hopeless22 Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Heisann! Litt usikker på om jeg traff riktig forum, men fyrer løs her. Syns skattereglene er vrient forklart å vanskelig å få helt oversikt over. Spørsmålet er derfor, hvis jeg kjøper en bolig som er helt lånfinansiert, skal jeg da betale skatt (28 %?) av 100 % av leieinntektene? Eller skal jeg skatte av leieinntektene - renteutgiftene = skattepliktig leieinntekt? Eller hvordan henger dette sammen? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 100% leieinntekt - kommunale avgifter - andre dokumenterbare utgifter = skattepliktig leieinntekt. Du får fradrag for renteutgiftene på renteutgiftsposten i selvangivelsen. Lenke til kommentar
hopeless22 Skrevet 16. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2011 100% leieinntekt - kommunale avgifter - andre dokumenterbare utgifter = skattepliktig leieinntekt. Du får fradrag for renteutgiftene på renteutgiftsposten i selvangivelsen. "Andre dokumenterbare utgifter", kan du gi eksempel på disse? Gjelder det 2.5 % dokumentavgift, osv osv? Samt at jeg kan trekke fra det som står som "kommunal avgift" ved kjøp? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Jeg tviler på at du kan trekke av dokumentavgiften, men ta det med en klype salt. Dokumenterbare utgifter kan være innkjøp du må gjøre til leiligheten, reparasjoner og lignende. Du kan ikke trekke fra det som står som kommunal avgift ved kjøp, ettersom kommunale avgifter, som oftest, blir beregnet etter forbruk... Altså, du må vente på giroen i posten som dokumentasjon. Lenke til kommentar
hopeless22 Skrevet 19. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2011 Jeg tviler på at du kan trekke av dokumentavgiften, men ta det med en klype salt. Dokumenterbare utgifter kan være innkjøp du må gjøre til leiligheten, reparasjoner og lignende. Du kan ikke trekke fra det som står som kommunal avgift ved kjøp, ettersom kommunale avgifter, som oftest, blir beregnet etter forbruk... Altså, du må vente på giroen i posten som dokumentasjon. Aha, så det betyr i praksis at jeg kan kjøpe en leilighet, og få trekke parkett, maling til vegger og noen sånne enkle ting fra den skattepliktige summen? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Jeg vet ikke hvor grensen mellom "nødvendig" og "unødvendig" oppussing går eller om det i det hele tatt er noen slik grense. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Jeg vet ikke hvor grensen mellom "nødvendig" og "unødvendig" oppussing går eller om det i det hele tatt er noen slik grense. For å eksemplifisere: å bytte ut slitt parkett med ny lignende parkett, er fradragsberettiget vedlikehold. Å legge parkett i stedet for f.eks. laminat eller vinylbelegg er en påkostning (statusheving), som i næringsvirksomhet skulle vært aktivert og avskrevet sammen med leiligheten. Man får jo fradrag også i sistnevnte tilfelle, men da fordelt over flere år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå