Nordmal Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 (endret) Hei! Jeg hadde oppkjøring og fikk lappen i sept. 2007, men jeg måtte ta mørkekjøring innen 4 mnd. Det sto bak på sertifikatet(10): "Førerrett til 01.03.2008" men jeg glemte hele mørkekjøringen og har kjørt, siden den gang, på utløpt sertifikat. Nå har jeg tatt mørkekjøring og fornyet sertifikatet. Bak på lappen står det at jeg har hatt førerrett fra sept. 2007, men frempå at den ble utstedt(4a) i mars 2011. Vil det si at jeg har hatt sammenhengende førerrett i 3 år? Håper prob.stillingen og spørsmålet ble forståelig. Se Wikipedia for bilder av førerkort: http://no.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8rerkort Endret 17. mars 2011 av Nordmal Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Jeg tror ikke det. Såvidt jeg forstår har du ikke førerrett når du ikke har gyldig sertifikat. Se for eksempel: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Tjenester/Sporsmal+og+svar Jeg har førerrett klasse B som er gyldig til 01.03.xx pga ikke gjennomført obligatorisk kurs i mørkekjøring. Jeg skal på skole i utlandet i ett år og kommer derfor ikke hjem før i juni, og da er gyldighetstiden utløpt. Kan jeg få forlenget førerretten til jeg kommer hjem? Svar: Nei, en dispensasjon vurderes vanligvis først etter avsluttet utenlandsopphold når det har vist seg at det har vært vanskelig å få gjennomført mørkekjøringen. Dersom det på forhånd er helt på det rene at det er problematisk å få gjennomført mørkekjøringen, og dette lar seg klart dokumentere, kan dispensasjon gis med en gang. Ut fra formuleringen her har spørsmålsstilleren ikke førerrett etter at fristen for å ta mørkekjøring har gått ut. (Det er riktignok mulig at spørsmålsstilleren har brukt ordet førerrett feil, men jeg antar at Vegvesenet ikke legger ut misvisende spørsmål uten å korrigere dem.) Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Ser ikke helt bakgrunnen for å stille spørsmålet; hvilken rolle spiller det egentlig, nå i ettertid? Det eneste jeg kan tenke meg er i forbindelse med øvelseskjøring, som ledsager? Ut fra det fysiske førerkortet kan det ikke leses noe om hvor lenge du har hatt førerrett, annet enn datoen på baksida i kolonne 10. Dato på 4a foran er bare når selve kortet er utstedt; den vil f.eks. endre seg om du har fått nytt pga lommetyveri, eller fordi du har utvidet med andre klasser. For å oppdage at førerretten har vært avbrutt en periode, må man i tilfelle gå inn i vegvesenets arkiv/datasystem. Lenke til kommentar
Nordmal Skrevet 14. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2011 Ser ikke helt bakgrunnen for å stille spørsmålet; hvilken rolle spiller det egentlig, nå i ettertid? Det eneste jeg kan tenke meg er i forbindelse med øvelseskjøring, som ledsager? Det spiller en rolle når jeg vil utdanne meg som trafikklærer. Det ble slik at det må jeg nå vente tre år for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå