Gå til innhold

Skummelt Chess.no PROBLEM...


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en kunde hos mobiltjenesten chess. I 3 måneder så har jeg trodd at jeg har hatt abonmanget "Sjakkmatt" som kun var tilgjengelig i desember. "Sjakkmatt" tillot meg å ringe så mye jeg ville, bruke internett så mye jeg ville, alt mobilbruk osv helt frem til Mai! Abonmanget var en gave sammen med en HTC Desire HD fra min mor i jula...

 

Men de som tok imot bestillingen klarte å velge feil så de valgte ChessExtra og jeg til nå, har ikke hatt peiling på forkjellen mellom ChessExtra og SjakkMatt siden jeg trodde alt var i orden (følte ikke trengsel for å dobbelsjekke før jeg fant ut av at noe var galt)

 

Så nå er regningen total 4000 Kroner å betale siden Januar. Vi har kun fått 1 fysisk mail i posten om dette. Jeg fikk ingen SMS om purring eller noe. En av fakturane har blitt sent til inkasso og kundeservice nekter å hjelpe meg

 

Her er tingene jeg diskuterte med de om:

 

1. Min mor hadde klart å ringt opp kundeservice på Chess.no og fått tilgang til mine private opplysninger fra min profil og fakturaer... Så altså hvem som helst som sier at de er min mor kan rappe brukerdata-en min?

 

2. Min mor klarte også å registrere et abonmang på mitt navn uten at jeg var klar over det (det var en juleoveraskelse) Og ifølge kundeservice så var dette strengt talt UMULIG å gjøre

 

3. Kundeservice sa også at det var UMULIG å registrere et abonmang gjennom TELEFON siden de følgte utrolige strenge regler.

 

4. Chess.no har skapt en ugyldig kontrakt mellom meg og dem. Men de uansett sa atjeg måtte uansett betale.

 

Kundeservice i slutten gav seg fordi de dobbeltsjekket og BEKREFTET at abonmanget og mobilen var bestilt igjennom telefon. Og at Morra mi klarte å få opplysninger fra min konto uten min tillatelse... Derfor unnskyldte de seg og kunne kompensere med 500 kroner...

 

Er det noen der ute som har peiling på slikt?

Jeg har ikke peiling på hva jeg bør gjøre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du fikk altså ordnet opp til slutt...? Er det da noe mer å gjøre?

Beklager, men jeg skjønte ikke helt det der :)

 

EDIT:

Du må fortsatt betale 4000 kr? Og de kunne kompensere med 500 kr, eller?

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar

Du fikk altså ordnet opp til slutt...? Er det da noe mer å gjøre?

Beklager, men jeg skjønte ikke helt det der :)

 

EDIT:

Du må fortsatt betale 4000 kr? Og de kunne kompensere med 500 kr, eller?

 

 

Nei jeg har ikke kommet meg noen plass. Må fortsatt i følge dem betale fakturane..

 

Kort sagt:

Min mor registrerte et abonment på meg, noe som ikke er lov... gjennom telefon, noe som heller ikke er lov, og senere klarte å fiske private opplysninger fra mine fakturaer og brukerdata fra en kundeservice noe som er værtfall ikke lov! Når min mor registrerte abonmentet så ville hun ha Sjakkmatt som gir gratis mobilbruk i 5 måneder. Men istedet fikk jeg chessextra. Og jeg vet ikke forkjell mellom de 2 siden jeg har ikke satt meg inn i det(fordi jeg trengte ikke å sette meg inn i det før nå)

 

:\

Lenke til kommentar

Så det du sier er at du allerede i desember var klar over at din mor hadde foretatt denne bestillingen?

Og ifølge det du skriver var også dette for deg helt i orden så lenge du trodde at du hadde Sjakkmatt?

 

Det går vel også frem av ordrebekreftelsen enten du eller din mor mottok hvilket abonnement det var bestilt med?

 

Jeg er enig i at det ikke er riktig at en annen enn juridisk eier skal kunne bestille et abonnement. Men burde du ikke da påklaget nettopp dette når du ble klar over det?

 

Jeg synes jo også det er noe spesielt at en av fakturaene er gått til inkasso. Det blir jo sendt ut faktura enten via brev eller elektronisk med påfølgende purring før dette skjer.

Lenke til kommentar

Har du betalt faktura til Chess etter at du fikk dette nye abonnementet? Når du betaler fakturaen så har du i realiteten godtatt innholdet på den, og da blir det i utgangspunktet vanskelig å overbevise de om at du ikke var klar over at du hadde feil abonnement. Avhengig av hvor lang tid som har gått, og hvor mange fakturaer som er betalt.

 

Hvis abonnementet nå står i ditt navn, og en annen person har bestilt telefon og bundet opp abonnementet uten din tillatelse, så har Chess gjort en blemme. Chess må i utgangspunktet her rette opp denne feilen. Dette kan de enkelt gjøre ved å faktisk opprette et abonnement i din mors navn, da det er hun som har bestilt telefonen og abonnementet, og legge avtaletiden på dette. Denne praksisen vet jeg med sikkerhet at flere operatører benytter seg av.

 

Jeg skal ikke si det med 100% sikkerhet, da jeg aldri har studert tilbudene med det abonnementet, men jeg er rimelig sikker på at Sjakkmatt aldri har vært solgt med subsidiert mobiltelefon. Dette betyr at det for meg er liten tvil om at din mor har misforstått selgeren hos Chess som hun snakket med. Med mindre hun betalte 4-5000 kroner for telefonen, men da har jeg vanskelig for å tro at det vil følge med avtaletid.

 

Når de mottar bestilling på telefon med abonnement via telefon så skal de også sende angrerettsskjema i posten, som gir deg 14 dagers angrerett. Dersom du ikke har mottatt dette kan angrefristen utvides til tre måneder, en tidsfrist som du så langt ikke har passert. Problemet er bare at telefonen har vært brukt i tre måneder, og angreretten gjelder da ikke lenger.

 

Har du og din mor samme adresse? Om dere ikke har det, hvilken adresse ble telefonen sendt til? I utgangspunktet så kan de kun sende denne telefonen til din folkeregistrerte adresse. Dersom den er sendt til en annen adresse så har de skapt et problem for seg selv også her. Telefonen sendes per post til den som eier abonnementet, via postoppkrav. Var det du eller din mor som hentet telefonen på posten? Posten har i utgangspunktet kun lov til å utlevere denne til adressaten, så om den var adressert til deg, men ble hentet av din mor, så har også Posten bæsjet på leggen.

 

Problemer som dette oppstår på kundesentrene i julestriden, når kunder ringer inn og vil kjøpe telefoner i julegave til venner eller familiemedlemmer. Og når de lager arbeidsplasser med et så høyt stressnivå og arbeidspress, fylt med vikarer, som det ofte er, så kan det raskt oppstå feil som dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du betalt faktura til Chess etter at du fikk dette nye abonnementet? Når du betaler fakturaen så har du i realiteten godtatt innholdet på den, og da blir det i utgangspunktet vanskelig å overbevise de om at du ikke var klar over at du hadde feil abonnement. Avhengig av hvor lang tid som har gått, og hvor mange fakturaer som er betalt.

 

Jeg har ikke betalt noen faktura. og vi har kun mottatt en, og den kom ikke for så lenge siden i posten..

 

 

Var det du eller din mor som hentet telefonen på posten? Posten har i utgangspunktet kun lov til å utlevere denne til adressaten, så om den var adressert til deg, men ble hentet av din mor, så har også Posten bæsjet på leggen.

 

Ja mormi hentet mobilen på posten også... waow

 

 

Bør jeg oppsøke en advokat? Eller hvordan bør jeg kjøre på denne veien?

Chess har brutt flere regler, men uansett så er den største skaden at de gav henne feil abonmang

Lenke til kommentar

Bør jeg oppsøke en advokat? Eller hvordan bør jeg kjøre på denne veien?

Chess har brutt flere regler, men uansett så er den største skaden at de gav henne feil abonmang

 

Dersom du ikke kommer noen vei med Chess, så sender du klage til Brukerklagenemda, men jeg vil anbefale å ta en runde til med Chess først, for slik du fremstiller det så er det ingen tvil om at de har gjort feil, og finner det merkelig at de ikke er villig til å rette opp denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville klaget igjen. Om det er Chess som har gjort feil ved registrering av salg, så må de rette opp i det.

 

Jeg er usikker om jeg ville gått med argumentet om at bestillingen er gjort mot din vilje. Enten du eller Chess kan ende opp med å måtte politianmelde henne. Men for meg virker det som om du var klar over at hun la inn bestillingen.. Så gå primært etter feil ifm salget. Sekundært kan du peke ut i seriøs rutinesvikt hos Chess. Om du ikke kommer noen vei med skriftlig klage, så sender du inn klage til Brukerklagenemnda.

Lenke til kommentar

I grunnen skal en juridisk person bare bestille i sitt eget navn. Du kan selvsagt få noen til å gjøre det i ditt vegne, men mange leverandører liker ikke dette, nettopp på grunn av slike situasjoner.

 

Om person i ettertid ønsker å bruke dette som et argument, altså at noen har gjort det uten din tillatelse, så sier du faktisk at det har skjedd et identitetstyveri. Mange leverandører krever at slikt politianmeldes før leverandøren gjør noe med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...