Gå til innhold

speiling av diskinnhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har tenkt å kjøpe en seagate 120GB s-ata disk, og har en lik disk med p-ata interface fra før.

På den gamle p-ata disken skal jeg legge inn linux, og må derfor flytte innholdet på p-ata disken til s-ata disken. p-ata disken min står nå på raid-kontrolleren og skal flyttes til vanlig ide-kontroller.

Spørsmålet er da om jeg kan få speila innholdet på p-ata disken over på s-ata disken uten å måtte reinstallere windows og alle programmene, gjerne uten å måtte ty til f.eks norton ghost.

Jeg har et asus p4pe hovedkort med fasttrack raidkontroller, går det å sette opp de to diskene til speiling for så å fjerne en av dem etterpå?

mvh,

Idar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok bruke Ghost eller DriveImage eller noe lignende, siden de programmene kopierer alt til en ny disk, inkl. MBR og boor record.

Skjønner ikke helt hva du mener, speiling = kopiering? Speiling betyr jo normalt duplisering av en disk i RAID1. Du kan jo naturligvis fjerne en disk fra et RAID1, men du må da byte speilingen etterpå i RAID biosen, ellers får du feilmelding hver gang du starter maskinen.

Lenke til kommentar

var egentlig det jeg lurte på, om jeg kunne sette opp den nye disken sammen med den gamle i raid 1 og så fjerne en av dem igjen etterpå.

Vil raid-biosen selv speile innholdet når man setter opp to disker i raid 1 der den ene har data skrevet på seg fra før?

mvh,

Idar

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

betyr det at dersom man har 2 disker i en pcbox, -hvor Disk A blir speilet til Disk B.. -dersom Disk A ryker, kan man sette Disk B til å bli Disk A og deretter sette i en blank disk som ny Disk B? (uten å måtte gjøre noe med oppsettet?) (mest tenkt på å ha disker i 'skuffer', slik at dersom Skuff A feiler, flyttes Skuff B til Skuff A og ny disk settes hvor Disk B var).

Vi ønsker noe slikt noe for et linux-system på en båt med 'dummy-brukere'..

dersom en disk blir defekt ønsker vi at de bare setter i en ny disk, og sender den defekte disken til kontoret.. -uten at de må inn og gjøre noe som helst endringer i oppsett el.l.. -kun swappe defekt disk med ny disk, -den nye disken vil da automatisk gå inn i speiling av allerede installert disk.

Og er dette HW-styrt isåfall?

Greigster

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...