødela de We are the World" (hvem er de, forresten?), nothing to see here. Om det derimot er for å reise diskusjon rundt temaet: "Var krav til musikere annerledes før enn nå" eller den noe muterte "bør artister være forbilder (både talentmessig, ferdighetsmessig og personlig/image)" så har det nok noe for seg.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemstillingen din, da. Om det er en "alt var bedre før"-post, move along, nothing to see here. Om det er en "hvorfor ødela de We are the World" (hvem er de, forresten?), nothing to see here. Om det derimot er for å reise diskusjon rundt temaet: "Var krav til musikere annerledes før enn nå" eller den noe muterte "bør artister være forbilder (både talentmessig, ferdighetsmessig og personlig/image)" så har det nok noe for seg.

Det forsåvidt litt av hvert, men i all hovedsak ønsker jeg innspill. ''We are the World'' ble bare brukt som et eksempel for å vise/skildre forskjellen mellom fortidens og nåtidens standard og ''krav'' til artistene.

Du må vel ærlig talt si deg enig i at man heller skulle brukt f.eks Bruce Springsteen eller Steve Wonder fremfor T-Pain?

Slutt og klag på metoden jeg fremstiller tankene mine på og kom med konstruktive innspill heller, slik som de over deg i tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...