Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Gjennoprette win 7, får ikke tilgang til HD

Anbefalte innlegg

Jeg har en Toshiba bærbar. Jeg tok ikke en kopi av operativsystemet når den var ny.

Maskinen ble veldig treg, og når jeg slo av og på så var det noen manglende filer. Det var ikke noen gjennoppretningspunkt, og det gikk ikke å installere på nytt fra partisjonen hvor instalasjonen lå.

Jeg forsøkte så å ta en Win7 versjon jeg har til den bærbare og tenkte å ta en clean installasjon med lisensnummeret fra maskinen. Når jeg installerte windows så fikk jeg beskjed om at det manglet noen filer. Neste gang jeg forsøkte så fant maskinen ikke HD halveis gjennom instalasjonen.

Så fant den ikke HD i det hele tatt når jeg starter på win 7 platen. HD kommer å går i BIOS, men jeg ser den aldri under instalasjon av windows, der du skal velge hvilken partisjon du skal installere på så er det tomt.

Jeg tok med maskinen på Elkjøp og de sier at når de tar ut HD så finner dem HD n, så den virker.

Spørsmålet blir da hva gjør jeg for å legge inn windows? Elkjøp kunne gjøre det for 900 kr, men det er for mye.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Om du har garanti kan du si at maskinen min oppdager ikke HDD en. Det kan være hovedkortet som ikke detekterer harddisken, og da er det en hardware feil som er dekket av garanti.

Jeg ville forsøkt å gå inn i BIOS under oppstart (det står hvilken tast du skal trykke for å gå inn i "setup" eller "oppstartsalternativer" eller lignende), der ville jeg sjekket at du kan se harddisken. (jeg er ikke kjent med din BIOS, så dette kan jeg ikke hjelpe deg med. Det du ser etter er noe i duren Oppstartsalternativer eller SATA innstillinger) Du skal da se harddisken om den er koblet til og får kontakt med hovedkortet.

Du sier at maskinen din ikke lenger detekterer harddisken og du får ikke da installert noe operativsystem. Du kan forsøke med linux på enten CD eller minnepenn som for eksempel "Knoppix" eller "Ubuntu" som kan kjøres rett fra CD uten installasjon. Du kan da også forsøke å åpne verktøy inkludert i distribusjonen for å sjekke harddiskene. GParted er inkludert i Ubuntu og kan brukes til å formatere harddisker og den skal i teorien detektere de fleste harddisker.

(Ja jeg vet at GParted ikke detekterer harddisken for de som måtte disputere nettop det, men for ordens skyld får man harddisken opp i listen om den blir automatisk mountet av Ubuntu)

Test litt med dette.

EDiT:

AHA, du ser at Harddisken kommer og går i BIOS, klag til elkjøp i såfall og si det er hardwarefeil ettersom BIOS ikke alltid detekterer disken.

Endret av Sickmyduck
Lenke til kommentar

Jeg har en Toshiba bærbar. Jeg tok ikke en kopi av operativsystemet når den var ny.

Maskinen ble veldig treg, og når jeg slo av og på så var det noen manglende filer. Det var ikke noen gjennoppretningspunkt, og det gikk ikke å installere på nytt fra partisjonen hvor instalasjonen lå.

Jeg forsøkte så å ta en Win7 versjon jeg har til den bærbare og tenkte å ta en clean installasjon med lisensnummeret fra maskinen. Når jeg installerte windows så fikk jeg beskjed om at det manglet noen filer. Neste gang jeg forsøkte så fant maskinen ikke HD halveis gjennom instalasjonen.

Så fant den ikke HD i det hele tatt når jeg starter på win 7 platen. HD kommer å går i BIOS, men jeg ser den aldri under instalasjon av windows, der du skal velge hvilken partisjon du skal installere på så er det tomt.

Jeg tok med maskinen på Elkjøp og de sier at når de tar ut HD så finner dem HD n, så den virker.

Spørsmålet blir da hva gjør jeg for å legge inn windows? Elkjøp kunne gjøre det for 900 kr, men det er for mye.

Hei!

Ja, du var nok for rask med å starte med reinstall.

Det du burde gjøre var å lage et igjenopprettingstidspunkt, slik at du kunne gå feks 1 mnd tilbake i tid, så ville maskinen gjøre det.-

Ellers er det jo vanlig at man kjører et skikkelig virus program for å forsikre seg om at man ikke har fått malware på disken. Og det hjelper meget å lese litt og studere før man går til angrep. Nå er det jo mange gode saker å lese her på hw.

Hos meg har jeg også noen tips til de som plages med HD, PC, etc.

http://bmonline.no/forum/viewtopic.php?f=44&t=151

BmOnline

Lenke til kommentar

Elkjøp tok som sagt ut hd'n fra maskinen og testet den. De fikk tilgang til HD'n og fant all informasjon som lå der. Når det står i maskinen så finner jeg den ikke i Bios eller under installasjon av windows. Når jeg kommer til det punkt at jeg skal velge partisjon å installere på så dukker det ikke opp noe media.

Hvis jeg skal velge media å hente driver til HD på så dukker det opp ett X-drive med installasjonspartisjon på, men ikke C driven.

Lenke til kommentar

Elkjøp tok som sagt ut hd'n fra maskinen og testet den. De fikk tilgang til HD'n og fant all informasjon som lå der. Når det står i maskinen så finner jeg den ikke i Bios eller under installasjon av windows. Når jeg kommer til det punkt at jeg skal velge partisjon å installere på så dukker det ikke opp noe media.

Hvis jeg skal velge media å hente driver til HD på så dukker det opp ett X-drive med installasjonspartisjon på, men ikke C driven.

Når du er i bios, se om du kan finne valget hvor du resetter, dvs default valg, lagre og exit.

Prøv da å se om du etter en boot får se disken på BIOS.

Hvis du har noen manual over ditt HK, så skal rutiner stå der om hvordan du resetter bios.

Vennligst

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

I BIOS main så er

HDD/SSD : None

tonet ned så har ingen valg der. Dette også etter å ha brukt F9 Setup defaults. Jeg gikk til Advanced - System configuration og valgte SATA controller mode. Den stod på

AHCI

Jeg valgte isteden Compatibility - set SATA controller to IDE mode.

Når jeg da startet windows installasjon så fant maskinen harddisken med partisjon 0, 1, 2.

Jeg kunne imidlertid ikke installere på noen av disse partisonene

Windows cannot be installed to this disk. This computer's hardware may not support booting to this disk. Ensure that the disk's controller is enabled in the computer's BIOS meny.

Windows cannot be installed to this disk. The disk may fail soon. If other hard disks are available, install windows to another location.

Gikk tilbake til BIOS og der var det ingen instillinger mulig, og HD vistes ikke.

Forsøkte så en gang til å installere, og da fant maskinen ikke HDn. Inn i Bios igjen og der står Toshiba MK3265gsx under HDD??????? Tilbake til problemet med at windows cannot be installed....

:roll:

Jeg har tre valg slik jeg ser det.

1. Levere skiten på Elkjøp og forsøke på en garantireperasjon - men hvis det ikke er garanti så må jeg vel betale for diagnosen.

2. Ta ut HD og forsøke og formatere den fra min stasjonære - men da ryker vel garantien

3. Kjøpe ny HD og skite i garanti - men risikerer at det ikke var HD som var problemet.

Forsøkte forresten å installere ubuntu. Den fant HD partisjonene, men kunne ikke gjøre noe med dem. Var ett eller annet med valg av root.

Lenke til kommentar

I BIOS main så er

HDD/SSD : None

tonet ned så har ingen valg der. Dette også etter å ha brukt F9 Setup defaults. Jeg gikk til Advanced - System configuration og valgte SATA controller mode. Den stod på

AHCI

Jeg valgte isteden Compatibility - set SATA controller to IDE mode.

Når jeg da startet windows installasjon så fant maskinen harddisken med partisjon 0, 1, 2.

Jeg kunne imidlertid ikke installere på noen av disse partisonene

Windows cannot be installed to this disk. This computer's hardware may not support booting to this disk. Ensure that the disk's controller is enabled in the computer's BIOS meny.

Windows cannot be installed to this disk. The disk may fail soon. If other hard disks are available, install windows to another location.

Gikk tilbake til BIOS og der var det ingen instillinger mulig, og HD vistes ikke.

Forsøkte så en gang til å installere, og da fant maskinen ikke HDn. Inn i Bios igjen og der står Toshiba MK3265gsx under HDD??????? Tilbake til problemet med at windows cannot be installed....

:roll:

Jeg har tre valg slik jeg ser det.

1. Levere skiten på Elkjøp og forsøke på en garantireperasjon - men hvis det ikke er garanti så må jeg vel betale for diagnosen.

2. Ta ut HD og forsøke og formatere den fra min stasjonære - men da ryker vel garantien

3. Kjøpe ny HD og skite i garanti - men risikerer at det ikke var HD som var problemet.

Forsøkte forresten å installere ubuntu. Den fant HD partisjonene, men kunne ikke gjøre noe med dem. Var ett eller annet med valg av root.

Når du så får kontakt med disken, så skulle du jo prøve å trykke F11, jeg tror det er den som er gjennopprettingsvalget for den maskinen?

Ellers er det jo trasig at du gikk så fort frem, da tenker jeg på det med at du prøvde å installere W7. Hvilket operasjonsystem hadde du på den bærbare maskinen?

Vennligst

BmOnline

Lenke til kommentar

W7.

Jeg hadde tenkt til å bruke lisensen fra eksisterende maskin.

Ok, ja da kan du jo prøve om du klarer å boote ved å holde inne F12?

Gjenopprettingen...om det funker?

Vennligst

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

hadde noe lignende dritt når jeg skulle installere win7 på min gamle pc. Viste seg at det muligens kunne være den optiske enheten min som var issuet, skaffa meg en minne penn installasjon og da fant den diskene mine og jeg fikk reformatert dem og installert OSet.

vet til dags dato ikke 100% at det var den optiske dreven eller om bare det er noe issues med å installere win 7 fra cden, men minne penn opsjonen funka. Uansett så funker alt nå. optisk disk inkludert.

Lenke til kommentar

Vanskeligheten har vært å få sjekket ut hva som er galt uten å betale en formue. Kom på at jeg har en gammel laptop med en 160 Gb HD. Jeg regner med at den passer i den nye maskinen (P-ata - S-ata?).

Hvis HD da dukker opp så er det klart hva som er årsaken.

Jeg forsøkte og installere Linux fra minnepen, uten at det hjalp.

Tar ett par dager får jeg får tid til å bytte HD.

Lenke til kommentar

Vanskeligheten har vært å få sjekket ut hva som er galt uten å betale en formue. Kom på at jeg har en gammel laptop med en 160 Gb HD. Jeg regner med at den passer i den nye maskinen (P-ata - S-ata?).

Hvis HD da dukker opp så er det klart hva som er årsaken.

Jeg forsøkte og installere Linux fra minnepen, uten at det hjalp.

Tar ett par dager får jeg får tid til å bytte HD.

Hei igjen!

Ja, jeg tror at du ved dine forsøk på å installere på nytt, derved har laget problem for maskinen å finne recovery partisjonen. De fleste maskiner i dag har en egen partisjon på disken hvor de har lagt inn recovery. feks C og E. E er da recovery partisjonen. Har pc'en en cd rom er den D.

Det skulle være mulig for deg med det rette verktøyet å få tilbake den opprinnelige partisjonen. Men her må man ha "tungen beint" i munnen. :)

Vennligst

BmOnline

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...