Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv: Hvilken verdi legges til grunn?

Anbefalte innlegg

Mine besteforeldre eide et hus med en ganske stor tomt i et av Oslos dyrere strøk. For tretti år siden fikk faren min en ett mål stor tomt som forskudd på arv. Den ble da skjønnsmessig verdsatt av takstmann til 50 000 kr. Selv da var dette altfor lavt, hva reell verdi da var vet jeg ikke, men nå er tomten verdt ca seks millioner. Bestefaren min døde for ikke så lenge siden, og nå kommer arveoppgjøret.. Har jeg forstått det riktig når jeg mener at den verdien som ble fastsatt da, altså 50 000 er det som skal brukes i arveoppgjøret? Altså at min fars søsken skal få 50 000 mer enn ham, ikke seks millioner mer enn ham?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fastsettelse av verdien av forskudd på arv skal skje i samsvar med arveloven kapittel VI:

§ 40. Når det blir gjort avkorting, skal verdien av forskottet då det vart gitt, leggjast til grunn, dersom dette ikkje ville vere openbert urimeleg. Har arvelataren fastsett avkortingssummen skal likevel denne fastsetjinga leggjast til grunn om ikkje summen må reknast for å vere for høg.

Begynner å bli sent, så hvis du vil ha en nærmere utdypning av hva bestemmelsen innebærer må det skje i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...