dinosauren Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Hei Var på et spennede foredrag med Tor Olav Trøim her om dagen, og det ga meg bare enda mer lyst til å lære litt om økonomi. Derfor lurer jeg på om noen kan anbefale noe matriale jeg kan anvende for å få mer kunnskap om økonomi. En film, bok etc.. Er ikke ute etter f.eks en universitetsbok med oppgaver og slikt. Ønsker heller en mer lettlest bok der fond, aksjer, indekser, børser, aksjeselskap, regnskap etc blir forklart. Kanskje litt mye å be om dette her, men håper noen har noen gode filmer/bøker på lur Lenke til kommentar
festen Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Nå ble jeg skikkelig misunnelig. Jeg tror ikke noen greier å komme med noen fornuftige anbefalinger etter at du har vært på foredrag med han. Helst bør du lese en kombinasjon av litt forskjellige forfattere. Det er en psykologisk side ved det hele der du bør oppfatte situasjonen korrekt og det går noe forbi det rent konkrete, fordi flertallet i markedet, de som tar feil i stor grad tenker konkret, det er nødvendig å operere på et høyere nivå. Bøker som denne: http://www.amazon.com/Reminiscences-Stock-Operator-Investment-Classics/dp/0471770884 går inn på det. Gjennom bare å lese masse forskjellige slike bøker kan du bygge opp en viss intuisjon. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Det har de siste årene dukket opp bøker ala "Kort om...." / "Innføring i....." / "... i korte trekk" for ulike fagområder som mikro- og makroøkonomi, statistikk, finans, investering osv. Søk på en av nettbokhandlerene og se hva du finner! Lenke til kommentar
dinosauren Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Fant en med navnet "Økonomi på trikken"? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Den er ikke det dummeste du kan ramle over, men denne forklarer primært samfunnsøkonomi, det du nevner går stort sett under bedriftsøkonomi. Hegnar Forlag har utgitt noen nokså suspekte bøker om aksjehandel, daytrading etc.; sånn sett mer rettet mot det du er ute etter, men disse er så fulle av dårlig språk, misforstått teori og snarveier at jeg ikke vil stå inne for noen anbefaling. Amerikanske pensumbøker er typisk skrevet i en tone som egner seg godt for sofakroken, i motsetning til den hyperkompakte tradisjonen vi lever med i Norge. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Den er veldig bra, men ikke helt rettet mot de temaene du spør om, den er mer samfunnsøkonomi. Men for all del, den er en fin innføring i en del viktige samfunnsøkonomiske temaer. Lenke til kommentar
dinosauren Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Men da får jeg låne den da. Synes i grunn det er litt interessant at børser på to forskjellige sider av kloden kan påvirke hverandre i så stor grad, uten at jeg helt i detalj vet hvorfor. Eller hva som styrer valutakurser osv... Så to bøker av Hegnar forlaget, økonomiskolen og aksjeskolen. Synes de så kurrant ut, men dumt de er så dårlig skrevet da. Trøim nevte om og om igjen at KPI var svært viktig å ha kontroll på. "Google it" evnen min har vist meg at det står for konsumpris indeksen, men ikke vet jeg hvorfor han mente den var så svært viktig.. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Akkurat det med børsene kan jeg forsøke å gi en forklaring på: Ta for eksempel Statoil. De er notert (altså de kjøpes og selges) både i Oslo og New York. Da må kursen være den samme i Oslo og New York, ellers kunne man kjøpe i Oslo og selge i New York (eller omvendt) og tjene penger uten risiko. Når det da skjer noe som svekker etterspørselen etter olje i USA, synker oljeaksjer på New York-børsen, blant dem Statoil. Dermed synker Statoil også i Oslo, og når Statoil synker, synker alle de andre oljeselskapene i Oslo samt alle selskaper som leverer til oljesektoren, når alle disse synker, forventer folk redusert etterspørsel over hele fjøla i Norge og hele Oslo Børs synker. Dette er et eksempel, det finnes mange andre, men husk at "alt henger sammen med alt". Aksjekursene formes av forventninger om fremtidig inntjening, og hvis for eksempel USA går bra, møter mange firmaer som leverer til USA økt etterspørsel, dermed økt forventet fortjeneste og aksjekursen stiger. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 En bok jeg kan anbefale når du har lest deg opp litt er "Economic approaches to organizations" av S. W. Douma, Hein Schreuder. Dette gir en veldig god forklaring på området bedriftsøkonomi. Den er kanskje litt vanskelig for en som er helt fersk, men jeg likte den godt! http://books.google.no/books?id=irFNoy9YRgsC&printsec=frontcover&dq=economic+approaches+to+organizations&source=bl&ots=Seh5uviMZk&sig=_1gBPlseZLi-u6m6ogCorcpQ6Dg&hl=no&ei=LRyCTY_uAcTdsgbnhamGAw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=5&ved=0CFEQ6AEwBA#v=onepage&q&f=false Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå