Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Leier leilighet, mange negative ting i leieforholdet. Trenger råd !

Anbefalte innlegg

Jeg trenger virkelig noen råd , hva skal jeg gjøre i denne situasjonen ?

Jeg leier en leilighet på 60 kvm i et hus, husvert bor i samme huset.

Ting jeg ikke la merke til under visningen, har nå sakte men sikkert kommet fram

Blandt annet er vinduene punkterte , det legger seg kondens mellom ytre og indre glassplate

Det trekker veldig fra vinduene selv når de er lukket, som igjen gjør at jeg må bruke mer strøm på oppvarming.

Malingen inni selve vinduene er også begynt å flasse av , så dette må ha pågått i veldig lang tid. Malingen i vinduskarmene har flasset av, dette var godt skjult med gardiner da jeg var på visning

Taket er av den gamle typen med strie. det er bølgete mange plasser som tyder på for høy fuktighet i leiligheten over lengre perioder.

jeg har aldri vært så ofte syk som etter at jeg flyttet inn i denne leiligheten. Til nå har jeg vært syk 5 ganger siden nyttår. Kraftig tørrhoste, slimhoste, feber, og tette bihuler. Slimet jeg hoster opp er tykt og hvitt/gult. Det går gjerne ikke mer en 3-4 uker før jeg er syk igjen, slimhosten forsvinner aldri.

Strømmåleren går rundt selv om absolutt alt i leiligheten er avslått og dratt ut av støpslene, hastigheten på den snurreskiven forteller meg også at her er det noe som trekker strøm

Internett skal være inkludert i husleien , greit nok. Men det er gjerne slik at om husverten drar på ferie så forsvinner nettet helt til han kommer tilbake, jeg har spurt hva årsaken er uten å få noe svar. Samtidlig faller det ut over flere dager , enten finner jeg ikke det trådløse nettet, eller så er det komplett umulig å koble seg på, jeg har flere enheter jeg tester dette med. Husvert er heller ikke villig til å svare meg på hvorfor jeg ikke har nett med jevne mellomrom.

Så nå føler jeg det er flere negative aspekter ved leieforholdet , en positive.

Hvordan skal jeg legge fram dette uten å virke prippen og pirkete ?

Hilsen en som trenger noen gode råd

Postet av anonym: 9b43d579fecea8bf4e583448a1c96b60

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller funnet meg et annet sted å bo. Her er det ingen fremtid. Og det at strømmåleren går rundt enda du har dratt ut alt av stikkontakten kan tyde på at huseier stjeler strøm fra deg (du har egen strømmåler?). Du som leietaker har rettigheter ifølge Lov om husleieavtaler (husleieloven). Det virker som at huseier utnytter deg. Det du tar opp er ikke pirk, så bare du beholder normal folkeskikk er det bare å ta dette opp med huseier.

Lenke til kommentar

Send et brev til huseier hvor du lister opp punktene og ber om skriftlig redergjørelse og utbedring innen rimelig tid.

- Varmelekasje i vinduer

- Dårlig ventilasjon og inneklima(fukt, få målt fuktprosenten først og se etter spor av sopp)

- Ukjent strømforbruk

- Utilgjengelig internett

Si at du etter gjentatte henvendelser fortsatt ikke har fått et akseptabelt svar og krever nå at noe gjøres aktivt. Om ikke punktene blir avklart, påbegynt utbedring eller utbedret innen tre uker fra brevets dato så anser du leieforholdet som avsluttet fra (sett inn dato her) og leieavtalen hevet pga mislighold fra huseiers side.

I tillegg kan du holde tilbake deler av husleien inntil manglene er utbedret. Her må du foreta en skjønnsmessig vurdering av verdien av hver enkelt mangel, og sette disse pengene over på en egen konto inntil manglene er utbedret. Et alternativ for internett er at du selv skaffer deg et abonnement og trekker kostnaden for dette fra på husleien om ikke utleier løser problemet.

Lenke til kommentar

Ville fulgt rådene til nomore, og gjort det asap. Winwin situasjon, enten får du utbedret feil kjapt, om ikke kommer du deg vekk fra marerittet.

Av erfaring vil jeg si at huseiere som dette ikke forandrer seg, men du kan jo være heldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...