Gå til innhold

Stormsoldat i fyrstegongstenesta


Anbefalte innlegg

Er inne til førstegangstjenesten som stormer nå, så hvis du har noen spesifikke spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan :)

 

Er det fysisk krevande, eller går det greit med ein som er i normalt fysisk form?

 

Er det mykje å gjera?

 

Er det på Rena eller på Setermoen du er stasjonert, og korleis er evt miljøet der?

 

Kjem med fleire om det dukkar opp fleire spørsmål i denne skallen :)

 

 

Det er temmelig fysisk krevende ja, når laget er i angrep enten på lagsnivå eller troppsnivå blir det mye flytting/løping framover. Veldig intensivt. Spesielt tungt er dette på vinteren, siden vi må springe rundt på truger i all snøen.

 

Vi trener mye kondisjon, mye 4x4 intervaller og rolig langkjøring. Gåing med sekk er noe vi derimot gjør lite.

 

Det er absolutt en fordel å være i over gjennomsnitt fysisk form, men vi har også folk som absolutt ikke er i god form. De henger med, men bare såvidt.

 

 

Mye å gjøre? Det er uten tvil stormerne på Setermoen som har hatt desidert mest kveldstjeneste og hardest rekrutt, så absolutt ikke forbered deg på et latmannsliv. Riktignok har vi hatt ekstra tjeneste fordi vi egentlig skulle still folk til Afghanistan, men likevel, det er mye tjeneste

 

 

Er i stormesk 4 på Setermoen, og miljøet er seriøst og profesjonelt. Noe som kanskje ikke er fullt så bra, er at vi blir opplært til å være ekstremt stolte av avdelingen vår, ingen har så stor avdelingsfølelse som oss vil jeg tørre å påstå. Dette kan gå begge veier, det skaper et godt samhold, men vi blir sett på som litt kjepphøye og selvgode :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God avdelingsfølelse er kjempe bra. Hadde det selv i BK-troppen. Men slik enkelte oppfører seg på stripa på lørdagskveldene kan vel kalles litt over kanten. Jeg sier ikke at dette kun gjelder storm. Det gjelder flere, og som oftest enkeltindivider. Litt sang og slikt er jo alltid kos, men når man skal begynne å krangle med folk, der setter i alle fall jeg grensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dignam: Eg meinar det står at det er på Rena og eg på forsvaret sin side om Stormsoldat, men kan jo ta feil. (For Rena er vel i Østerdalen?)

 

-Longva-: Då er altså kontrasten stor i forhold til V&S som er ganske lat som eg har skjønt.

Er det opptaksprøver til storm?

Er det mange øvingar ute i felt gjennom året?

Det er vel ein del våpentrening og?

Endret av melbyes
Lenke til kommentar

Dignam: Eg meinar det står at det er på Rena og eg på forsvaret sin side om Stormsoldat, men kan jo ta feil. (For Rena er vel i Østerdalen?)

 

-Longva-: Då er altså kontrasten stor i forhold til V&S som er ganske lat som eg har skjønt.

Er det opptaksprøver til storm?

Er det mange øvingar ute i felt gjennom året?

Det er vel ein del våpentrening og?

 

 

Du har også stormere på Rena, i Kampeskadronen. Disse er derimot hovedsakelige markører for andre avdelinger.

 

Stor kontrast i forhold til V&S ja, mye sitting inne i vaktbu hos dem.

 

Det er ikke opptaksprøver, men du bør ha fysisk form til en hvis grad, samtidig som at du må ha ting på plass oppe i hodet. Det var iallefall tosifret antall folk som røk i rekrutten fordi de enten var noen skikkelige løkhoder, eller ikke var rette typen for storm (les: Du bør kunne være aggressiv når det trengs)

 

 

Vi er mye ute på øvelse, veldig mye. Bare som et eksempel: Sist uke var vi på en ukes skarpskyting, de to neste ukene skal vi på NATO-øvelse, og uken etter der skal vi på enda en øvelse.

I mai skal vi på to ukers øvelse på Rena, og en bataljonsøvelse her oppe. Så er det diverse småøvelser og en stor en i juni.

 

Det går med andre ord kun i øvelser fram til vi dimmer i juli :)

 

 

VELDIG mye våpentrening, med mange forskjellige våpensystemer.

 

I en 9-ukers periode vi hadde etter jul, var vi strengt tatt ute med våpen hver dag mandag-fredag, + øvelser

Lenke til kommentar

Er i Esk4 selv og kan jo svare så godt jeg kan jeg også, selv om jeg er skytter på CV90 og har en litt annerledes tjeneste enn en del anrde i avvdelingen..

 

Rekrutten er ett helvete i enkelte avdelinger, det er det bare å forberede seg på, men allikevel en tid du kan se tilbake på med gode minner. Man går fra å være sivil til soldat på utrolig kort tid og får opplæring i alt fra stridsteknikk og skyting til feltrutiner i telt og puss og vedlikehold av kit.

 

Etter rekrutten hadde vi en 3 ukers fagperiode der det ble utdannet folk innenfor forskjellige stillinger. Vi som ble plassert på skytterkurs på CV90 hadde 2 uker med teorikurs og en uke med "praktisk" trening i simulator på Rena, før det var ut på to ukers vinterøvelse(hvorav 1 uke var stridsmessig mot 2.bn).

 

Når det gjelder forskjellen på rekruten og tjenesten etterpå har nok jeg som skytter opplevd mye mer forskjell enn det gutta i fotlagene har. Som vogncrew får du mer frihet og ansvar enn de fleste fotsoldatene, men du jobber også mye lengre dager og har MYE mer vedlikehold å gjøre enn fot, som stort sett enten driller stridsteknikk eller har litt vedlikehold på lagsutstyret og det personlige kittet sitt..

Lenke til kommentar

Er i Esk4 selv og kan jo svare så godt jeg kan jeg også, selv om jeg er skytter på CV90 og har en litt annerledes tjeneste enn en del anrde i avvdelingen..

 

Rekrutten er ett helvete i enkelte avdelinger, det er det bare å forberede seg på, men allikevel en tid du kan se tilbake på med gode minner. Man går fra å være sivil til soldat på utrolig kort tid og får opplæring i alt fra stridsteknikk og skyting til feltrutiner i telt og puss og vedlikehold av kit.

 

Etter rekrutten hadde vi en 3 ukers fagperiode der det ble utdannet folk innenfor forskjellige stillinger. Vi som ble plassert på skytterkurs på CV90 hadde 2 uker med teorikurs og en uke med "praktisk" trening i simulator på Rena, før det var ut på to ukers vinterøvelse(hvorav 1 uke var stridsmessig mot 2.bn).

 

Når det gjelder forskjellen på rekruten og tjenesten etterpå har nok jeg som skytter opplevd mye mer forskjell enn det gutta i fotlagene har. Som vogncrew får du mer frihet og ansvar enn de fleste fotsoldatene, men du jobber også mye lengre dager og har MYE mer vedlikehold å gjøre enn fot, som stort sett enten driller stridsteknikk eller har litt vedlikehold på lagsutstyret og det personlige kittet sitt..

 

Så stort sett er det det same?

Lenke til kommentar

Er i Esk4 selv og kan jo svare så godt jeg kan jeg også, selv om jeg er skytter på CV90 og har en litt annerledes tjeneste enn en del anrde i avvdelingen..

 

Rekrutten er ett helvete i enkelte avdelinger, det er det bare å forberede seg på, men allikevel en tid du kan se tilbake på med gode minner. Man går fra å være sivil til soldat på utrolig kort tid og får opplæring i alt fra stridsteknikk og skyting til feltrutiner i telt og puss og vedlikehold av kit.

 

Etter rekrutten hadde vi en 3 ukers fagperiode der det ble utdannet folk innenfor forskjellige stillinger. Vi som ble plassert på skytterkurs på CV90 hadde 2 uker med teorikurs og en uke med "praktisk" trening i simulator på Rena, før det var ut på to ukers vinterøvelse(hvorav 1 uke var stridsmessig mot 2.bn).

 

Når det gjelder forskjellen på rekruten og tjenesten etterpå har nok jeg som skytter opplevd mye mer forskjell enn det gutta i fotlagene har. Som vogncrew får du mer frihet og ansvar enn de fleste fotsoldatene, men du jobber også mye lengre dager og har MYE mer vedlikehold å gjøre enn fot, som stort sett enten driller stridsteknikk eller har litt vedlikehold på lagsutstyret og det personlige kittet sitt..

 

Så stort sett er det det same?

 

 

Forskjellen på rekrutten og tjenesten blir svært forskjellig etter hvert. I rekrutten hadde vi dager fra 6 på morgenen til 8-9 tiden på kvelden.

 

Vi hadde en periode like før og etter juletider med mye kveldstjeneste, men nå for tida er vi som regel ferdige rundt 5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...