Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo 240. Startproblemer. For mye bensin.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I dag tidlig så startet jeg bilen med hjelp av choke, og glemte å slå den av mens jeg gikk inn for å vente på at den ble varm.

 

Da jeg kom ut igjen hadde den stoppa og tydligvis fått alt for mye bensin, og nekter nå å starte.

 

Hva bør jeg gjøre?

 

B230K motor om det skulle være nødvendig å vite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen har stått urørt siden i morges? Det går som regel bedre etter at motoren har fått "hvilt" litt. Hvis det fremdeles er problemer å få start kan du kjøre motoren litt på starteren. Ikke mer enn 10 sek om gangen med litt pause i mellom, da blir ikke starteren for varm. Ikke gi gass under starterkjøringen av motoren, hensikten er å blåse ut den gamle bensinen og få inn frisk luft. Etter noen runder kan du prøve forsiktig å lirke choken litt ut mens du gir bittelitt gass. Fungerer ikke dette kan du la noen slepe deg litt uten tenninga på (men husk rattlåsen) mens du setter bilen i gir som om du skulle ha runnet bilen i gang. Det kan være nok for å få blåst ut den overflødige bensinen. Hvis du har pluggnøkkel er et gammelt og godt triks å også ta ut tennpluggene, tørke dem tørre for bensin/olje og farge med en vanlig gråblyant mellom elektrodene før du setter pluggene i igjen. Kullet i blyanten er grafitt som gir lettere gnist i slike situasjoner.

 

Skulle ikke noe av dette hjelpe (da snakker vi om et skikkelig surt tilfelle av motor) går det an å brenne ut restene av bensinen i hver sylinder, men dette er ekstremt brannfarlig og krever at du har kontroll på hva du holder på med! Vernebriller, hansker og brannsikre klær er pensum. Det er også viktig å dekke til eventuelle brennbare ting i motorrommet. En medhjelper med brannteppe/brannslukker er heller ikke å forrakte. Skru ut en plugg av gangen og tenn fyr nedi plugghullet med en lang tynn pinne med fyr i enden. Pass på, det kan foffe litt og du risikerer å få en god flamme ut hullet der. Etter alle sylindrene er tatt skrus pluggene inn igjen (gjerne med blyanttrikset på elektrodene) og du kan prøve å starte på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...