Medlem-233777 Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Hva med å legge inn Webmin? og gjøre der i fra. Fungerer utmerket for meg, oppsett bildet er veldig selvforklarende (syntes jeg i alle fall) I "Command" så skriver jeg inn: php /path/til/php/skript.php Alternativt med en logg: php /path/til/php/skript.php > /path/til/logg/fil.log Eks: php /home/crowly/php/rapport.php > /home/crowly/php/logs/rapport.log Eks med parameter til php skriptet: php /home/crowly/php/rapport.php parameter1 > /home/crowly/php/logs/rapport.log ($argv[1] == 'parameter1') Det er webmin jeg bruker Takker for dette Skal teste det ut Lenke til kommentar
Medlem-233777 Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Hva med å legge inn Webmin? og gjøre der i fra. Fungerer utmerket for meg, oppsett bildet er veldig selvforklarende (syntes jeg i alle fall) I "Command" så skriver jeg inn: php /path/til/php/skript.php Alternativt med en logg: php /path/til/php/skript.php > /path/til/logg/fil.log Eks: php /home/crowly/php/rapport.php > /home/crowly/php/logs/rapport.log Eks med parameter til php skriptet: php /home/crowly/php/rapport.php parameter1 > /home/crowly/php/logs/rapport.log ($argv[1] == 'parameter1') Hva menes med /path/til/logg/fil.log? Trengs det bare link til selve scriptet som skal utføres og ikke noe til php bin? Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Hva med å legge inn Webmin? og gjøre der i fra. Fungerer utmerket for meg, oppsett bildet er veldig selvforklarende (syntes jeg i alle fall) I "Command" så skriver jeg inn: php /path/til/php/skript.php Alternativt med en logg: php /path/til/php/skript.php > /path/til/logg/fil.log Eks: php /home/crowly/php/rapport.php > /home/crowly/php/logs/rapport.log Eks med parameter til php skriptet: php /home/crowly/php/rapport.php parameter1 > /home/crowly/php/logs/rapport.log ($argv[1] == 'parameter1') Hva menes med /path/til/logg/fil.log? Trengs det bare link til selve scriptet som skal utføres og ikke noe til php bin? Hvor du vil lagre resultatet av cronjoben, vel Du kan skrive /dev/null 2>&1 for å ikke lagre noe resultat Lenke til kommentar
Medlem-233777 Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Ahh. Om dette er nødvendig for å få det til å fungere så vet jeg antagelig hva jeg har hatt problemer med. Takker ufattelig mye Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Hva menes med /path/til/logg/fil.log? Trengs det bare link til selve scriptet som skal utføres og ikke noe til php bin? php bin ligger i path allerede så det holder med kun en link til scriptet, men du kan spesifisere path til php bin om ønskelig. Som eksemplet mitt viser så blir det simpleste php /home/crowly/cron/skript1.php (eller tilsvarende). > er for å omdirigere output fra php skriptet til en fil, og da må man spesifiseres hvor denne filen skal opprettes. > overskriver fila hver gang, ønsker du å ta vare på eldre output så bruk >> Eks: php /home/crowly/cron/skript1.php > /home/crowly/cron/log/skript1.log (overskriv) php /home/crowly/cron/skript1.php >> /home/crowly/cron/log/skript1.log (legg til/append) Dropper du logg fil så er vel standard output til skjerm. Jeg syntes en logg fil er greit i tilfelle noe går galt. Endret 30. mars 2011 av Crowly Lenke til kommentar
Medlem-233777 Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2011 Takker. Skal teste ut dette straks jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
Medlem-233777 Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 Får det ennå ikke til. Tross at det ikke kommer noen error output etter at jeg la til /dev/null 2>&1 Det er vel tilfeldigvis ikke noen veldig snille brukere her som kan ta imot webmin rettigheter og hjelpe meg personlig med dette problemet? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 (endret) Får det ennå ikke til. Tross at det ikke kommer noen error output etter at jeg la til /dev/null 2>&1 /dev/null er ett "sort hull", alt som blir dirigert dit forsvinner Hva skjer om du kjører php /path/til/skript.php i terminalen? Edit: Sørg for at cron jobben kjører med en bruker som har nødvendige rettigheter. Jeg kjører som "meg selv", da alle skriptene og loggene ligger i mitt hjemme område. Endret 3. april 2011 av Crowly Lenke til kommentar
PuterDude Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 0,15,30,45 * * * * /usr/bin/php /var/www/va/updatedb.php Denne kjører hvert kvarter. Testet på Squeeze. Og ja, du må ha php CLI. php5-cli ligger i den offisielle repo'en (http://ftp.no.debian.org/debian/), så den er der. Lenke til kommentar
Medlem-233777 Skrevet 3. april 2011 Forfatter Del Skrevet 3. april 2011 (endret) SLETTET Endret 3. april 2011 av Kristure Lenke til kommentar
Medlem-233777 Skrevet 3. april 2011 Forfatter Del Skrevet 3. april 2011 Fant og installerte php5-cli. Dette løste alt. Takker for all hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå