Gå til innhold

Stoler du på informasjon i nettforum?

Stiangut

Anbefalte innlegg

Hei

Denne tråden er opprettet som en del av et studium av tillit i virtuelle nettverk.

Fokuset er på hva slags tillit som finnes i nettforum som dette og hvordan denne tilliten dannes. Vi ser på flere typer forum, både betalforum og åpne forum som dette, og forsøker å finne ut hva det er som gjør at folk stoler på informasjonen innhentet fra slike kilder.

Mange i dette forum spør om informasjon hvis feilaktighet kan få store konsekvenser for den enkelte og for andre. Det er derfor interessant undersøke hvordan man vurderer informasjonen og hva som gjør at man stoler på den.

Vi har lagen en liten survey (7-8 spm.) som vi oppfordrer alle til å svare på.

Surveymonkey spørreundersøkelse

Setter også pris på kommentarer og innlegg fra alle som interesserer seg for problemstillingen.

På forhånd takk!

Stian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svarte på undersøkelsen.

Og selv føler jeg at selv om man ikke kan stole på alt og alle, så kan man få en viss peiling ut i fra hvordan personer opptrer både rundt det du lurer på, og i andre tråder ellers... :)

Ja, akkurat det du sier her er interessant.

Man ser jo samtidig på brukerens aktivitetshistorie som antall posts, varighet av medlemsskap osv.

Det er akkurat dette vi forsøker å fange opp her.

Er det vurderinger av mer kvalitativ art eller andre forhold som avgjør troverdigheten til informasjonen som gis.

Lenke til kommentar

Antall poster vs tillit...

Ser ikke at dette automatisk skal fordre mer tillit..

Enkelte på dette forumet har flere tusen innlegg, men ingen har feks gitt disse positive tilbakemeldinger på deres innlegg... Enten fordi de ikke har sagt noe fornuftig, eller fordi tillit kanskje ikke er noe problem, gjennom at vi ikke trenger å "belønner" disse med kreds..

Lenke til kommentar

For noen kan mange poster = autoritet / mer tillit.

På samme måter kan få poster være = mangel på autoritet / mindre tillit.

Men generelt stoler jeg ikke på noe informasjon og dobbelsjekker som oftest påstander jeg tviler på. Stoler kanskje på et fåtall individer som jeg ser er "oppegående" og deres innlegg har en verdi for meg i at det gir meg kunnskap / får meg til å revurdere egen tankegang. Her kommer ordlegging helt klart inn i bildet.

Men denne delen av forumet går jo mest på subjektive meninger og om man tar en påstand her for god fisk uten at det er henvist til kilder så blir det neppe noen diskusjon heller.

Lenke til kommentar

Antall poster vs tillit...

Ser ikke at dette automatisk skal fordre mer tillit..

Enkelte på dette forumet har flere tusen innlegg, men ingen har feks gitt disse positive tilbakemeldinger på deres innlegg... Enten fordi de ikke har sagt noe fornuftig, eller fordi tillit kanskje ikke er noe problem, gjennom at vi ikke trenger å "belønner" disse med kreds..

Ja, dette er et godt poeng. Hvorvidt antall poster eller svar på poster har noe å si for tillit er jo avhengig av hva disse postene dreier seg om..

For eksempel vil en tråd om noe triviellt og subjektivt ikke ha behov for noe tillitsforhold for at deltakerene i diskusjonen skal føle at de får et utbytte av denne.

Hvis tråden derimot handler om hvordan man skal fikse noe i sikringsskapet eller hvordan man tar backup av viktige datafiler vil tillit til de som kommer med velvillige tips være av avgjørende betydning.

Det forholdet som har størst betydning for tillit er de eventuelle konsekvenser en anvendelse av feilinformasjon kan få.

Spørsmålet blir da hva som fremmer tillit i slike fora og hvordan denne dannes, evt. ikke dannes..

Lenke til kommentar

Jeg ser på ordforrådet til en som skriver, hvordan det skrives. Det er meget lett å lese gjennom linjene hvem som har kunnskap og hvem som ikke har det.

Siler også ut brukere med for venstre- og høyreekstreme holdninger. Da styres som oftest diskusjonen av prinsipp og ikke logikk. Men nå er det vel kansje det politikk handler om.

Alle har jo en egen evne til å analysere informasjon, den bruker jeg aktivt.

Så vet man jo at alle kan lage seg bruker her, derfor vet man ikke hvem som skriver i de fleste tilfeller. Brukere med fult navn og/eller personlig bilde vekker tillit.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser på ordforrådet til en som skriver, hvordan det skrives. Det er meget lett å lese gjennom linjene hvem som har kunnskap og hvem som ikke har det.

Siler også ut brukere med for venstre- og høyreekstreme holdninger. Da styres som oftest diskusjonen av prinsipp og ikke logikk. Men nå er det vel kansje det politikk handler om.

Alle har jo en egen evne til å analysere informasjon, den bruker jeg aktivt.

Så vet man jo at alle kan lage seg bruker her, derfor vet man ikke hvem som skriver i de fleste tilfeller. Brukere med fult navn og/eller personlig bilde vekker tillit.

Det siste her er jo et helt essensielt poeng!

Anonymiteten frarøver oss våre vanlige mekanismer for å sanksjonere uønsket eller uheldig oppførsel som f.eks feilinformering. På nettforumet er man jo fri til å si hva man vil uten å bli holdt ansvarlig for dette.

Avataren har en verdi, den har sosial kapital som sosiologen ville kalt det. En kan si det slik at etterhvert som man opparbeider seg relasjoner av verdi på forumet vil også ønsket om å bevare disse begrense ens handlinger og således erstatte de vanlige sanksjonsformene.

Den verste sanksjonen man da kan lide er å få sperret eller deaktivisert sin avatar og derved tape de relasjoner og tillitsforhold som man har bygd opp. Man taper da også muligheten for å trekke på fordelene av å ha en respektert avatar, som f.eks informasjonstilgang.

Lenke til kommentar

Setter også pris på kommentarer og innlegg fra alle som interesserer seg for problemstillingen.

Jeg føler at alternativene kanskje kunne vært litt bedre.

Jeg for min del tar alt med en klype salt uavhengig om det kommer fra det etablerte media eller et forum. MEN, dersom kilder og eller videoer kan backe påstanden så stoler jeg mer på et forum.

Lenke til kommentar

Jeg føler at alternativene kanskje kunne vært litt bedre.

Jeg for min del tar alt med en klype salt uavhengig om det kommer fra det etablerte media eller et forum. MEN, dersom kilder og eller videoer kan backe påstanden så stoler jeg mer på et forum.

Er enig i at surveyen kunne vært mer nyansert. Her er det en avveining mellom hvor stor survey folk orker å svare på og den informasjonen vi faktisk trenger. Det er mye mer som kunne vært interesssant å få vite, men det vil ofte gå på bekostning av antallet svar.

Det vi her er spesielt interessert i er hvorvidt det er noen sammenheng mellom hva slags informasjon man henter ut fra nettfora og hva slags faktorer som påvirker tilliten til denne informasjonen.

Lenke til kommentar

Er enig i at surveyen kunne vært mer nyansert. Her er det en avveining mellom hvor stor survey folk orker å svare på og den informasjonen vi faktisk trenger. Det er mye mer som kunne vært interesssant å få vite, men det vil ofte gå på bekostning av antallet svar.

Interresant tema, og uansett godt med en undersøkelse som ikke absolutt må inneholde flere hundre spørsmål..

Lenke til kommentar

Informasjon på forumet er for meg i stor grad brukt til å finne nye kilder til informasjon kor eg seinare kan sjekke at informasjonen er riktig.

Ellers så er forumet i stor grad brukt til å få høyre andre meiningar en dine eigne. I desse tilfella så er det ikkje eit spørsmål om du stoler på informasjonen eller ikkje, men meir eit spørsmål om å ta ting til etterettning.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vel, jeg stoler på mye av det folk skriver, jeg har kjøpt produkter til tusenvis av kroner bare fordi enkelte brukere på slike forum har rådet meg til det, men hva er alternativet?

Hvor skal jeg ellers innhente informasjon?

Lese i bøker? Spør bekjente? tv? ja, det er noen alternativer, men hvorfor er disse nødvendigvis mer riktig?

Saken er den at man aldri kan vite hvem som vet hva dem prater om, man kan bare annta, og må handle deretter.

Lenke til kommentar

Avhengig av sakens natur så stoler jeg på info på div forumer. Viktig å ikke være lettlurt når man spør om informasjon på forumer da, er ikke så lenge siden jeg lurte en fyr til å gå i butikken og spørre etter krympepulver til klærene sine :p

Endret av ☭ FTW ☭
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...