chri-ot Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Søkte litt rundt på google, og det virker ikke som det adaptereret vil fungere: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1112177 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 (endret) Da må du anta at selgeren dro en hvit en. Men det kan jo være litt morsomt å se hvor langt du kan stresse han. Han vil jo først bestille inn disse adapterne (som han har hevdet skal virke). Så når de ikke virker... hm.. ja what now Du sa tidligere at USB lydkort var uaktuelt fordi du da måtte relativt høyt opp i pris for å matche dac-en i Mac maskinen. En bør vel, om adaptere ikke virker kunne foreslå for selger at han tilbyr deg et usb lydkort med tilsvarende eller bedre lydkvalitet enn hva Mac maskina alt har. Siden han informerte deg om at du kunne bruke maskinen med mic og headset samtidig. Igjen jeg har ikke kjennskap til den bestemte Mac-modellen, så akkurat hva som er tilsvarende vet du sikker bedre enn meg. (Hadde jeg hatt denne kjennskapen burde jeg jo forsåvidt også vist at det ikke fungerer slik som selgeren påsto) Endret 20. mars 2011 av Thorsen Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Som sagt, det kan løses for 12 kroner. Mac har vel ikke noen sperre mot å bruke aux via internt kort og mic via eksternt kort? Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Thorsen har rett. Enig. MEN problemet ligger i at man får ikke begge deler med en adapter (med mindre det er USB). Om lyden skal gå inn eller ut er en instilling i Mac'ens "system preference" og her må man da bestemme hvilken vei lyden skal gå! Nedenfor er et uttak fra brukermanualen til en 13" Macbook pro: "If an audio device plugged into the audio port isn’t working Unplug the audio device. Choose Apple () > System Preferences, and open Sound preferences. In the Input pane, specify whether you want the port to be used for Sound Input or Sound Output. Plug the audio device back in." Dere kan også legge merke til at flere av adapterene er uorginale mac deler. Eg hadde ikke stolt på noe slikt til en mac. Det kan jo kanskje være at et ipod headsett virker, men eg tviler på bakgrunn av bruksanvisningen fra Apple. Jeg beveger meg på usikker grunn nå, men forsøker meg. Hentet fra spekken på MacBook 13 under audio: "Support for Apple iPhone headset with microphone". Det virker på meg litt snålt om de støtter headset med mic hvis du må inn i system preferences for å bruke den ene delen eller den andre delen av det. Jeg misstenker at denne valgmuligheten går på om du vil endre line out til et line in signal (som er forskjellig fra mic in jfr wikipedia). I følge denne tråden, virker det som om noen faktisk har fått dette til å virke i den virkelige verden, men tråden er fra mid 2009, så mulig det som står der er N/A ift. mac-en til trådstarter. Hadde jeg vært trådstarter, hadde jeg fått lånt meg en iPhone headphone e.l. for å teste. Skulle tro det var flere der ute som hadde dette som du kunne testet for en ettermiddag. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Tipper man vil få svar her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=470862 Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Bam! Trodde jeg hadde funnet en midlertidlig løsning på problemet, nemlig å koble headsettet inn i mic jacken på skjermen og micen inn i Macen. Det går ikke! Micen fungerer ikke så jeg google problemet og finner ut av Mac ikke støtter micer uten forsterker... link Macen er en deilig maskin, men nå er det siste gang jeg skal ha noen av Steve Jobs sine spesielle løsninger... Edit: link funka ikke Endret 22. mars 2011 av chri-ot Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 27. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2011 iPhone headsett fungerer (spurte i Mac tråden. Det hjelper da ikke meg så mye, så til Torsdag om selgeren ikke på mystisk vis har bestilt et adapter hva er rimelig av meg å kreve? Jeg tenker som en skrev lenger opp å kreve tilbake litt penger, men hvor mye er rimelig? Evnt at jeg hever kjøpet. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Ingen som kan svare? Jeg betalte 10k for den, så vil 4000kroner være for mye å kreve tilbake? Lenke til kommentar
KANE2009 Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Er ikke helt sikker her. Selger har jo informert om at du kan bruke headset. Han har jo ikke spesifikt sagt at det fungerer med alle headset? På den annen side så har han sagt at du skal kunne bruke mic og headset samtidig. Tror ihvertfall ikke du skal komme og kreve så veldig mye mer enn 1000,- siden "problemet" kan løses såpass lett. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Mtp at iphone headsetet fungerer utmerket ser jeg ikke noe problem her. Lenke til kommentar
KANE2009 Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Var vel det jeg også prøvde å få fram. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Hvis du ser litt annerledes på det, så er det ikke all verdens med jobb å lage en adapter selv. Hvis iPod-headsetet funker, så klarer du å lage en brukbar adapter ut av det, til oppunder 100-lappen. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Han sa jeg trengte å køpte et adapter slik at jeg kunne plugge inn headsettet mitt. En iPhone mic er ikke aktuelt... Edit: og ja jeg sa at headsettet mitt var med to jacker. Endret 29. mars 2011 av chri-ot Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Ingen som har bedt deg om å bruke det. Er uansett 99% sikker på at det adapteret jeg linket til, kommer til å funke hvis et iphone-headset funker. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2011 Som du så i tråden jeg linket til lengre bak virket det ikke, desverre. Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Altså, dersom dette skulle kunne regnes som en mangel ved tjenesten -burde du reklamert på den innen rimelig tid. At du venter så pass lenge som dette med å reklamere, tilsier at dette ikke var viktig for deg i kjøpsøyeblikket. Dersom dette var svært viktig burde du sjekket det tidlig slik at du kunne gjort dette gjeldende som en mangel. Siden du ikke har gjort dette, kommer du nok ikke så langt. Så har du lært til neste gang. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 Altså, dersom dette skulle kunne regnes som en mangel ved tjenesten -burde du reklamert på den innen rimelig tid. At du venter så pass lenge som dette med å reklamere, tilsier at dette ikke var viktig for deg i kjøpsøyeblikket. Dersom dette var svært viktig burde du sjekket det tidlig slik at du kunne gjort dette gjeldende som en mangel. Siden du ikke har gjort dette, kommer du nok ikke så langt. Så har du lært til neste gang. Det var noe jeg spurte om i starten av tråden, så takk for svar. Ja, det gikk greit helt til jeg starta å bruke den med ekstern skjerm. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 (endret) Var på elkjøp i dag. Jeg spurte da etter addapteret og selgeren ringte til han som hadde annsvar for mac avdelingen. Jeg var helt rolig og nevnte ingen ting om å heve kjøpet, han sa da at det ikke var mulig å skaffe. Han sa også at jeg kunne sjekke hos eplehuset. Jeg sa at jeg kunne sjekke der (fortsatt helt vanlig og rolig i stemmen)så sa han at jeg kunne komme ned med macen og heve kjøpet! altså selger fra elkjøp sa det uten at jeg hadde nevnt noen ting. Jeg dro å sjekka hos epple forhandleren på vei hjem, men de hadde ikke. Edit: Leif Endret 31. mars 2011 av chri-ot Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Se her, en selger på Elkjøp som ordner opp, uten at kunden må mase om det . Gjør meg som ansatt glad ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå