Medlem-233777 Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Cron Jobs Hei, jeg har en php fil som jeg må kjøre daglig ved Cron Jobs. Jeg bruker TurnKey LAMP stack. Jeg har lest ufattelig mange andre innlegg rundt omkring på nettet angående nettopp dette med cron jobs. Problemet er at forskjellige steder så sier de at php mappen ligger forskjellige plasser. En glup person sa logg inn via SSH og kjør "whereis php" så finner du lokasjonen til php mappen. Jeg prøvde da dette og fikk et blankt svar, etter mange timer med grubling og googling så fant jeg ut at problemet mitt var at jeg bare hadde php5 installert. Jeg forsøkte da å kjøre dette via terminal "whereis php5". Outputten ble da: whereis php5 php5: /etc/php5 /usr/lib/php5 /usr/share/php5 -sh: $: not found Jeg har forsøkt å bruke alle disse filene i min cron command. Som ser slik ut: /usr/lib/php5 var/www/va/updatedb.php Jeg er heller ikke sikker på om linken til selve filen er riktig skrevet da jeg ikke er helt sikker på hvilke mappe utgangspunktet er . Brukeren jeg bruker til dette er forresten root. Når jeg bruker disse 3 jeg fant ved å bruke where is kommandoen så får jeg denne feilmelding: /bin/sh: /usr/lib/php5: Permission denied Alle andre jeg har funnet rundt om kring på nettet gir denne feilmeldingen: /bin/sh: /usr/local/php5/bin: not found Noen som vet hvilke som er riktig å bruke og kanskje om jeg har linket til php filen min riktig? Takker på forhånd for all hjelp. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Installer følgende i hvertfall: sudo apt-get install php5-cli Lenke til kommentar
Medlem-233777 Skrevet 16. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2011 Installer følgende i hvertfall: sudo apt-get install php5-cli Merkelig nok så finner den ingen php5-cli i apt registeret. Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Jeg forsøkte da å kjøre dette via terminal "whereis php5". Outputten ble da: whereis php5 php5: /etc/php5 /usr/lib/php5 /usr/share/php5 -sh: $: not found /usr/lib/php5 var/www/va/updatedb.php Det var rart, skal fungere med å kun skrive whereis php. Jeg har php 5.3 installert og får følgende: -bash-3.2# whereis php php: /usr/bin/php /etc/php.d /etc/php.ini /usr/include/php /usr/share/php /usr/share/man/man1/php.1.gz Hvilket OS kjører du? Kanskje du skal prøve fjerne php å installere pånytt. Cronjoben din bør linke helt fra root. Altså: /var/www/va/updatedb.php I tillegg mangler du tidsfunksjon på cronjoben din. Og når du har php installert kan bare skrive "php fil". f.eks: 00 22 * * * php /var/www/cronjob/fil.php Lenke til kommentar
Medlem-233777 Skrevet 16. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2011 Jeg forsøkte da å kjøre dette via terminal "whereis php5". Outputten ble da: whereis php5 php5: /etc/php5 /usr/lib/php5 /usr/share/php5 -sh: $: not found /usr/lib/php5 var/www/va/updatedb.php Det var rart, skal fungere med å kun skrive whereis php. Jeg har php 5.3 installert og får følgende: -bash-3.2# whereis php php: /usr/bin/php /etc/php.d /etc/php.ini /usr/include/php /usr/share/php /usr/share/man/man1/php.1.gz Hvilket OS kjører du? Kanskje du skal prøve fjerne php å installere pånytt. Cronjoben din bør linke helt fra root. Altså: /var/www/va/updatedb.php I tillegg mangler du tidsfunksjon på cronjoben din. Og når du har php installert kan bare skrive "php fil". f.eks: 00 22 * * * php /var/www/cronjob/fil.php Hei, jeg bruker en LAMP stack fra TurnKey(om du ønsker å vite mer, søk på turnkey linux), tidsfunksjonen skriver jeg inn litt som du gjør på Cpanel. Prøvde dette med å bare bruke php og da fikk jeg denne feilmeldingen. /bin/sh: php: not found Turnkey LAMP stack er forresten nesten en normal debian med apache, mysql og php installert, samt SSH og andre ting som kan være nyttig til hosting av websider. Vet det høres fælt ut med slike ferdige løsninger, men dette er virkelig bra saker, hvor dem har fjernet unødvendige funksjoner for å gjøre OS'en så lite ressursspisende som mulig. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Fjernet unødvendige funksjoner fra Debian..? Lenke til kommentar
Medlem-233777 Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Fjernet unødvendige funksjoner fra Debian..? Slik jeg forstod det ja. Les litt her og her Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Jeg leser Ubuntu med masse unødvendig funksjonalitet. Lenke til kommentar
Medlem-233777 Skrevet 17. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2011 Jeg leser Ubuntu med masse unødvendig funksjonalitet. Oh crap. Ubuntu mente jeg :!: Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Det står at det er mulighet for php. Ikke at det er installert. PHP, Python and Perl support for Apache2 and MySQL. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Jeg prøvde da dette og fikk et blankt svar, etter mange timer med grubling og googling så fant jeg ut at problemet mitt var at jeg bare hadde php5 installert. Da er det gjerne på tide at du skifter hoster. Hos min hoster kan jeg på site nivå velge php versjon ved å klikke en radio knapp i administrasjonspanelet. I tillegg kan jeg overskrive dette på mappe nivå ved å legge en linje inn i .htaccess som ligger i den angitte mappen. Bruker ikke selv cron jobber, men har sett litt på det. Hos min hoster virker det å være selvforklarende. Setter opp cron jobben i adminstrasjonspanelet. Det er også mulig å kjøre slike jobber på egen Windows maskin via en Windows time scheduler, men det er vel utenomsnakk? Lenke til kommentar
Medlem-233777 Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Jeg prøvde da dette og fikk et blankt svar, etter mange timer med grubling og googling så fant jeg ut at problemet mitt var at jeg bare hadde php5 installert. Da er det gjerne på tide at du skifter hoster. Hos min hoster kan jeg på site nivå velge php versjon ved å klikke en radio knapp i administrasjonspanelet. I tillegg kan jeg overskrive dette på mappe nivå ved å legge en linje inn i .htaccess som ligger i den angitte mappen. Bruker ikke selv cron jobber, men har sett litt på det. Hos min hoster virker det å være selvforklarende. Setter opp cron jobben i adminstrasjonspanelet. Det er også mulig å kjøre slike jobber på egen Windows maskin via en Windows time scheduler, men det er vel utenomsnakk? Jeg bruker ikke en hoster, serveren min står godt plassert i kjelleren. Lenke til kommentar
Medlem-233777 Skrevet 18. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2011 Det står at det er mulighet for php. Ikke at det er installert. PHP, Python and Perl support for Apache2 and MySQL. Jeg er sikker på at php er installert da jeg bruker det flere plasser rundt om på mine sider. Problemet er enten at jeg ikke vet hvilken mappe og hvor den ligger til cron jobs... Om jeg trenger noen php-cli vet jeg ikke. Har som sagt lite erfaring med oppsettet av en web server. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 (endret) Har som sagt lite erfaring med oppsettet av en web server. Benytter du XAMPP http://www.apachefriends.org/en/xampp.html til å laste ned php? Følger mye med den pakken. Lett og installere. Jeg brukte noen få minutter. Da bruker du vel en test server: http://www.webproworld.com/webmaster-forum/threads/49878-Make-your-own-quot-test-webserver-quot-in-5-minutes. Endret 18. mars 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Har som sagt lite erfaring med oppsettet av en web server. Benytter du XAMPP http://www.apachefriends.org/en/xampp.html til å laste ned php? Følger mye med den pakken. Lett og installere. Jeg brukte noen få minutter. Da bruker du vel en test server: http://www.webproworld.com/webmaster-forum/threads/49878-Make-your-own-quot-test-webserver-quot-in-5-minutes. Det er allerede sagt i tråden før hva han bruker: http://www.turnkeylinux.org/core http://www.turnkeylinux.org/lamp Trådstarter må bruker PHP-CLI for å kjøre php scripts direkte tror jeg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Overså det. Trådstarter må bruker PHP-CLI for å kjøre php scripts direkte tror jeg. Mulig det siden linux er operativsystemet som brukes. Jeg bruker windows Xp på min Pc hvor "windows task scheduler" vel gjør samme jobben som en cron job. Kan ikke forstå at det skal være så vanskelig på en linux maskin. Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Hør med utviklerne/de som gir det ut om det du lurer på heller. Send dem en mail. Eller prøv deg litt mer. Sjekk hva PHP er compiled som. http://www.htmlcente...ipts-with-cron/ Lenke til kommentar
Medlem-233777 Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Takker så mye alle sammen. Skal prøve meg litt mer frem. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Hva med å legge inn Webmin? og gjøre der i fra. Fungerer utmerket for meg, oppsett bildet er veldig selvforklarende (syntes jeg i alle fall) I "Command" så skriver jeg inn: php /path/til/php/skript.php Alternativt med en logg: php /path/til/php/skript.php > /path/til/logg/fil.log Eks: php /home/crowly/php/rapport.php > /home/crowly/php/logs/rapport.log Eks med parameter til php skriptet: php /home/crowly/php/rapport.php parameter1 > /home/crowly/php/logs/rapport.log ($argv[1] == 'parameter1') Endret 23. mars 2011 av Crowly Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå