Gå til innhold

er antistatisk nødvendig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må ikke, brukte ikke det selv når jeg bygde pc, gikk helt fint. Men du kan risikere å ødelegge komponenter. Du generer jo statsik elektrisitet bare ved å gå bortover gulvet, så å ta på vasken innimellom tror jeg ikke har noe særlig for seg...

Lenke til kommentar

Du må ikke, brukte ikke det selv når jeg bygde pc, gikk helt fint. Men du kan risikere å ødelegge komponenter. Du generer jo statsik elektrisitet bare ved å gå bortover gulvet, så å ta på vasken innimellom tror jeg ikke har noe særlig for seg...

Det veldig skjeldent utstyret momentant dør av statisk elektrisitet, men den blå-skjermen du får 2 måneder etter og blir ganske god venn med etterhvert kan komme av det lille støttet CPU`n fikk når du satte den inn...

Lenke til kommentar

Antistatisk armbånd kan være kjekt å ha, men er absolutt intet must. Synes selv det er !% irriterende med den lenka rundt handa. For å bruke antistatic chains må du først stramme den til rundt handleddet, deretter klipser du andre enden på selve rammeverket til kabinettet. De erfaringene jeg har med antistatic chains er:

a) for korte, gjør at de strammes rundt på et uventa tidspunkt (f.eks. når du skal legge hovedkortet nedi dunken, og plutselig stopper den ene handa opp så du nesten mister hele hovedkortet med all innmat ferdigmontert rett ned på avstandsskruene)

b) for lange, så de surrer seg rundt kroppen din som ei tvangstrøye, og resultatet blir det samme som i a)

For å unngå hele greia bruker jeg å montere pc'er på en tynn bomullsduk midt utpå parkettgulvet. På den måten ripes ikke kabinettet opp ved å skrape over det harde gulvet, og faren for antistatisk ladning er eliminert.

Så lenge du ikke trasker rundt på tepper med feite ullester på beina er du som oftest trygg. Skader dog ikke å ha en stol eller et bordbein av metall i nærheten for å ta på iblant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...