SondreG Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Heisann! Jeg gjennom de siste tre/fire årene spart litt i tre odin fond. På to av dem har jeg gevinst på henholdsvis 4- og 6000 kr. noe som går litt opp og ned, men hovedsaklig forholder seg stabilt på denne summen. Dette er for meg penger jeg ikke ser for meg å tape, men jeg har blitt fortalt at langsiktig sparing skal være gunstig. Det jeg lurer på er rett og slett om det er lurt å selge de aksjene en har gevinst på, altså det som en går i pluss på i forhold til den egentlige summen jeg har pr. dags dato? Eller skal man "ha is i magen" å bare la de stå der? Det må også nevnes at jeg ikke har bruk for pengene i den forstand. Jeg lurer rett og slett bare på om det lønner seg å ta ut gevinsten. På forhånd takk. Mvh, Sondre Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Det finnes det ikke noe godt svar på. At et fond gikk bra/dårlig i fjor sier ikke noe om hvor det skal gå i år og neste år. "Beste" tipset for å ikke å tape penger er å tenke langsiktig, og har du pengene i en volatilt fond (som svinger mye) så tåler du dårlige perioder like godt som gode. Lenke til kommentar
Trondms Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 (endret) Så lenge du ikke behøver pengene, så vil jeg anbefale deg å la de stå i fondene. Selger du derimot aksjer/fond med tap senere i år, så vil det være smart å kvitte seg med noen av fondene som gikk med gevinst, slik at du slipper å betale 28% skatt av gevinst. Eksempel: 2011: Du selger aksjer med 2000kr i tap, og fond for 2000kr i gevinst. Skatt blir da 0. 2011: Du selger aksjer med 2000kr i tap 2012. Du selger fond med 2000kr i gevinst. Skatt = 28% av 2000kr Endret 16. mars 2011 av Trondms Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Det som ofte lønner seg er å ha det stående til du trenger (noe av) pengene. Man kan selvfølgelig realisere tap slik at man får igjen på skatten rett før nyttår og kjøpe seg igjen etter. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 Eksempel: 2011: Du selger aksjer med 2000kr i tap, og fond for 2000kr i gevinst. Skatt blir da 0. 2011: Du selger aksjer med 2000kr i tap 2012. Du selger fond med 2000kr i gevinst. Skatt = 28% av 2000kr En liten presisering. Selger du aksjer/fond med tap så får du trukket fra 28% av tapet på skatten uansett. Så det er ikke noe poeng å selge andeler med tap og gevinst samme år for å gå i null. 1 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 En liten presisering. Selger du aksjer/fond med tap så får du trukket fra 28% av tapet på skatten uansett. Så det er ikke noe poeng å selge andeler med tap og gevinst samme år for å gå i null. Dette er i utgangspunktet riktig, men med et lite forbehold. Jeg har en mistanke om at SondreG ikke tjener nok til å få utnyttet et evt fratrekk på skatten. Stemmer det så er rådet til Trond ikke så dumt. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Det jeg lurer på er rett og slett om det er lurt å selge de aksjene en har gevinst på, altså det som en går i pluss på i forhold til den egentlige summen jeg har pr. dags dato? Det du egentlig spør etter her er nokså komplisert: gitt at et fond har steget, kan vi si noe om hva som skal skje fremover? Mange finansforskere grubler rundt dette på heltid, uten egentlig å ha kommet frem til noen klare konklusjoner. Vi vet at de dårligste fondene typisk holder seg stabilt dårlige over tid, mens det er svært langt mellom de som holder seg stabilt gode. Å velge rett tidspunkt for kjøp og salg klarer de færreste – både privatpersoner og fondsforvaltere – så det at markedet har gått opp eller ned er i seg selv ingen grunn til hverken å kjøpe eller selge. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Jeg har litt problemer med å forstå hva TS egentlig spør om siden har først snakker om fond og deretter om han bør selge aksjer. Regner med at han mente fond i begge tilfeller. Min erfaring etter mange år med fond og litt aksjer er at man ikke bør selge fondene med mindre man trenger pengene. Salg av fond utløser beskatning på gevinsten, men hvis man beholder andelene har man fordelen av rentesrente effekten som gjør at fortjenesten øker siden eventuell fortjeneste også er med på å øke verdien av andelene. I tillegg øker skjermingsfrdraget for hvert år man eier andelene. Jeg har i hvert fall kommet fram til at man ikke bør selge fond før man trenger pengene med mindre man ikke har tiltro til forvalteren eller andre årsaker som gjør at det går ut over nattesøvnen. Min plan er å spare inntil pensjonsalder som ikke er så mange år til. Da vil jeg ta ut en fast månedlig prosentandel fra mine fond som vil gi meg en behagelig økonomi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå