Nerowulf Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 (endret) Jeg har én internett-utgang på hybelen, og lurte på om jeg kan kjøpe en 1-til-2 kontakt og bruke internett på to PC'r samtidig. Eller må jeg kjøpe en switch eller ruter (på grunn av IP eller noe)? Endret 16. mars 2011 av Nerowulf Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Det holder at den ene maskinen har to nettverkskontakter, så kan du dele internett tilkoblingen. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 16. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2011 Verken den stasjonære PC'n eller latoppen har to nettverkskontakter, så det går nok ikke. Så du mener jeg kan bare bruke en slik enkel splitter? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 (endret) Jeg har én internett-utgang på hybelen, og lurte på om jeg kan kjøpe en 1-til-2 kontakt og bruke internett på to PC'r samtidig. Eller må jeg kjøpe en switch eller ruter (på grunn av IP eller noe)? Det kommer litt ann på om det finnes en ruter lengre opp i "systemet" (eller om du har en hos deg selv). En ruter vil være nødvendig for at mer enn 1 PC skal komme på nett. Finnes det en ruter lengre opp i nettverkshirarkiet så trenger ud bare en switch. Hvis ikke vil du trenge en ruter (som du kan kjøpe med integrert switch i så fall). Letteste indikasjonen på å se om det er en ruter aktiv i nettverket eller ikke er å se på hvilken ip du får på nettverkskortet når du kjører IPCONFIG. Hvis det er det samme som din eksterne IP (www.whatismyip.com) så er det ingen ruter. Hvis det ikke er det samme så er det sansynligvis en ruter i nettverket og du trenger da bare en switch. Det finnes nok noen unntak til det jeg sa nå - men jeg ville sett på dette som en rimelig god pekepinn. Skal du være 100% sikker så kan du jo altid ta en telefon til din internettleverandør og rett og slett spørre. En "1-til-2 kontakt" (jeg anntar da du mener en ren splitter) vil i alle fall ikke fungere i alle fall. Heldigvis er en switch veldig billig å anskffe seg. en 100mbit switch koster vel knapt nok en hundrelapp. -Stigma Endret 16. mars 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Bentus Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Er det en nettverkskontakt ut i fra veggen på hybelen din? Har du internett fra den kontakten nå? Får du nettet fra husverten? Da har husverten sikkert routeren oppe hos seg. Og da er det bare å skaffe seg en switch. Men viss du ikke har/får internett på den kontakten, må du skaffe internett fra en leverandør selv Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 16. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2011 (endret) @ Stigma IPv4-adresse er det samme som jeg fikk på whatismyip.com (Begge sluttet på 44) Standard gateway hadde 1 (istedenfor 44). Så trenger jeg da en router? Var på Expert tidigere i dag, og der ville de selge meg en Switch med 4 (eller noe) porter til 500 kr Nå er vel Expert kjent for dyre priser :/ Er det en nettverkskontakt ut i fra veggen på hybelen din? Har du internett fra den kontakten nå? Får du nettet fra husverten? Da har husverten sikkert routeren oppe hos seg. Og da er det bare å skaffe seg en switch. Men viss du ikke har/får internett på den kontakten, må du skaffe internett fra en leverandør selv Er 1 nettverkskontakt ja, og er den jeg bruker nå. Og alle andre i "blokka" er på det samme nettet (som også fulgte med i prisen). Endret 16. mars 2011 av Nerowulf Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Du burde gi litt mer informasjon om hva slags internett du har i dag. For eksempel, sitter du på et av studentbynettene eller har du privat linje? Men stort sett så er det du trenger en switch som du med en kabel kobler til vegg kontakten og en kabel til hver av pcene. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 16. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2011 Du burde gi litt mer informasjon om hva slags internett du har i dag. For eksempel, sitter du på et av studentbynettene eller har du privat linje? Men stort sett så er det du trenger en switch som du med en kabel kobler til vegg kontakten og en kabel til hver av pcene. Er på et skolenett/student-nett. Får kanskje begynne å se etter switch jeg da Takk for hjelpen folkens Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Da er det bare å kjøpe deg en switch ja. På de nettene pleier reglene være at du får lov til å ha to maskiner på nettet. Slik er det hvertfall her i Tromsø, antar det er likt i resten av byene å. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 http://www.elkjop.no/product/data/nettverk-bredband/DGS1005D/d-link-switch Bestill den på nett, og hent den i butikken etterpå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå