Gå til innhold

Får ikke cron jobs til å fungere med php

Anbefalte innlegg

Hva med å legge inn Webmin? og gjøre der i fra. Fungerer utmerket for meg, oppsett bildet er veldig selvforklarende (syntes jeg i alle fall)

I "Command" så skriver jeg inn: php /path/til/php/skript.php

Alternativt med en logg: php /path/til/php/skript.php > /path/til/logg/fil.log

Eks: php /home/crowly/php/rapport.php > /home/crowly/php/logs/rapport.log

Eks med parameter til php skriptet: php /home/crowly/php/rapport.php parameter1 > /home/crowly/php/logs/rapport.log ($argv[1] == 'parameter1')

post-70961-0-47493200-1300876426_thumb.png

Det er webmin jeg bruker :D Takker for dette :) Skal teste det ut :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å legge inn Webmin? og gjøre der i fra. Fungerer utmerket for meg, oppsett bildet er veldig selvforklarende (syntes jeg i alle fall)

Eks med parameter til php skriptet: php /home/crowly/php/rapport.php parameter1 > /home/crowly/php/logs/rapport.log ($argv[1] == 'parameter1')

Hva menes med /path/til/logg/fil.log? Trengs det bare link til selve scriptet som skal utføres og ikke noe til php bin?

Lenke til kommentar

Hva menes med /path/til/logg/fil.log? Trengs det bare link til selve scriptet som skal utføres og ikke noe til php bin?

Hvor du vil lagre resultatet av cronjoben, vel :) Du kan skrive

/dev/null 2>&1

for å ikke lagre noe resultat

Lenke til kommentar

php bin ligger i path allerede så det holder med kun en link til scriptet, men du kan spesifisere path til php bin om ønskelig. Som eksemplet mitt viser så blir det simpleste php /home/crowly/cron/skript1.php (eller tilsvarende).

> er for å omdirigere output fra php skriptet til en fil, og da må man spesifiseres hvor denne filen skal opprettes. > overskriver fila hver gang, ønsker du å ta vare på eldre output så bruk >>

Eks:

php /home/crowly/cron/skript1.php > /home/crowly/cron/log/skript1.log (overskriv)

php /home/crowly/cron/skript1.php >> /home/crowly/cron/log/skript1.log (legg til/append)

Dropper du logg fil så er vel standard output til skjerm. Jeg syntes en logg fil er greit i tilfelle noe går galt.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Får det ennå ikke til. Tross at det ikke kommer noen error output etter at jeg la til

/dev/null 2>&1

/dev/null er ett "sort hull", alt som blir dirigert dit forsvinner ;)

Hva skjer om du kjører php /path/til/skript.php i terminalen?

Edit: Sørg for at cron jobben kjører med en bruker som har nødvendige rettigheter. Jeg kjører som "meg selv", da alle skriptene og loggene ligger i mitt hjemme område.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...