Gå til innhold

Vindictus vs WoW


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har spilt rikelig WoW og er nylig begynt å spille Vindictus. I denne tråden vil jeg liste opp det jeg mener er de største forskjellene mellom spillene:

 

Dette er en subjektiv tråd, noen vil like WoW bedre og noen vil like Vindictus bedre - jeg forklarer her hva jeg likte og ikke likte med WoW og hva jeg liker og ikke liker med Vindictus. Dersom du er uenig med mine punkter betyr det ikke at en av oss tar feil men at vi har ulik smak, jeg syntes f.eks. jordbær-milkshake smaker dårlig og ingen argumentasjon kan få meg til å forandre på det.

 

Først det helt elementære..

 

WoW:

MMORPG

Utgitt av Blizzard i 2004

Pris: rundt 100kr i måneden + frivillige microtransfers

Lvl cap: 85

 

Vindictus:

MOActionRPG

Utgitt av Nexon i 2010

Vindictus har orginaltittel Mabinogi Heroes i Korea

Pris: Gratis + frivillige microtransfers

Lvl cap: 60 (snart 70)

 

Den første mest synlige forskjellen mellom spillene er grafikken..

 

Grafikkmotor:

 

WoW er basert på Warcraft 3 grafikkmotoren, en grafikkmotor egentlig tiltenkt strategispill. Grafikken har en sjarm få andre har lykkes med å gjenskape og blir av flere sett på som tidløs.

 

Vindictus er basert på Valve Source-engine, grafikkmessig vil jeg sammenligne med Dragon Age: Origins eller God of War 3. Siden det er basert på Source-motoren er det fysikk og ødeleggbare omgivelser og objekter. En høy rank fireball skal knuse ting og mobs skal fly vekk når du smasher de med et virkelig hardt slag - det gjør de i Vindictus da alle mobs er ragdolls.

 

 

Spillverdenen:

 

Den neste og kanskje mest vesentlige forskjellen er at WoW er et MMO hvor du kan møte på hundrevis av spillere samtidig i hovedbyene og en stor verden å ferdes rundt i.

I Vindictus har du i utgangspunktet kun selve byen med en kai hvor du kan ta båt (teleportere) til ulike instancer, det er ingen stor verden utover dette som du kan utforske.

 

WoW er delt inn i ulike servere og factions.

Vindictus er delt inn i kanaler og kun 1 faction - du kan bytte mellom slike kanaler like enkelt som du bytter chat-channels.

Vindictus er delt inn i to servere (West & East) og det er annonsert en egen server for Europa.

 

 

Samarbeid med andre spillere:

 

Dette er noe av det jeg syntes er mest positivt med Vindictus.. Mens WoW helt grunnleggende motvirker samspill og samarbeid med venner er Vindictus satt sammen på en måte som er perfekt for å spille med venner. Begrunnelsen for dette er følgende:

 

I WoW tjener ikke høy levels på å hjelpe lowbies i dungeons, i Vindictus blir høy belønnet for å hjelpe lowbie, faktisk har du en egen knapp for å requeste hjelp fra høy lvl spiller og de takker ofte ja fordi de trenger belønningen de får.

 

Inndeling i båser:

I WoW er det mange hindere for å spille sammen, hvis du møter en ny venn som spiller wow må dere begge være på samme server, samme faction, ha riktig komposisjon i grupper (ikke 4 healere f.eks.) og dere må være samme level.

I Vindictus er dere alle på samme server og faction, alle klasser kan heale og dermed trenger du bare gode spillere uavhengig av hvilke klasser de er. Hvis noen er lav level så får de andre i gruppen belønning for det.

 

Med at det er hindere i WoW mener jeg at det ikke er så enkelt å spille sammen som det burde være, sist jeg logget inn på Battle.net hadde jeg 10 venner online på WoW og ingen kunne spille sammen fordi de var på ulike servere og factions. Dersom du møter og blir kjent med mange utenfor spillet er det veldig liten sjanse for at dere spiller på samme server.

Etter det jeg har sett er det få som spiller på samme server med mer enn 10 RL-venner mens normalen ligger på gjerne mindre enn 5 RL-venner på samme server.

WoW er et PERFEKT spill hvis man vil unnslippe venner og IKKE spille med dem, men for å spille sammen med dem er det for mange hindere man må klatre over.. Det er klart det er mulig likevel men det er lettere å spille med venner i for eksempel COD, SC2 eller Vindictus.

 

Skillnivå

 

I WoW er det mange oppgaver som blir umulig hvis du har for dårlig gear grunnet passiviteten av mange elementer i spillet. Med passivitet mener jeg at mange ting er utenfor din kontroll å gjøre noe med, du har f.eks. en fastsatt prosentsjanse for å dodge angrep.

Det finnes utfordringer i WoW som er mer enn vanskelig nok men level og gear har mye å si. Samme hvor god du er som main tank så hjelper ikke det hvis du blir oneshottet av bossen grunnet dårlige items. Samtidig ligger mye av vanskelighetsgraden i å gjøre ting riktig sammen med gjerne 24 andre mennesker og passe på at ingen gjør fatale tabber.

 

 

I Vindictus blir du truffet hvis du blir truffet, du må selv aktivt komme deg unna eller mitigere skaden. I videoen nedenfor ser du hvordan en skilled main tank soloer en raid-boss. Noen av tingene han gjør er å time chaining av komboer (starte på kombo) slik at den kraftige finisheren treffer der hvor bossen har flyttet seg til. Han avbryter finisherene med Heavy Guard (blokkerer smash-attacks ved å huke seg ned spartan-style) og sparer noen millisekunder på det ved å kutte litt av finisher-animasjonen.

I prinsippet kan du soloe det meste bare du er god nok, det er mange ulike hardmodes - gjerne av typen å klare encountere uten å bruke f.eks. potions eller secondary weapons - disse øker vanskelighetsgraden men gir også større belønning.

Main tank soloer raid, meget skilled!

 

 

Grupper/Raid:

 

I WoW er dungeons basert på grupper på 5 som består av tank, healer og tre dps-klasser. Raids er basert på 10 eller 25 spillere. Dette er en stor bidragsyter til at så mange enten går lei av å spille WoW med venner og slutter å spille eller begynner å spille med fremmede istedenfor (guildies).

Personlig så vet jeg at raid ikke passer for alle men likevel så mener Blizzard at alle som skal spille wow bør raide også, hver expansion dreier seg om å gjøre det lettere for flere å raide...

 

Vindictus er basert på grupper på 1-4 spillere og raid på opptil 8 spillere. Legg til at det meste kan soloes av gode spillere og du har et spill som passer fint å spille ilag med venner da du ikke er avhengig av å ha full party eller spesielle klasser/specs.

 

LOOT!

I WoW har bosser random loot table som deles på alle som deltar, loot dropper sjeldent nok til at Blizzard rekker å lansere en ny raidinstance typisk etter at folk har grindet den første i 6-12 måneder. Mange guilds har laget egne DKP-systemer som virker som et lappeteppe for Blizzard sitt loot-system.

Alle mobs dropper loot men du må loote mobben før du ser hva som droppet.

 

I Vindictus dropper det orbs fra bosser som alle kan loote, alle får altså sin egen loot table.

Det er sjeldent at vanlige mobs dropper loot og du looter gjerne ikke mer enn 1/25 av alt du dreper.. Til gjengjeld krever all crafting og lignende veldig få materialer, du slipper altså å loote alt du grinder.

 

 

Armor sets fra Vindictus (til rogue-klassen)

 

 

For meg så var det mange ting i WoW så jeg syntes var kjipt og kjedelig men som er helt forandret og forbedret på i Vindictus..

 

For eksempel at du i WoW ikke kan påvirke omgivelser rundt deg - en fireball ser akkurat lik ut om den gjør 30,000dmg eller 12 dmg. Den verken ødelegger eller knuser det den treffer.. Alle mobs faller sammen på samme måte hver gang du dreper dem - hvor er logikken i at en gnoll du slår i hjel bare siger sammen på samme måte om du har 12 strength eller 2000 strength? Den burde fly vekk og knuse det den traff og landet i..

Samtidig er det kjedelig å måtte loote alt hele tiden siden det tar mer tid å loote enn å faktisk slaye..

 

Raid med fremmede er vanskelig å planlegge og få til fordi du da må prioritere spillet over andre aktiviteter eller ikke ha andre aktiviteter. Når du først gjør raid er det kjipt at alle må dele på looten og at andre får loot du kunne brukt.

 

Samtidig bruker du opp content, når du levlet forbi en dungeon trenger du ikke å gå tilbake til den i WoW fordi du ikke tjener noe på det..

 

 

Men nå var det nok skriving, en lowbie requestet hjelp til en dungeon og jeg skal booste! :)

 

 

En liten ting til - ACHIEVEMENTS:

Achievement-systemet i WoW er som en slags huskeliste over hva du har gjort som du kan vise til andre. Noen gir titler men titlene gjør ingenting..

Achievementsystemet i Vindictus er blandet sammen med tittel-systemet, alle achievements har en egen tittel (det er hundrevis) og alle titler gir permanente stat-bonuser. Dermed kan du grinde stats ved å grinde titler og achievements, du trenger ikke å faktisk bruke tittelen for å få bonusen. Det gjør at achievements får litt mer mening enn i wow, blir litt gøyere å grinde :)

 

 

 

Vindictus er som en blanding av God of War 3 og sparta/300 i et multiplayer-spill. Veldig moro.

Liten film til fra den første bossen i spillet som blir soloet av en lowbie, det jeg liker med denne bossen er at han knuser det han treffer med store sleggen.

http://www.youtube.com/watch?v=zCa17bKJxAY&feature=related

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spiller pa US med proxy, du trenger kun proxy for å logge inn. Inne i character select screen kan du bare slå den av. Er ikke avanserte greiene, kan settes opp på et minutt eller to hvis du finner en guide på youtube :)

 

Men jeg håper det kommer til EU snart! Kanskje jeg og burde vente til det kommer hit..

Lenke til kommentar

Kan du ikke skrive en sammenligning mellom Need for Speed og Settlers med det samme? Det er så mange tåpelige momenter i den avhandlingen din at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Kunne du ikke heller bare rost Vindictus istedet for og forsøkt å sammeligne det med et titan av et spill?

Endret av Neppe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli sånn passe lei av alle disse "Wow er kjipt"-trådene. Er på Neppe sin side når det gjelder posten din om Vindictus vs WoW. Det blir en helt på trynet sammenligning. For å legge til en siste ting; Du skulle skrive om hva som var positivt og negativt med begge to. Men ser jeg ikke helt feil, så ser det ut som du stort sett bare rakker ned på WoW, og roser Vindictus opp i skyene.

Lenke til kommentar

Ja det stemmer, leste litt på historien din også, du er ikke veldig glad i wow er du? :p Det blir jo altfor ubalansert når du bare tar med de sidene som passer deg. Og to veldig forskjellige spill så vidt jeg vet.

Endret av Everket
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neppe, DavidH, Everket, Jeg rakker ikke ned på WoW jeg bare beskriver hvordan det er - utdatert og usosialt.. Av positive elementer med WoW så skrev jeg hva jeg mente det var perfekt til. Er du ute etter et MMO-spill hvor du raider med fremmede mennesker hvor det er liten sjanse for at du får mye selskap i guilden av real-life venner så kan jeg ikke tenke meg noe du vil få mer glede utav enn WoW.

 

 

Dersom du mener at WoW verken er utdatert eller usosialt så er du sikkert fornøyd - denne tråden er mer myntet på de som har gått lei av WoW av samme årsaker som meg og leter etter et nytt spill.

 

 

Den store styrken til Vindictus er at du kan lage et guild med kun en liten håndfull IRL-venner, du trenger ikke 20-30 mann til noe.

Og en enda større styrke er at det vil komme EN server i EU - dvs. du kan møte folk på TG og spille med alle sammen siden alle vil befinne seg på samme server..

Svakheten med Vindictus er at det ikke er ment for å spilles like mye som folk spiller WoW, du går tom for ting å gjøre dersom du er en hardcore-spiller. Men så er ikke spillet ment for å spilles i timevis hver dag, de har lagt listen litt lavere enn hva mange WoW-spillere vil være vant med.

Lenke til kommentar

Ettersom en tank soloet en raid boss ment for 8 personer høres spillet litt for casual ut. Hva om du har 8 personer som er like god som han tanken i videoen? Er spillet for enkelt om du har skills? Skill baserte spill blir ofte dummet ned slik at skill gappen ikke skal være for stor, er dette tilfellet?

 

Selv synes jeg spillet ser fett ut ettersom jeg begynner å bli drit lei tradisjonelle RPG spill der gear har større rolle enn skills. Jeg liker ikke RNG lenger. Jeg kommer garantert til å teste det når det kommer til EU. Har jo Tera å se fram til også da.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke 20-30 mann til noe i WoW eller. Om du synes det er utdatert kan så være, men du kunne heller laget en tråd dedikert til Vindictus (som sikkert er et godt spill) I stedet for å rakke ned på WoW, som forøvrig har flere kunder nå enn de noen ganger har hatt. Utdatert og asosialt sier du også, til tross for at Vindictus er knapt et MMO, siden du bare har en sentral hub og velger å ta med deg spillere til kart. Det er ikke noe mer MMO det enn Call of Duty.

Lenke til kommentar

psychotim, Det er ikke den vanskeligste bossen i spillet. Jeg vet ikke om de vanskeligere raid-bossene kan soloes på samme måten men det ville tatt ganske lang tid.

 

 

Neppe, Jeg trodde WoW-raidene fremdeles var basert på opp til 25 mann?

Vindictus er et action MO (uten MMO minus massive) og det er dette som er med på å gjøre det så sosialt. Du kan treffe hvem du vil i Norge eller Europa som spiller og du kan bare legge dem til i friends-liste og spille med dem.

I WoW går det ikke.. Du kan legge dem til i Real-ID friends men ikke spille med dem med mindre de er på samme server og faction.

 

WoW er det kanonbra spill men det passer ikke for alle, Vindictus er forskjellig på mange måter og for noen er forskjellen positiv. Andre vil kanskje syntes det er omvendt og like at det er en håpløs oppgave å spille med venner i WoW.

 

Når jeg sier det er håpløst å spille med venner i WoW så mener jeg at du kan bli kjent med 30 nye kompiser og hvis alle tilfeldigvis skulle vise deg å spille WoW vil dere likevel fortsette å spille på ulike servere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...